متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه بازتاب سنج نوری شدند که برای بازرسی شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری به کار می‌رود.

ساخت دستگاه عیب یابی شبکه‌های فیبر نوری

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: این دستگاه در فرآیند ایجاد زیرساخت و همچنین نگهداری و عیب یابی شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری کاربرد دارد و قادر است با استفاده از فناوری لیزر و علائم نوری، به طور دقیق ضرایب انعکاس و تضعیف در اتصالات فیبر نوری شامل اتصالات مکانیکی و جوش فیبر نوری، میزان تضعیف کلی علائم نوری و همچنین فرزین علی محمدی افزود: دستگاه قادر است طول کابل فیبرنوری را اندازه‌گیری و گزارش جامعی از رویدادهای داخل یک کابل فیبرنوری ارائه کند که این نتایج برای ایجاد یک ارتباط اینترنتی و یا شبکه پایدار بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این در صورت بروز خرابی و قطعی در کابل فیبرنوری، این دستگاه موقعیت دقیق محل قطعی را جهت بازیابی و تعمیر شبکه به تکنسین شبکه گزارش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه در کارخانه‌های تولید فیبرنوری، آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها جهت مقاصد تحقیقاتی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد، خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها به طور معمول دارای ابعاد بزرگ و وزن سنگین هستند که روند آزمایش را برای کاربران شبکه امری چالش برانگیز می‌کند امادستگاه این شرکت به دلیل وزن سبک و ابعاد مناسب و سازگاری با تبلت و تلفن‌های هوشمند، آزمایش آسان شبکه‌های فیبر نوری را میسر کرده است.

این فعال حوزه فناوری، کسب دانش فنی و اساس عملکرد سامانه‌های اندازه گیری مخابرات نوری را از دستاوردهای این شرکت دانش بنیان برشمرد و تصریح کرد: امروزه با فراگیر شدن سامانه‌های اینترنتی پرسرعت مبتنی فیبرنوری در جهان و در کشور ما، تولید تجهیزات مرتبط با این فناوری با رشد قابل توجهی روبروست. از این جهت دانش تولید این نوع تجهیزات در داخل کشور که تجهیزات اندازه گیری نیز بخش عمده‌ای از آن هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در عین حال توسعه محصولات با فناوری مشابه و ورود به بازارهای جدید از دیگر نتایج کسب این دانش فنی محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.