«سرانجام دستفروشی قانونی شد؟ » رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در پاسخ به این سؤال آگاه «بله» محکمی گفت و با همین یک کلمه به اما و اگرهایی که گرد این موضوع می‌گشت خاتمه داد. ‌شناسه یکتایی که درگاه ملی مجوزها به صاحبان این شغل کاذب می‌دهد، آن‌ها را به شغلی رسمی تبدیل کرده تا از امروز بدون دلهره‌های قانونی به فعالیت خود ادامه دهند.

دستفروشی قانونی شد

آگاه_امیر گودرزی: دستفروشی همیشه شغلی کاذب و ممنوع بود ولی با صاحبان این کسب وکار با هر اسمی که شناخته شوند از حمایت‌های شهروندان برخوردار بودند. هر بار ماموران شهرداری یا پلیس قصد برخورد با دستفروشی را داشتند با اعتراض مردم روبرو می‌شدند که با این جمله معروف به دفاع می‌پرداختند: «چکارکند؟ دزدی کند؟ ». حمایت مردم از دستفروشان به همین جا ختم نشد چون با خرید از آن‌ها حمایت مادی را به حمایت معنوی اضافه کردند. در سال‌های گذشته بساط دستفروشان گسترده شد طوری که همان جایی که در معابر عمومی برای خود باز کرده بودند در زندگی مردم هم گشودند.
«امیر سیاح»، رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد روز گذشته در گفتگو با آگاه برای نخستین بار آشکارا از قانونی شدن دستفروشی خبر داد و گفت: «دستفروشی قانونی شد و همین روزها در درگاه ملی مجوزها گزینه ایجاد می‌شود تا دستفروشان بتوانند برای شغل قانونی خود مجوز هم بگیرند. »
به گفته وی با همکاری و کمک شهرداری‌ها و وزارت کار، شغل دستفروشی از یک حرفه کاذب و مزاحم به شغلی مفید و رسمی تبدیل خواهد شد. اما توضیحی در مورد چگونگی آن نداد و هر صحبت‌های تکمیلی را به زمانی دیگر موکول کرد. او علاقه‌ای هم به پاسخ به سؤالات دیگر نشان نداد و نگفت با کسب این مجوز دستفروش‌ها کجا و چطور می‌توانند قانونی فعالیت کنند؟
دستفروشان موافقان و مخالفان زیادی دارند. بعضی از شهروندان مانند عماد از دستفروش‌ها خرید نمی‌کنند چون آن‌ها را مزاحم رفت و آمد مردم می‌داند و بساط‌ها را فضای امنی برای خرید نمی‌شناسد. برخی دیگر هم مانند زهرا به خرید از دستفروشان علاقه دارند و دسترس و ارزان بودن را دلیل کافی برای تصمیم خود عنوان می‌کنند. خیلی‌ها هم مانند قاسم فقط با هدف کمک به فروشندگان دوره گرد از آن‌ها خرید می‌کند.
سنگ فرش هر خیابان از طلاست
سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در گفتگو با آگاه از اظهار نظر در مورد رسمی شدن دستفروشی طفره می‌رود و می‌گوید: «رسمی شدن دستفروشی تصمیم دولت است و ربطی به شهرداری ندارد. با توجه به اینکه دستفروشی یک شغل غیر رسمی محسوب می‌شود، دولت هم طبیعتا نظارتی بر آن ندارد. با رسمی شدن آن نظارت دولت ممکن خواهد شد. »
بیگی می‌گوید: « رسمی شدن به این معنا است که دستفروشان شناسایی و شناسنامه دار شوند و متناسب با نوع فعالیت‌شان در ذیل یکی از اتحادیه‌های کشور قرار گیرند. یعنی اگر لباس می‌فروشند زیر نظر اتحادیه پوشاک یا اگر غذا و خوراکی عرضه می‌کنند زیر نظر اتحادیه مربوطه فعالیت مجوز و استانداردهای بهداشتی را دریافت کنند. »
این مسوول شهرداری تهران در ادامه به تلاش‌های بی‌نتیجه شهرداری در دوره‌های مختلف برای مقابله یا ساماندهی دستفروشان اشاره می‌کند و معتقد است نپذیرفتن دستفروشی به عنوان یک شغل رسمی و رها کردن و نادیده گرفتن آن پاک کردن صورت مسأله است.
«دستفروشی هم شغل محسوب می‌شود»، باید گفت در محاسبه آماری که در مورد ایجاد اشتغال برای یک میلیون و ۹۷۰ هزار تومان نفر بیان می‌شود، دستفروشان را هم محاسبه کرده‌اند یا خیر که تا کنون کسی به این سؤال پاسخی نداده است.
به‌گفته او حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد اشتغال کشور اشتغال غیررسمی است؛ مشاغلی که بیمه ندارد، دستمزد خیلی پایین دارد، شغل‌هایی که بی‌ثبات هستند، مثل دستفروشی، راننده اسنپ، خیاطی و….





 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.