جلسه نظارتی مجلس شورای‌اسلامی روز گذشته برگزار شد. دستور این جلسه مربوط به بررسی کیفیت خدمات و اقدامات اجرایی دستگاه‌های مسئول در شبکه حمل‌ونقل کشور به مسافران در ایام نوروز۱۴۰۴ بود. در جریان این جلسه نظارتی که با حضور رییس سازمان هلال‌احمر، معاون درمان وزارت بهداشت، رییس پلیس راهور ناجا و رییس اورژانس کشور برگزار شد، دیدگاه های نظارتی کمیسیون بهداشت‌ودرمان و همچنین عمران مجلس درباره این موضوع مطرح شد.

حادثه‌خیزی بی‌پایان جاده‌ها!

آگاه: رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای‌اسلامی در جریان این جلسه با اشاره به رشد تصادفات جاده‌ای در کشور، گفت: کیفیت پایین خودروهای داخلی عاملی شده تا هرساله شاهد رشد تصادفات جاده‌ای باشیم، خودروسازی‌های کشور غیر از هزینه، سودی نداشتند.
حسین‌علی شهریاری متذکر شد: تعداد فوت‌شدگان در صحنه و تعداد فوتی‌ها در بیمارستان‌ها رشد چشمگیری داشته است. با بررسی علل آنچه در تصادفات رخ می‌دهد، فرهنگ رانندگی بیشترین نقش را در این مهم داشته است؛ حدود ۵۰ درصد از تصادفات به‌دلیل نبود فرهنگ درست رانندگی در کشور است. همچنین کمبود پزشک، تجهیزات پزشکی و حتی کمبود مسائل ایمنی در جاده‌ها منجرشده تا شاهد رشد تصادفات جاده‌ای در کشور باشیم. از طرفی تعطیلات طولانی‌مدت دلیلی دیگر بر رشد تصادفات جاده‌ای است.
اظهارات رییس کمیسیون بهداشت‌ودرمان مجلس، درحالی روز گذشته در مجلس مطرح شد که هرساله با آغاز سفرهای نوروزی، نگرانی‌ها درباره افزایش تصادفات جاده‌ای بالا می‌گیرد. البته آمارهای رسمی منتشرشده از سوی پلیس راهور نشان می‌دهد که نوروز ۱۴۰۴ شاهد کاهش محسوس تلفات جاده‌ای بوده‌ایم. براساس این آمار، از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴، مجموعا ۸۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان باختند؛ آماری که نسبت به سال گذشته، کاهشی ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. این درحالی است که در نوروز سال ۱۴۰۳، تعداد قربانیان تصادفات جاده‌ای به ۱۰۸۹ نفر رسیده بود. این کاهش چشمگیر، نتیجه اجرای طرح‌های گسترده پلیس، افزایش گشت‌های جاده‌ای و همچنین اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بیشتر در ایام پیش از تعطیلات عنوان شده است.

ارائه خدمات حملی‌ونقلی به ۲۲ میلیون مسافر
در جریان این جلسه رییس کمیسیون عمران مجلس نیز به موضوع خدمات‌رسانی در قالب حمل‌ونقل در ایام نوروز و همچنین کاستی‌های این بخش اشاره کرد.
محمدرضا رضایی کوچی روز گذشته و در جلسه نظارتی مجلس گفت: ۲۲ میلیون نفر از هموطنان عزیز ما در ایام نوروز از امکانات و ظرفیت‌های حمل‌ونقل عمومی یعنی در حوزه حمل‌ونقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی استفاده کردند. با وجود اینکه بسیاری از هموطنان ما درخواست داشتند ظرفیت‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده بکنند، متاسفانه به‌خاطر محدودیت و کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی نتوانستند از این ظرفیت استفاده کنند.
رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: متاسفانه عمر متوسط اتوبوس‌های برون‌شهری ما بیش از ۵/۱۵ سال است. یعنی، اتوبوس بین‌شهری وقتی که عمرش به ۱۵ سال می‌رسد، عملا اتوبوس فرسوده است که باید از رده خارج شود. وقتی متوسط سن اتوبوس‌ها بالای ۱۵ سال است، یعنی ما اتوبوس ۲۰ ساله، ۲۵ ساله و ۳۰ ساله هم داریم و در جاده‌ها مسافر جابه‌جا می‌کنند. متاسفانه از ۱۴ هزار اتوبوس برون‌شهری که در کشور وجود دارد، حداکثر هفت هزار اتوبوس می‌توانند مسیر متوسط و طولانی را طی بکنند و این نشان می‌دهد که وضعیت اسفباری در بحث تامین اتوبوس داریم و در این حوزه حتما باید نوسازی ناوگان صورت بگیرد.
رکورد تاریخی مصرف سوخت شکسته شد
اما در جریان این جلسه رئیس پلیس راهور فراجا از آمار مصرف سوخت بنزین در ایام نوروز گفت و به افزایش تخلفات حادثه‌ساز اشاره کرد. رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد که در طرح نوروزی ۱۴۰۴، رکورد تاریخی مصرف سوخت با ۱۶۴ میلیون لیتر در روز ۲۹ اسفند شکسته شد و همچنین ترددها نسبت به سال گذشته، ۵.۵ درصد افزایش یافت و به‌دلیل افزایش حجم ترافیک، برخورد با تخلفات حادثه‌ساز ۱۰۲ درصد رشد داشته و بیش‌از ۴۹ هزار وسیله نقلیه توقیف‌شده است. حسینی همچنین این را هم گفت که ترددها، اعم از ترددهای بین استانی و درون استانی، ۵.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهند. به دلیل افزایش حجم ترافیک و نیاز به برخورد قاطع با تخلفات، پلیس امسال مجبور به سخت‌گیری بیشتری شد. براین اساس، تعداد برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، ۱۰۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. این اقدامات شامل توقیف بیش از ۴۹ هزار وسیله نقلیه و ضبط بیش از ۶ هزار گواهینامه به‌دلیل تخلفات حادثه‌ساز بود.

افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس در مبادی ورودی
اما در قالب ارائه خدمات درمانی در ایام نوروز، در جلسه روز گذشته مجلس نیز مطالب تازه‌ای عنوان شد. از این رو رییس سازمان اورژانس کشور در جلسه روز گذشته مجلس با بیان اینکه متناسب با وظایف این سازمان، از تمام امکانات و تجهیزات موجود استفاده شد و تعداد زیادی نیز به بهره‌برداری رسیدند، عنوان کرد: تعداد پایگاه‌های اورژانس کشور در مبادی ورودی شهرها و جاده‌ها نیز در جریان نوروز سال‌جاری افزایش یافت. جواد میعادفر، در ادامه به ارائه آماری از تصادفات و روند درمان مصدومان از سوی سازمان اورژانس پرداخت و گفت: ما توانستیم تعداد زیادی از بیماران را احیا کنیم و تعداد زیادی را نیز از طریق هلی‌کوپتر به مراکز درمانی برسانیم. همچنین در جریان تعطیلات نوروز بازدید نظارتی از مراکز درمانی مختلف کشور داشتیم.

رشد ۱۲۷درصدی خدمات داوطلبانه هلال‌احمر در نوروز
همچنین ربیس سازمان هلال‌احمر هم با حضور در این جلسه، با اشاره به اینکه بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب آماده خدمت به هموطنان هستند، ادامه داد: بر این اساس توانستیم در ایام نوروز بیش از ۲۲ میلیون خدمت به هموطنان ارائه کنیم که بیانگر رشد ۱۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته در این عرصه است. کولیوند همچنین متذکر شد: در ایام نوروز سال جاری بیش از هفت هزار و ۳۳۳ خدمت امدادی از سوی داوطلبان هلال‌احمر ارائه شد و همچنین باید یادآور شد بیش از سه میلیون نفر از هموطنانمان در پویش بهبود رفتار رانندگی این جمعیت شرکت کردند که امری قابل‌تامل محسوب می‌شود.

خدمات شبانه‌روزی کادر درمان در نوروز
از سوی دیگر سید سجاد رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت با حضور در جلسه روز گذشته مجلس، گفت: در تعطیلات نوروز ۱۴۰۴، کادر درمان کشور با ارائه خدمات شبانه‌روزی و انجام بیش از ۵۴ هزار عمل اورژانسی و ۱۱۵ پیوند عضو، توانستند جان بسیاری از بیماران را نجات دهند و به‌هیچ‌وجه خدمات درمانی را تعطیل نکردند.
در جریان این جلسه نظارتی، نمایندگان هم به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند و اکثریت آنها تصادفات جاده‌ای را ناشی از بی‌کیفیتی خودروهای داخلی عنوان کردند. مهرداد گودرزوند، چگینی نماینده رودبار، در جلسه روز گذشته مجلس خواستار توجه ویژه دولت به حوزه کیفیت خودرو و راه‌های کشور شد که عامل اصلی تصادفات جاده‌ای هستند.
۱۲ میلیون ثبت تخلف رانندگی
رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی آباد کتول، در جلسه روز گذشته مجلس متذکر شد: ثبت تخلفات در ۱۴۰۴ نسبت به ۱۴۰۳ حدود چهار برابر شده است یعنی ۱۲میلیون ثبت تخلفات داشتیم و البته فوت هم زیاد داشتیم. چرا می‌گویند اشتباه انسانی است؟ من سال ۱۴۰۱ گفته بودم این خودروها ارابه‌های مرگ هستند. چرا نمی‌گویید اشتباه از سایپا است؟ چرا نمی‌گویید اشتباه از ایران‌خودرو است؟ چرا نمی‌گویید گره راه‌ها توسط وزارت راه باز نمی‌شود؟ حدود ۲۰ هزار میلیارد قیر دادید، چرا امروز ما در جاده‌ها گره‌های کور را برنداشتیم که انسان‌ها از هیات‌علمی تا نخبگان تا شهروندان، باید پرپر شوند؟ در این جاده‌ها ما امروز شرایطمان در تصادفات از کشور همسایه افغانستان بدتر است!

بیش از ۴۰۰۰ نقطه حادثه‌خیر در کشور داریم‌
علاوه‌بر آن مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود نیز در این جلسه گفت: مطابق اعلام پلیس، بیش از ۴۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که باید برطرف شوند؛ هرچند باید یادآور شد امسال در قانون بودجه برای برطرف‌کردن این نقاط اعتبار تخصیص داده شد؛ اما همچنان نیاز به حمایت است. لاهوتی تصریح کرد: در این میان باید به سطح استاندارد اتومبیل‌ها و سن بالای آنها نیز توجه داشت و این مهم در حالیست که مطابق قانون برنامه چهارم توسعه خودروها باید استاندارد یورو چهار دریافت می‌کردند، اما اکثر آنها دارای استاندارد یورو دو هستند.

گلایه‌های جدی رییس مجلس
همچنین در بخش جمع‌بندی این نشست، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای‌اسلامی، استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی را راهکاری موثر برای کاهش تصادفات جاده‌ای دانست و با تاکید بر ضرورت برخورد با مسئولانی که ترک‌فعل کرده‌اند، گفت: حوزه نظارت، کمیسیون‌های اصل ۹۰، بهداشت و درمان و عمران، باید موارد مطرح‌شده در نشست امروز را صورت‌جلسه کنند، نکات گفته‌شده ثبت‌وضبط شود و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شود و حتما باید قبل از عید سال آینده، عملکرد دستگاه‌ها در این حوزه‌ها بررسی شود.
قالیباف افزود: زمانی تصادفات در کشور ما با اینکه خودروها خیلی کمتر از امروز بود سالانه ۲۸ هزار و ۶۰۰ یا ۷۰۰ نفر کشته داشتیم، اما اکنون به ۱۷ یا ۱۸ هزار کشته رسیده است و معنایش این نیست که خیلی خوب است، بلکه نسبت به استاندارد جهانی، بسیار وضعیت بدی داریم. ولی ما باید برای رسیدن به شرایط قابل‌قبول، نه حتی مطلوب، اقداماتی انجام دهیم. رییس مجلس شورای‌اسلامی ادامه داد: اگر به برنامه‌های توسعه سوم و چهارم دقت کنید، ما بر این اساس نتوانستیم نقاط حادثه‌خیز را رفع کنیم، بلکه افزایش پیدا کرد و معلوم است که ما یک اشکالی داریم. اگر اشکال در حوزه قانون‌گذاری است، باید اصلاحات را انجام دهیم و اگر اشکال در حوزه اجراست، باید آن را رفع کنیم. وی افزود: اکنون که این جلسه را برگزار کردیم چه کسی باید پاسخگو باشد که تا سه یا چهارماه آینده، وزارت راه مناقصه‌ای برگزار و شرایط کارفرمایی و پیمانی را مشخص کند و بخش‌خصوصی بیاید برای پایش کل جاده‌های کشور این کار را انجام دهد. من خودم واقعا متعجبم که چرا این کار در کل کشور انجام نمی‌شود؛ بحث من این است که حوزه نظارت، وزارت راه‌وشهرسازی و کمیسیون عمران باید این مطالبه را داشته و دنبال کنند تا این کار انجام شود و این مهم برای همه شهرها و جاده‌ها است. رییس قوه‌مقننه کشورمان ادامه داد: چرا نیروی انتظامی در حوزه اماکن، برای کاهش سرقت‌ها و افزایش ایمنی، صنف و مجموعه‌های خودشان را برای نصب دوربین‌های نظارتی الزام نمی‌کنند؟ درحالی که این موضوع در قانون پیش‌بینی شده است؛ چرا انجام نمی‌شود و چه اشکالی وجود دارد؟ رییس مجلس شورای‌اسلامی افزود: ما این موارد را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم گامی به جلو برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.