بیمارستانها به عنوان مهمترین مراکز درمانی نقش محوری در درمان بیماران مختلف دارند.  ایمن بودن مراکز درمانی از جمله مهمترین شاخص‌های فعالیت آنهاست؛ به طوری که بیمارستانها در زمان بروز حوادث مختلف طبیعی و غیر طبیعی می‌توانند از نقاط امنی باشند تا مجروحین و مصدومین حوادث را سر و سامان بدهند.

درمان زیر سقف ناامن

به گزارش آگاه_امیرگودرزی: بیش از ۱۱۰۰ بیمارستان در کشور در حال فعالیت بوده یا در دست ساخت هستند. در این میان موضوع نا ایمن بودن برخی بیمارستانها نگرانی‌هایی در ذهن مردم ایجاد کرده است؛ به طوری که بنا به گفته متولیان حوزه ایمنی ساختمانها، بخشی از بیمارستانهای کشور به ویژه در پایتخت از ایمنی و استانداردهای لازم برخوردار نیستند. با توجه به اینکه عمر برخی بیمارستانها در کشور به خصوص در تهران بیش از چند دهه است، ضرورت بهسازی و نوسازی این مراکز درمانی بیش از پیش احساس می‌شود.  

فرسودگی ۷۰ درصد بیمارستان ها

سه سال پیش در تیر ۱۳۹۹ آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر ۱۹ نفر از کارکنان و مراجعه‌کنندگان این مرکز درمانی جان خود را از دست دادند. علت این حادثه اتصالی برق کولر و سرایت آتش به کپسول‌های اکسیژن گزارش شد و در گزارش‌ها پای مغایرت‌های آیین‌نامه‌ای و ایمنی به میان آمد. مدتی هشدارهای کارشناسان از نا ایمنی مراکز درمانی شنیده می شد که مهر تایید مسوولان بر این اظهارات موضوع را جدی تر می نمود. با این وجود طولی نکشید که با این اخطار ها مانند دود حریق فرونشست و فراموش شد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، حدود نیمی از بیمارستان‌های شهر تهران بیش از ۴۰ سال قدمت دارند. بیمارستان‌های سینا روان‌پزشکی رازی ۵۰۲ ارتش قدیمی‌ترین بیمارستان‌های شهر تهران هستند.

امیر ساکی مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت از فرسودگی ۷۰ درصد ساختمان‌های بیمارستان های کشور خبر داد : بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌های فرسوده امکان مقاوم‌سازی ندارند.

به گفته او فرسودگی فقط گریبانگیر سازه بیمارستان ها نیست : مشکل فرسودگی فقط به ساختمان بیمارستان ها محدود نمی شود چون بسیاری از تخت‌های بیمارستانی در سراسر کشور هم فرسوده هستند. بر اساس آمار موجود حدود ۵۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور فرسوده هستند و منابع مالی جوابگوی این نیاز ها نیست.

به گفته ساکی برای جایگزین کردن ۵۰ هزار تخت فرسوده فعلی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و در سال دستکم باید ۳۰ هزار میلیارد تومان تامین شود تا در یک برنامه پنج‌ساله بیمارستان‌ها جایگزین شوند.

فرسودگی ۵۰ بیمارستان پایتخت

نبود ایمنی در بیمارستان های پایتخت با اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جدی تر احساس شد چون علیرضا زالی آذر ماه امسال اعلام کرد: علاوه بر فرسودگی ۵۰ بیمارستان در شهر تهران، ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از بافت پایتخت هم فرسوده است که مراکز بهداشتی و درمانی در این محدوده قرار گرفتند.

به گفته او از مجموع ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی، ۸۵ درصد آنها مستهلک و کاملا فرسوده هستند : با توجه به اینکه تهران روی پنج گسل قرار گرفته ۷۰ درصد بیمارستان‌های پایتخت قدمت بالای ۴۰ سال دارند که با توجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیت نیاز به نوسازی دارند.

زالی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشورمان از نظر زلزله خیزی جزو پنج کشور دنیا به شمار می رود و بلایای طبیعی نیز می‌توانند تهدیدی برای مراکز بهداشتی و درمانی باشند، ایمنی سازی بیمارستانی جدی و ضرورتی است.

بیمارستان ناایمن هم باشد تعطیل نمی شود

همه مدیران شهری از خطرات بیمارستان های فرسوده باخبر هستند و دی ماه امسال مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم اشاره ای به آن داشت و با تأکید بر اینکه برخی بیمارستان‌های قدیمی ناایمن هستند گفت :  به چند بیمارستان اخطار داده شده که نسبت به ایمن‌سازی و یا حتی تغییر ساختمان اقدام کنند.

این موضوع واکنش دادستان تهران را هم دنبال داشت و علی صالحی چندی از تشکیل کمیته مشترک شناسایی و ارتقای ایمنی خبر داد و گفت: مقرر شد هر سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی فهرست و مشخصات تمام ساختمان‌های خود اعم از اداری، دانشگاهی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها را در چهار سطح بحرانی، پرخطر، کم‌خطر و ایمن تهیه و به سازمان‌های نظام‌مهندسی و آتش‌نشانی ارائه کنند.

دادستان تهران تأکید کرد: اگر امکان اصلاح وضعیت و ارتقای ایمنی ساختمانی وجود نداشته باشد؛ در صورت درخواست سازمان آتش‌نشانی و سازمان نظام‌مهندسی، دستور پلمب و تعطیلی ساختمان صادر خواهد شد.

اما از سوی دیگر کامران عبدولی، ‌ معاون سازمان آتش‌نشانی تهران معتقد است: برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها نمی‌توانیم آن‌ها را تعطیل کنیم. مردم به خدمات درمانی احتیاج دارند و ایمن‌سازی مراکز درمانی به زمان احتیاج دارد. مراکز درمانی باید به فعالیت خود ادامه دهند و هم‌زمان به ایمن‌سازی بپردازند.

ایمن‌سازی در حال فعالیت مراکز درمانی یا به گفته چمران تغییر ساختمان بیمارستان‌ها و هر راه دیگری که از خطرات مشابه پیشگیری کند، زمانی مؤثر خواهد بود که گاهی در این راستا برداشته شود. حالا که دودی برخاسته زمان مناسبی برای یک اقدام فوری و جهادی است قبل از این که بار دیگر زیر خاکستر بنشینید و در حافظه‌ها فراموش شود.

۱۰ بیمارستان فرسوده پایتخت بنا به اعلام وزارت بهداشت

۱-بیمارستان رازی تهران دانشگاه علوم پزشکی تهران  ۱۳۱۲

۲- بیمارستان فیروزآبادی: دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۳۱۳

۳-بیمارستان امام خمینی (ره) : دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۱۳

۴-بیمارستان بهارلو: دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۱۸

۵-بیمارستان امیراعلم: تحت‌نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۱۹

۶-بیمارستان روزبه: دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۱۹

۷-بیمارستان اشرفی اصفهانی: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۳۲۰

۸-بیمارستان ۱۵ خرداد تهران: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۳۲۰

۹-بیمارستان طرفه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال ۱۳۲۰

۱۰-بیمارستان لولاگر تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۳۲۵

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.