آگاه: این فراخوان، سکویی برای هنرمندانی است که قصد دارند فراتر از بیانیهها، با زبان هنر و طنز، حقیقت را به تصویر بکشند. این آثار توسط داوران برجستهای چون استاد مازیار بیژنی و استاد محمدعلی رجبی ارزیابی خواهد شد. مهلت ارسال آثار به این رویداد تا ۲۲ آذر تمدید شده و فرصت برای شرکت و دیدهشدن آثار همچنان باز است.
محمدجواد طاهری، دبیر فراخوان «شکست ترمیمناپذیر»، درباره ایده شکلگیری این رویداد گفت: هر مجموعهای در مسیر کاری خود بیتردید به همان ساحتی وفادار میماند که در آن بالیده است؛ همانطور که از یک مجموعه فعال در عرصه طنز، انتظار برگزاری جشنوارهها و رویدادهای طنز میرود. باشگاه طنز تنها یک کارگاه تولید لبخند نیست؛ ما برای خود یک مسئولیت فرهنگی قائل هستیم؛ مسئولیتی برای میدانداری در جغرافیای طنز انقلابی و زنده نگهداشتن روایتهایی که نباید در هیاهوی روزمره گم شوند. وقتی عملیات طوفانالاقصی رقم خورد و پس از آن رهبر انقلاب تعبیر «شکست ترمیمناپذیر» را درباره رژیم صهیونیستی مطرح کردند، این واژه برای ما به یک نشانه تبدیل شد؛ نشانهای که نمیشد از کنار آن بیتفاوت گذشت. حس کردیم این تعبیر باید در زندگی مردم جاری شود، در اذهان باقی بماند و پژواک آن خاموش نشود. طاهری افزود: برای ما که با زبان طنز، نقد و کنایه روزگار میگذرانیم وظیفه بود که این واژه را از میان اخبار روز بیرون بکشیم و به یک روایت هنری بدل کنیم. توسط همین دغدغه، جرقهای در ذهن دوستان شکل گرفت؛ جرقهای که آرامآرام به یک فراخوان تبدیل شد. اینگونه بود که «شکست ترمیمناپذیر» از یک عبارت سیاسی فراتر رفت و به یک دعوت هنری برای روایت، تصویرسازی و برای ثبت یک حقیقت تاریخی در قالب طنز بدل شد. وی در ادامه بیان کرد: هر حرکت فرهنگی، مانند هر موجود زندهای، در گذر زمان رشد میکند، بلوغ پیدا میکند و شاخوبرگ میگیرد. فراخوان «شکست ترمیمناپذیر» هم از این قاعده مستثنی نبود. هر سال تلاش کردیم گستره این فراخوان را در شیوه انتشار، جذب هنرمندان و موضوعات فراخوان وسیعتر کنیم؛ به مرور، بخشهای بیشتری به فراخوان اضافه شد، جوایز توسعه پیدا کرد و تلاش کردیم دایره مخاطبان را گستردهتر کنیم تا هنرمندان با زبانها و سلیقههای مختلف فرصت حضور در این رویداد را داشته باشند.
نقش کاریکاتوریستها در عرصه سیاست
دبیر رویداد «شکست ترمیمناپذیر» درباره موضوعات انتخابی گفت: همواره در انتخاب موضوعات تلاش داشتیم تا علاوهبر به روز بودن با واقعیتهای میدانی و اتفاقاتی که در جهان اسلام جاری است، همصدا باشیم. امسال، موضوعاتی مانند «وعده صادق» و یاد و نام شهدای جنگ اخیر با رژیم صهیونیستی به محورهای مهم تولیدات هنری تبدیل شدند؛ اما امید داریم روزی به موضوعاتی چون آزادی قدس شریف که سالهاست آرزوی جمعی ماست نیز بپردازیم. آزادی قدس شریف روزی است که دیگر سخن از شکست دشمن نباشد، تا از رهایی کامل مردم فلسطین و پایان این کابوس صهیونیستی سخن بگوییم.
طاهری با اشاره به نقش هنرمندان در قبال اینگونه فراخوانها گفت: نخستین فراخوان، پیش از آنکه از سوی ما برگزار شود، در حقیقت خطاب به خود هنرمندان است؛ در واقع پاسخ به این پرسش که ما در مقام یک کاریکاتوریست، تصویرساز یا فعال هنرهای بصری، چه نقشی در این میدان داریم؟ حتی اگر هیچ فراخوانی برگزار نشود، اگر هیچ جشنوارهای شکل نگیرد، سوال اصلی همچنان پابرجاست که آیا از ظرفیت هنری خود در برابر این حجم از فجایع و حقایقی که پیش چشم ماست، به بهترین شکل استفاده کردهایم؟
او ادامه داد: امروز تشخیص حق و باطل چندان دشوار نیست. مهم این است که هنرمند تکلیف خود را بداند؛ اگر این شناخت حاصل شود، دیگر اینکه در کجای جهان ایستادهایم مهم نیست چراکه در همان نقطه، بهترین عملکرد ممکن را خواهیم داشت. طاهری درباره محدودیتهای ارسال آثار توضیح داد: برای ارسال آثار هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ آثار میتوانند هم بهصورت دیجیتال و دستی خلق شوند. تنها محدودیت موجود، سقف ارسال آثار است که حداکثر پنج اثر برای هر هنرمند در نظر گرفته شده است. در ادوار گذشته هم انواع سبکها و تکنیکها برای این رویداد ارسال شده است.
رقابتی تنگاتنگ در عصر تکنولوژی
او با اشاره به معیارهای داوری گفت: معیار اصلی برای داوران اصالت ایده و کیفیت اجراست؛ اینکه هنرمند چه میزان خلاقیت به خرج داده و چقدر توانسته روایت شخصی و بکر ارائه کند. متاسفانه برخی از هنرمندان گاه آگاهانه و گاه ناآگاهانه برای ایدهپردازی یا حتی تولید اثر از هوش مصنوعی استفاده میکنند. این موضوع خط قرمز ماست چرا که اصالت اثر اهمیتی بنیادین دارد؛ بنابراین هر اثری که با کمک هوش مصنوعی تولید شده باشد، بهصراحت از رقابت کنار گذاشته خواهد شد. طاهری درباره دیدگاهها نسبت به رویداد «شکست ترمیمناپذیر» بیان کرد: از دید برخی این نوع فراخوانها در سراسر جهان مرتب برگزار میشود؛ آثاری جمعآوری و داوری میشود و در نهایت، جوایزی اهدا میشود و آثار در معرض نمایش قرار میگیرند، روندی که سالها در قالب جشنوارههای گوناگون انجام میشود. تفاوت این رویداد در همین نقطه است؛ البته تفاوتهای متعددی وجود دارد که اگر بخواهیم در فهرست بنویسیم، شاید از شمارش هم خارج شود. او افزود: نمیتوان این رویداد را در قالب یک جشنواره هنری معمولی خلاصه کرد. ما با جشنوارهای مواجه هستیم که تعهد را در کنار هنر قرار داده است؛ جشنوارهای که تلاش دارد موضوعی جهانی را با تمام عمق و پیچیدگیاش بررسی کند، بیآنکه پشت ژستهای روشنفکرانه پنهان شود یا از مواجهه با حقیقت فرار کند. این فراخوان دغدغهای را بر دوش میکشد؛ اما در عین دغدغهمندی، اصرار دارد معیارهای حرفهای و هنری را در بالاترین سطح ممکن رعایت کند. هدف ما این است که هم پیام را حفظ کنیم و هم شأن و عیار کاریکاتور را پایین نیاوریم، بلکه آن را در اوج نگه داریم.
نقطه آغاز با یک پایان
طاهری ادامه داد: یکی از ویژگیهای مثالزدنی این فراخوان، که در ادوار گذشته هم شاهد آن بودیم، ادامه یافتن فعالیتها پس از اتمام جشنواره است. یعنی پس از نمایش آثار در فضای مجازی و فضای حقیقی حرکتی جدید آغاز میشود. از شرکتکنندگان، اساتید، هنرمندان و فعالان حوزههای گوناگون باشگاه طنز برای تشکیل یک اجتماع دغدغهمند و متعهد دعوت به عمل میآید. هدف از این دعوت این است که با حضور هرچه بیشتر هنرمندان متعهد و علاقهمند، شبکهای از هنرمندان کاریکاتوریست شکل گرفته و این اجتماع، با همافزایی، نور و تاثیر خود را در مقابل دشمن بهکار گیرد. دبیر رویداد «شکست ترمیمناپذیر» گفت: مجموع این عناصر، فراخوان را به حرکتی تبدیل میکند که شاید اثر آن به زودی دیده نشود، اما قطعا در بلندمدت میتواند بذری در اذهان و رسانهها بکارد؛ بذری که در درازمدت جوانه زده و رشد خواهد کرد. محمدجواد طاهری، دبیر فراخوان «شکست ترمیمناپذیر» در پایان گفت: علاقهمندان تا ۱۵ آذرماه مهلت ارسال اثر داشتند اما باتوجه به استقبال شرکتکنندگان، این مهلت تا ۲۲ آذرماه تمدید شد. اختتامیه این رویداد نیز در دی ماه، همزمان با جشنواره مردمی فیلم عمار برگذار خواهد شد.
نظر شما