آگاه: به همچنان نکته بسیار مهمِ ابتدای هر تحقیقی راهنامه یا نقشه راه با زمانبندی تقریبی و تخمینی است. باری، ننوشتم زمانبندی دقیق، زیرا تا این لحظه، با وجود انواع هوش مصنوعی، نرمافزارها و ربات، تقویم و سررسید، یادآور گوگل و انواع نرمافزارها، این خودِ فردِ محقق است که باید مدیریت پژوهش را در دست بگیرد و تصمیمگیرنده نهایی باشد؛ پس سروکار با ذهنِ انسانی (عامل انسانی) است که ممکن است باوجود کنترل همهجانبه موقعیت، تحتتأثیر عاملِ مخلّ بیرونی و درونی قرار گیرد. یک سردرد ساده یا هجومِ خاطره دردناکِ ناگهانی میتواند بر روند پژوهش تأثیر گذارد، یا تنگنای معیشت، به مصداقِ حکایتِ معروفِ «آرد نماند» میتواند محقق را پریشانخاطر و شوریدهحال و سیاقِ سخن و تحقیق را از دست او خارج کند و او را منفعل سازد. و علت آن است که انسان بههیچوجه پیشیبینیکننده خوبی نیست! او خوشباورانه و امیدوارانه برای آینده برنامهریزی میکند، محققان نامش را گذاشتهاند خطای برنامهریزی، فرد با وجود شواهد پیشین، باز خوشبین است و بر گزاره «این بار قضیه فرق دارد!» یا «این بار تصمیم گرفتهام که تمامش کنم» اصرار میورزد. درواقع پای اراده، آن هم پررنگ و پرقدرت در میان است، گویی که آینده آناتی ابدی و آزاد است برای برآوردهکردن آرزوها و رویاهایمان! و آینده میآید و هدف هرگز کاملا محقق نمیشود؛ و غالب کسانی که به کمالگرایی دچارند یا با سازوکار روانی انسان بیگانه، سرخورده میشوند. پس، زمانِ انجام و اتمامِ هر تحقیقی را با احتسابِ عوامل مخلّ احتمالی در نظر بگیرید؛ مثلا اگر قرار است کاری را ظرفِ یک ماه تمام کنید، چند روزی بر زمانبندی و برنامهریزی خود بیفزایید و رویدادهای پیشبینیناپذیر را هماره در نظر و حساب آورید، بهویژه در کارهای گروهی (چون کار گروهی معمولا بیشتر از کار فردی زمان میبرد و عامل هماهنگی و تعامل نیز در میان میآید) یا پژوهشهای پذیرفته تا بدعهدی نیفتد و کسی آزردهخاطر نشود. یا کاری را که شواهد نومیدانه پیشین آن را تأیید نمیکند، آغاز نکنید یا اگر آغاز کردید، بر آن کار تمرکز کنید و بر اراده خویش پافشاری، و تمام اراده خویش را فراخوانید، یک نگاه تونلی نسبت به کار بیابید؛ و دیگر به گذشته و نشدنها و اما و اگرها توجه نکنید و نگهدار فرصت باشید که عالم دمی است.
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۲٬۸۹۵
رضوان وطنخواه، مدرس، پژوهشگر و تسهیلگر : در پژوهش آنچه بسیار اهمیت دارد، زمانبندی و مدیریت زمان است. چه بسا تحقیقی را برنامهریزی میکنیم، اما نمیتوانیم در مدتزمان تعیینشده آن را به اتمام رسانیم؛ همچنان که بارها سخنرانهایی را دیدهایم که از مدیریتِ زمان ناتواناند، برای همین اصلِ مطلب را فرومیگذارند و مخاطب را خسته و کلافه میکنند.
نظر شما