۲۵ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۱۲٬۱۱۶

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهرداری تهران گفت: بیش از ۳۹ درصد خودروهای تیبا با عمر کمتر از چهارسال به‌علت نقص‌فنی در مراجعات اولیه مردود شده‌اند و بیشترین مردودی‌ها مربوط به تیبا با ۳۹ درصد، کوییک با ۳۸ درصد، پراید با ۳۶ درصد، ساینا با ۳۴ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۱‌درصد است.

مردودی خودروهای داخلی در معاینه فنی

آگاه: محمدمهدی میرزایی قمی با بیان اینکه ۳۲ خط در هشت مرکز معاینه‌فنی در اختیار داریم، اظهار کرد: بخش اول اقدامات در ایستگاه یک مربوط به آزمون آلایندگی است و بخش دوم در ایستگاه‌ها به مباحث فنی دیگر می‌پردازد. وی با بیان اینکه یک‌میلیون و ۹۰۲ هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد در سال‌قبل انجام‌شده است، خاطرنشان کرد: سالیانه ظرفیت پذیرش سه‌ونیم میلیون خودرو را داریم، اما در سال قبل تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند. از طرفی ۲۹ درصد از خودروها در مراجعه اول تاییدیه معاینه فنی نمی‌گیرند.
میرزایی قمی ادامه داد: خودروهایی که وارد مرکز می‌شوند، در ابتدا به‌صورت چشمی و ظاهری از لحاظ وضعیت ظاهری برای دودزا بودن، عدم‌شکستگی شیشه و چراغ بررسی می‌شوند و سپس تست ایمنی آنها صورت می‌گیرد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از یک‌ میلیون و ۱۲۲ هزار تاییدیه فنی دریافت کرده‌اند، یادآور شد: درنهایت پس از مراجعات مجدد نزدیک به ۹۷ درصد از خودروها معاینه‌فنی گرفتند و تنها چهار درصد از خودروها معاینه‌فنی دریافت نکردند. وی با بیان اینکه نوسازی تجهیزات معاینه‌فنی در سال گذشته صورت گرفت، تصریح کرد: ۳۲ دستگاه تست‌های ایمنی در سال قبل نوسازی شد. سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین داریم که تمامی خطوط آن نوسازی‌شده است.
میرزایی قمی با اعلام اینکه مکاتباتی در سال قبل با بخش‌های مختلف شهرداری انجام دادیم که زمین‌هایی را معرفی کنند تا مراکز جدید ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: ۱۵ سال از نصب تجهیزات در مراکز معاینه فنی می‌گذشت. عمر دستگاه‌ها مبتنی بر سال ساخت و تعداد دفعات فعالیت است و بر این اساس تمامی دستگاه‌ها مستهلک بودند که باعث خطا در تست‌ها می‌شد؛ لذا نسبت به نوسازی دستگاه‌ها با دستگاه‌های روز دنیا اقدام کردیم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تایید معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در مناقصات برای خرید دستگاه‌های جدید انتخاب شد، گفت: دستگاه‌های تست آلاینده‌ها اکسیدنیتروژن را شناسایی می‌کند. آلاینده شاخص نیمه‌اول سال، اُزُن است که به‌خودی‌خود در جو وجود ندارد و ناشی از اکسیدنیتروژن به دلیل تابش خورشید است. وی افزود: منشا اصلی آلاینده ناکس، خودروها هستند که در دستگاه‌های قبلی ظرفیت شناسایی این آلاینده وجود ندارد که در هماهنگی با سازمان ملی استاندارد مقرر شد، اندازه‌گیری این آلاینده در دستگاه‌های جدید اندازه‌گیری شود.
میرزایی‌قمی با بیان اینکه گیربکس خودروهای جدید عمدتا دو دیفرانسیل و اتوماتیک است، یادآور شد: دستگاه‌های جدید قابلیت تست این خودروها را دارند؛ درحالی که در گذشته تا زمانی که راننده اعلام نمی‌کرد، امکان اطلاع از دو دیفرانسیل‌بودن گیربکس خودروها وجود نداشت و تست‌ها باعث صدمه به گیربکس می‌شد که شکایاتی هم به‌دنبال داشت، اما دستگاه‌های جدید، این خودروها را شناسایی و سپس تست می‌کنند. 
میرزایی‌قمی اعلام کرد: بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهارسال در تست‌های اولیه مردود شدند.
وی ادامه داد: خودروهایی هستند که معاینه فنی دارند و آلاینده هستند که در همین راستا کنترل کنار جاده‌ای را با همکاری پلیس اجرایی کردیم و این طرح به‌صورت رندوم اجرایی و اخطارها به خودروهای آلاینده داده می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.