۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۲٬۱۸۴

تلاش مستمر و تحمل سختی ها کار محال را ممکن می کند و شکل می گیرد آنچه باید. این روایت بچه های طیف اوتیسم است که نمایش کدو قلقله زن را با تلاش های «ملیحه مقیمی» روی صحنه برده اند.

طرح لبخند بر چهره تو

آگاه_لیلی معرفی: می­ گوید: «اتفاق خوب در زندگی هر انسانی تحول ایجاد کند و همه ما مسئول انجام رخدادهای خوب برای یکدیگر هستیم. قصد درمانگری برای بچه های اوتیسم در تئاتر را نداشتم، اما هنر نمایش می تواند در اعتماد به نفس و ارتباط کلامی این افراد تاثیر گذار باشد.»

این کارگردان تئاتر درباره نخستین تجربه اش در برخورد با بچه های اوتیسم و شروع اجراهای نمایشی توضیح می دهد: «پنج سال پیش در یک نمایش بازی می کردم که در آن نقش مربی تئاتر بچه های اوتیسم را بازی می کردم. در در آن نمایش یک بچه اوتیسم هم شاگرد من بود. این نمایش باعث شد که بچه های اوتیسم را از نزدیک ببینم. بعد از اجرای موفق، یکی از مجموعه های اوتیسم با من تماس و ارتباط گرفتند و خواستند که مربی بچه های اوتیسمی شوم. یعنی درمان و تئاتر را در کنار هم انجام بدهم. من هم گفتم قصد درمانگری ندارم و نمی توانم. فقط می خواهم که بچه ها با تئاتر آشنا بشوند.»

خود را باید تغییر داد

او درباره سختی کار با این بچه ها را اینگونه روایت می کند: «ترم اول خیلی سخت بود. قرار بود برای خانواذه یک اجرا داشته باشیم و با وجود تمرین بسیار خروچی مطلوب را احساس نمی کردم. آنقدر تمرین کرده بودیم که بچه و همه خسته شده بودیم. تا اینکه روزی که باید نمایش را برای خانواده های بچه ها اجرا می کردیم فرارسید. بسیار استرس داشتم که کارمان را با ناقص ارائه دهیم ولی به ناچار کار را روی صحنه بردیم. خانواده های شان گفتند خیلی تغییرات مثبت در انها دارد اتفاق می افتد. به هرترتیبی بود کار را اجرا کردیم؛ شاید در طول فعالیت در زمینه تئاتر این اولین باری بود که هنگام اجرا استرس داشتم و کار به سختی پیش می رفت. ولی به هر ترتیبی بود کار جلو رفت و نمایش تمام شد. با کمال ناباوری خانواده بسیار تشویق کردند و متوجه شدم تمام تلاش هایمان بیهوده نبوده و توانسته زندگی بچه ها را تغییر دهد.»

او می افزاید: «فکر می کردم روند یادگیری این بچه کمی از بچه های دیگر کمتر است ولی خانواده هایشان بیشتر این موضوع را درک می کردند و بعد از نمایش گفتند اعتماد به نفس و فن بیانشان بسیار تغییر کرده است. به این نتیجه رسیدم که من باید همراه این بچه ها شوم و نه آنان همراه من باشند. فکر می کنم این در تمام زندگی صادق است تا رخدادها شکل گیرد. اکنون فکر نمی کنم این بچه ها خاص هستند و مثل بقیه بچه ها با آنها رفتار می کنم. چون متوجه شدم برای ایجاد تحول در دیگران خودم را باید تغییر دهم.»

دستمزد کارم تشویق بچه هاست

«خوشحالم از اینکه توانسته ایم یک اجرای درست و اصولی داشته باشیم. همه انسان ها می توانند موفقیت را به دست بیاورند؛ حتی این بچه ها. هروقت اجرا شروع می شود و بچه ها با اعتماد به نفس نقش هایشان را بازی می کنند و در انتهای نمایش همه حاضران از جایشان بلند می شوند و تشویق می کنند؛ شوق را در چشمانشان می بینم و این همه آن دست مزدیدی است که در این ۲ سال گرفته اند.» این بازیگر تئاتر می گوید: «حالا با تلاش بعد اجراهای رایگان این بچه ها اجرای حرفه ای دارند و  جمعه ۲۷ بهمن ماه ساعت ۱۴ در کانون پرورش فکری در پارک لاله اجرای نمایش کدو قلقله زن داریم. از همه کسانی که می خواهند از این بچه ها حمایت کنند می خواهم برای خرید بلیط به https://tiw.al/۴h۵W    مراجعه کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.