آگاه: این نفتکش حامل ۳۰ هزار تن محموله مواد پتروشیمی و بهمقصد سنگاپور در حال حرکت بود که صبح روز شنبه بهمنظور رسیدگی به تخلفات به لنگرگاه هدایت شد. این عملیات در راستای وظایف قانونی و بهمنظور حفظ منافع و منابع ملی جمهوری اسلامی ایران و با دستور مقامات قضایی با موفقیت انجام شد که اطلاعرسانی دقیق آن نیازمند بررسی کامل محموله و بازرسی از نفتکش و مستندات آن است، که این امر با تلاش رزمندگان این نیرو با موفقیت انجام و متخلف بودن نفتکش در حمل بار غیرمجاز محرز شد.
جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که به دو دریای راهبردی جهان دسترسی دارد. شمال به دریای خزر (کاسپین) و جنوب به خلیج فارس و دریای عمان. این یعنی ایران روی شاهراهی قرار گرفته که روزانه بیش از یکسوم نفت دریایی جهان از آن عبور میکند. بنابراین، امنیت دریایی برای ایران برابری میکند با امنیت بخشی از اقتصاد جهانی، به همین جهت سبزپوشان سپاه و نیروی راهبردی ارتش رصد دقیقی بر تحرکات و اقدامات دشمن دارند و تاکنون با چند نفتکش آمریکایی در دریا برخورد کردهاند.
۱۲ فروردین ۱۴۰۴ طی یک عملیات دریایی، دو نفتکش خارجی با نامهای «استار۱» و «وینتگ» از سرشبکههای قاچاق سوخت در آبهای میانی خلیج فارس توقیف شدند.
این دو نفتکش با ۲۵ خدمه در آبهای میانی خلیج فارس به صورت سازماندهی شده اقدام به قاچاق سوخت میکردند که در مجموع حامل بیش از سه میلیون لیتر سوخت قاچاق گازوئیل بودند و با رصد اطلاعاتی رزمندگان منطقه دوم دریایی امام حسن مجتبی(ع) بوشهر شناسایی شدند.
۲۱ دی ماه سال ۱۴۰۲ نیز نفتکش آمریکا از سوی نیروهای سفیدپوش ارتش متوقف شد؛ نفتکش متخلف سوئز راجان محموله نفت متعلق به ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود. این نفتکش با تغییر نام به نیکولاس ST در حال حمل نفت در دریای عمان بود که با حکم قضایی و تایید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد.
باز در همان سال(اردیبهشت ماه) یک فروند کشتی متخلف ناشناس در خلیج فارس که پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود، توسط نیروی دریایی ارتش در دریای عمان شناسایی و توقیف شد. براساس خبر منتشر شده در خبرگزاریها، بر اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در هنگام خروج از خلیج فارس و ورود به دریای عمان که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بینالمللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.
هدف از یادآوری آنچه از سوی مردان نظامی در دریا صورت گرفت آن است که هم نیروی دریایی سپاه و هم نداجا ماموریتهای خود را به نحو مطلوب انجام میدهند و مانع نقشآفرینی متجاوزان به آبهای کشورمان میشوند. فقط کافی است مروری گذرا به مهمترین ماموریتهای آنها بیندازیم.
الف. نیروی دریایی ارتش (نداجا) مأموریتهای دوربرد در اقیانوس هند، دریای سرخ و حتی تا اقیانوس اطلس را برعهده دارد. ناوهای ایرانی مانند دنا و جماران به سطح بالایی از خودکفایی در ساخت دست یافتهاند و تا به امروز در رزمایشهای متعدد تواناییهای خود را به منطه ظهور رساندهاند. هفتم آذرماه به عنوان روز نیروی دریایی نامگذاری شده و امسال هم این نیرو برنامههایی را تدارک دیده که توسط امیر دریادار ایرانی تشریح خواهد شد.
ب. نیروی دریایی سپاه (ندسا) دکترین اصلی «نبرد نامتقارن» است. قایقهای تندرو، پهپادهای انتحاری، موشکهای ساحل به دریا، مینگذاری دریایی، نمونههایی از قدرتنمایی آنها تلقی میشود. به گونهای که هر حمله دشمن (آمریکا یا اسرائیل) با پاسخ سریع و پرهزینه در تنگه هرمز مواجه میشود. حتی در ایام جنگ ۱۲روزه سردار محسن رضایی به صراحت گفت که ما از تواناییها و ظرفیتهای خود در دریا استفاده نکردهایم و این حرف حاکی از آن است، ما از طریق دریا میتوانیم معادلات زیادی را تغییر دهیم.
همچنین سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در آئین سیوپنجمین سالگرد شهدای خلیج فارس با بیان اینکه جوانان ایرانی توانستهاند پیشرفتهترین شناورها و تجهیزات نظامی را تولید کنند، گفت: این درحالی است که در زمان طاغوت این امکان وجود نداشت و ما به کشورهای دیگر وابسته بودیم. آمادگی و توان تجهیزاتی نیروی دریایی سپاه قابل مقایسه با گذشته نیست و این نشان میدهد اگر روی پای خود بایستیم حتی اگر در تحریم باشیم هم میتوانیم پیشرفت کنیم و امروز و در سایه تلاشها، سپاه به نقطهای رسیده است که مجهز به پیشرفتهترین تجهیزات نظامی است. نکته قابل تامل آنجاست که قدرتنمایی ایرانیان در دریا مورد تایید رسانههای غربی هم قرار گرفت.
وبسایت معتبر «تانکر ترکرز» در خبری اعلام کرده بود: برای نخستین بار در هفت سال و نیم گذشته و به دلایلی نامشخص، اکثر نفتکشهای ایرانی بدون دستکاری در سیگنالها و با برچم ایران در حال حرکت هستند. کشورمان از سال ۲۰۱۸ تاکنون، به دلیل اعمال تحریمهای خارجی علیه خود، جهت عدم رهگیری نفتکشها و ناوگان تجاریاش، از شیوههای مختلفی استفاده کرده است. این اقدام حامل یک پیام راهبردی است: ایران نه تنها هیچ هراسی از تهدیدات خارجی ندارد، بلکه هر دولتی بخواهد دست به ماجراجویی علیه تهران در محیط دریا بزند، پاسخهای قدرتمندی را دریافت خواهد کرد. نمونه بارز آن توقیف نفتکش متخلف از سوی سپاه در جنوب سواحل مکران بود.
۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۷٬۹۷۳
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر روزگذشته خبر داد: در راستای صیانت از منافع و منابع ملت ایران نفتکش «Talara» توسط رزمندگان نیروی دریایی سپاه توقیف شد. رزمندگان یگانهای واکنش سریع نیروی دریایی سپاه روز جمعه، ساعت ۷:۳۰ پس از دستور مقام قضایی مبنی بر توقیف محموله یک فروند نفتکش با نام تجاری «Talara» با پرچم جزایر مارشال به رصد تحرکات آن پرداختند و اقدام به رهگیری و توقیف آن کردند.
نظر شما