زهرا بذرافکن- خبرنگار گروه فرهنگ: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هر سال با جمع‌آوری آثاری حامل پیام‌های اجتماعی و انسانی بر محور مقاومت، به فرصتی منحصربه‌فرد برای بازتاب ارزش‌های پایداری، ایستادگی و امید تبدیل می‌شود؛ این رویداد فراتر از نمایش فیلم‌ها، قصه‌های مقاومت در برابر شر را روایت می‌کند و صدای بلند فرهنگ ایثار و همبستگی است. مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت روز سوم خرداد همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در تالار وحدت برگزار شد و بدین ترتیب با معرفی برگزیدگان به کار خود در دوره هجدهم پایان داد. 

سینمـا سنگر ماست

آگاه: جشنواره مقاومت، تجلی اراده و امید در هنر سینما است؛ جشنواره‌ای که به یاد قهرمانان گمنام و بزرگ مردان و زنانی برگزار می‌شود که جانشان را در راه ارزش‌ها فدا کردند. در این فضا سینما به ابزار بیان آرمان‌ها تبدیل می‌شود و مقاومت، زبان مشترک همه فرهنگ‌ها می‌شود. هر فیلمی که در این جشنواره به نمایش در می‌آید، بیشتر از یک اثر هنری است؛ این یک روایت زنده و پرصلابت است از نبردی بی‌پایان برای آزادی، عدالت و انسانیت. این جشنواره فرصتی است برای بازخوانی تاریخ‌هایی که گاه از یادها رفته‌اند و بازگویی قصه‌هایی که باید همیشه شنیده شوند. سینما در جشنواره فیلم مقاومت تنها سرگرمی نیست، بلکه آیینه‌ای است که چهره مقاومت را به شکلی اصیل و بی‌پیرایه بازتاب می‌دهد. در نهایت، جشنواره فیلم مقاومت نه فقط یک رویداد سینمایی، بلکه نمادی از همبستگی، عزت نفس و آرمان‌خواهی است. جایی که هر هنرمند، مخاطب و همه دست‌اندرکاران آن، با قلبی سرشار از امید و ایمان، در مسیر نشر ارزش‌هایی گام برمی‌دارند که بنیادهای جامعه را مستحکم‌تر می‌کند.

سینمـا سنگر ماست

دریافت بیش از سه هزار و ۵۰۰اثر بلند
«در بحبوحه جشنواره همواره به این فکر می‌کردم که چرا جایزه جشنواره مقاومت برای هنرمندان اهمیت دارد؟ این جایزه ارزش مادی ندارد بلکه ارزش این جایزه به هدف و آرمانی است که برای خودش قرار داده است»، جلال غفاری، دبیر جشنواره فیلم مقاومت اینطور گفت و ادامه داد: «در بخش بین‌الملل از تونس، آرژانتین، روسیه، عراق و... آثاری برای ما ارسال شد. در بخش فیلم نیز بیش از سه هزار و ۵۰۰ اثر برای ما ارسال شد و براساس نظام مشخص سامانه‌ای تمام مراحل ثبت‌نام و داوری به خوبی طی شد. تعداد آثار ارسالی به جشنواره تقریبا دو برابر شد؛ زیرا اتفاقات پس از طوفان الاقصی هنرمندان ما را حساس کرد و متوجه شدند که مقاومت می‌تواند پیوندی میام مردم و هنر ایجاد کند.‌ مقاومت صدایی است که امروزه از گلوی تمام آزادی‌خواهان جهان شنیده می‌شود.»
در مراسم اختتامیه این جشنواره سینمایی افرادی همچون جمشید هاشم‌پور، مجید انتظامی، سردار حسین سلامی، سردار علی مقواساز، پیمان جبلی، ژاله صامتی، احمدرضا درویش، محمد هاشمی، محمد خزاعی، سجاد بابایی، میثم زندی، حامد علامتی، فاطمه محمدی، محمد الله‌یاری، روح‌الله سهرابی، محمد حمیدی‌مقدم، هادی مقدم‌دوست، محمد طیب، آرش زینال‌خیری، مرتضی رزاق‌کریمی، فرهاد بشارتی، امیرعباس ربیعی، مصطفی رزاق‌کریمی، فرشاد اکتسابی، علی غفاری، نیما مهدیان، سعید الهی، عباس نادران، مهدی شامحمدی، حسین نمازی، مهدی فرجی، سعید سعدی و... حضور داشتند و از جمشید هاشم‌پور و احمدرضا درویش و دیگر برگزیدگان تجلیل شد.

قطع ارتباط با مخاطب اصلی
جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که قبلا به نام جشنواره فیلم دفاع‌مقدس برگزار می‌شد، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی ایران و منطقه تاکنون ۱۸ دوره را پشت سر گذاشته است. نخستین دوره جشنواره سال ۱۳۶۲ در بحبوحه جنگ تحمیلی و همزمان با گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس برگزار شد. این جشنواره به صورت «دو سالانه» برگزار و سابقه‌ای نزدیک به چهار دهه دارد. این جشنواره در دوره‌‎های اولیه به صورت هفته فیلم و در سال‌های بعد به صورت یادواره برگزار شده و در نهایت با گسترش ابعاد برگزاری به جشنواره‌ای سینمایی تبدیل شد. این جشنواره پس از ۱۰ دوره برگزاری از دوره یازدهم با اتخاذ راهبردهای گسترده و هدف‌گذاری سینمایی در عرصه بین‌الملل و به صورت بین‌المللی
برگزار شد. 
این جشنواره سال‌های گذشته در سینما فلسطین برگزار می‌شد و اکران‌های مردمی گسترده‌ای را در سراسر کشور به دنبال داشت؛ از این رو، در عرصه عمومی حضور داشت و ارتباط موثری با مردم برقرار کرده بود. در دوره‌های بعد اما به تدریج این ارتباط کم‌رنگ شد و اگرچه آثار بسیار مهمی در آن به اکران در می‌آید، اما آنطور که شایسته و بایسته است در نگاه مخاطب اصلی آن یعنی مردم، دیده و شنیده نمی‌شود و در قد و قامت یک رویداد سینمایی برای جامعه سینماگران محدود شده است. 
در همین راستا، ستار کاکایی، از چهره‌های آشنا در عرصه سینمای مقاومت، که پیش‌تر نیز در برخی از دوره‌های جشنواره فیلم مقاومت نقش داشته، نگاه انتقادی و صریحی نسبت به مسیر طی‌شده این رویداد دارد. او در این باره می‌گوید: جشنواره فیلم مقاومت در دوره‌های گذشته، به‌ویژه زمانی که در سینما فلسطین برگزار می‌شد، ارتباط موثرتری با مردم برقرار کرده بود. آن زمان مردم به‌راحتی وارد فضا می‌شدند، تابلوی «ورود رایگان» نصب بود و مخاطبان بدون دعوت‌نامه یا تشریفات خاص، فیلم‌ها را تماشا می‌کردند؛ اما امروز اگر قرار است تنها یک ویترین از سینمای دفاع مقدس ارائه شود که فقط برای گروهی خاص از سینماگران و دوستان خودمان باشد، این جشنواره دیگر کارکرد موثر و مردمی ندارد. کاکایی با بیان اینکه جشنواره‌ای که به نام مقاومت برگزار می‌شود، باید در دل جامعه جاری باشد و به زندگی مردم پیوند بخورد، تصریح کرد: سینما برای مخاطب است، نه برای گزارش کار یا ثبت رزومه. اگر جشنواره را در جنوب کشور برگزار می‌کردند، یا اکران‌های خیابانی در مناطق مختلف ترتیب می‌دادند، چه اشکالی داشت؟ مردم با چهار فیلم جنگی هم ارتباط برقرار می‌کنند. اما امروز هم از لحاظ مکانی پس‌رفت داشته‌ایم و هم از نظر جذب مخاطب دچار ضعف شده‌ایم. 
از سوی دیگر ، در فضای رسانه‌ها نیز صحبت از این جشنواره محدود به گزارش نشست‌ها و برنامه‌ها شده است و تنها در قالب رویدادی رسمی بازتاب می‌یابد. ناگفته نماند که سایت رسمی این جشنواره نیز که آرشیو خوبی از ادوار آن را داراست، در حال حاضر به سختی قابل دسترسی است. 
 

نشان مرتضی برای فیلم «بانو»

در ادامه در بخش مستند شهید آوینی، بهترین فیلم مستند بلند که نشان مرتضی را دریافت کرد به فیلم «بانو» به تهیه‌کنندگی محمد حبیبی منصور اهدا شد. این نشان سینمایی به آثاری تعلق می‌گیرد که به نگاه شهید آوینی نزدیک باشند. 
بهترین کارگردانی مستند برای فیلم «هفت سال اینجا» به سید مصطفی سیدالحسینی اهدا شد. 
بهترین کارگردانی مستند کوتاه به احسان صبوری برای «آخرین خداحافظی» تعلق گرفت. 
بهترین تحقیق و پژوهش به فرشاد اکتسابی برای «خط‌القعر» اهدا شد. 
جایزه ویژه هیئت داوران به مستند «یک وجب خاک» ساخته نیما مهدیان اهدا شد. 
جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند در بخش جهان بدون اسرائیل به فیلم «مرد پیروزی» به کارگردانی مجتبی میناوند اهدا شد. 
جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه در بخش جهان بدون اسرائیل به مستند «رویای یحیی» به کارگردانی حسین الهام اهدا شد. 
در بخش «نسل روایت» جایزه بهترین کارگردان جوان به فیلم «داستان بارانی» ساخته حسین نجات موسی اهدا شد. برگزیده این بخش عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شود. 
در بخش اصلی مستند، تندیس بهترین فیلم مستند بلند به فیلم «پیش از آنکه فراموشت کنم» ساخته عبدالرضا نعمت‌اللهی اهدا شد. 
جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند به فیلم «بانو» ساخته محمد حبیبی منصور اهدا شد. 
تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه به فیلم «فرشته‌ها» ساخته مهدی زمان‌پور کیاسری اهدا شد. 
تندیس بهترین پژوهش به حسن نقاشی برای مستند «مکتوب» اهدا شد. 
تندیس بهترین دستاورد هنری مشترکا برای تصویربرداری مستند «داستان بارانی» به سعید هوشمند و علی‌محمد خانیکی اهدا شد. 
تندیس دستاورد هنری بهترین تدوین برای «رویای یحیی» به امیر چابهاری رسید.
 تندیس ویژه هیئت داوران این بخش برای فیلم «من محمدحسین را دوست دارم» به سید محمد محمدی‌سرشت تعلق گرفت. 

جوایز بخش سینمای بلند 

تندیس بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به حمید رسولیان برای فیلم «اسفند»، «دست ناپیدا» و «پیشمرگ» اهدا شد. 
تندیس بهترین طراحی صحنه به بهزاد جعفری برای فیلم «مجنون» و «آسمان غرب» اهدا شد.
 تندیس بهترین جلوه‌های ویژه بصری به امیر ولی‌خانی برای فیلم «صیاد» رسید. 
تندیس بهترین تدوین به حمید زرگرنژاد و مجید طارمی‌ برای فیلم «شمال از جنوب غربی» تعلق گرفت. 
دیپلم افتخار بهترین فیلم‌برداری به عارف نامور برای فیلم «قهرمان جندی‌شاپور» اهدا شد. 
تندیس بهترین فیلمبرداری برای «مجنون» و «خدای جنگ» به سعید براتی رسید. 
تندیس بهترین کارگردانی فیلم اول به رضا کشاورزحداد برای فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد. 
دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به بهناز جعفری برای فیلم «شمال از جنوب غربی» اهدا شد.
 تندیس افتخار بهترین بازیگر زن به «رویا افشار» برای فیلم «اشک هور» تعلق گرفت. 
دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به شهرام حقیقت‌دوست برای بازی در فیلم «قلب رقه» اهدا شد. 
تندیس بهترین بازیگر مرد به سجاد بابایی برای فیلم «مجنون» اهدا شد. 
تندیس بهترین فیلمنامه به حمید زرگرنژاد، سید محمد حسینی و محمدجواد اسلامی برای فیلم «شمال از جنوب غربی» اهدا شد.
 تندیس بهترین فیلم دفاع مقدس به عباس نادران برای فیلم «مجنون» اهدا شد. 
تندیس بهترین کارگردانی به مهدی شامحمدی برای فیلم «مجنون» رسید.
تندیس بهترین فیلم به مهدی مددکار برای فیلم‌ «شمال از جنوب غربی» اهدا شد. 
جایزه ویژه هیئت داوران به مهدی شامحمدی کارگردان فیلم «مجنون» اهدا شد. 
تندیس بهترین فیلم از نگاه ملی نیز به سعید سعدی برای فیلم «خدای جنگ» و آرش زینال‌خیری برای فیلم «پیشمرگ» اهدا شد. 
در پایان نیز تندیس آرمان به حبیب والی‌نژاد برای فیلم «احمد» اهدا شد.

جوایز بخش‌های دیگر جشنواره 

در بخش موسیقی فیلم، تندیس بهترین موسیقی فیلم برای «مجنون» به مجید انتظامی اهدا شد. 
در بخش بین‌الملل، جایزه بهترین مستند بلند به فیلم «از دیار بلخاب» ساخته زهره فاضلی از کشور افغانستان اهدا شد. 
جایزه بهترین فیلم داستانی کوتاه به فیلم «العهد» ساخته مرتضی جاسم از کشور عراق تعلق گرفت.
نشان جشنواره به سید احمد موسوی تهیه‌کننده از موسسه قاف در عراق اهدا شد. 
جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند به فیلم «ثلالث فرشاد» ساخته حسن خلیفه از لبنان اهدا شد.
 لوح افتخار جایزه به مستند نیمه‌بلندی ساخته فاطمه قربان از سوریه اهدا شد. 
جایزه بهترین مستند بلند به «ارتوم سومو» از روسیه اهدا شد. 
جایزه بهترین مستند بلند به ویلینا بلاسر از ونزوئلا اهدا شد. 
جایزه بهترین فیلم داستانی کوتاه به فیلم «آسمان مشترک» ساخته سید فهیم حیدر از پاکستان اهدا شد. 
جایزه بهترین مستند کوتاه به فیلم مجتبی تاروتی از عربستان اهدا شد. 
لوح تقدیر این بخش به فیلم کتاب «سلام‌علیکم بما صبرتم» اثر راما شهاده از سوریه اهدا شد. 
جایزه بهترین مقاله پژوهشی به هورا عمار از لبنان اهدا شد. 
جایزه بهترین مقاله پژوهشی به سید حسنین علی علوی از پاکستان اهدا شد. 
جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش دفاع مقدس به فرزند حبیب به کارگردانی کریم مهرآبادی اهدا شد. 
جایزه بهترین فیلم کوتاه در بخش «جهان بدون اسرائیل» به فیلم «پیام» ساخته سعید ملتجی اهدا شد. 
بهترین فیلم کوتاه «نسل روایت» به فیلم «یک، دو، سه» ساخته امیرحسین کشمیری اهدا شد. 
جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش اصلی به فیلم «سیزده‌سالگی» ساخته محمد اسفندیاری اهدا شد. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.