۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۲٬۵۴۹

مسیر تحقق منافع ملی

سید مرتضی مفیدنژاد

وقتی صحبت از منافع ملی می‌کنیم از چه چیز حرف می‌زنیم؟ این واژه از جمله واژگانی است که در تعریف و تبیین آن اختلافاتی وجود دارد ولی این اتفاق نظر در مورد آن است که منافع ملی شامل اهدافی است که یک دولت در سطح ملی و بین المللی برای حفظ آن‌ها تلاش می‌کند. منافع ملی شامل هدف‌های اولیه و همیشگی یک کشور است و در دسته بندی‌هایی هم که صورت می‌گیرد معمولا امنیت، قدرت ملی، پرستیژ بیرونی، ثبات و موجودیت دیده می‌شود. طبیعتا مواردی همچون هویت، استقلال، آزادی منابع طبیعی و محیط زیست و ... در این فهرست اضافه می‌شود.

آگاه ـ در حال حاضر تمام کشورهای دنیا بر اساس منافع ملی‌شان برنامه‌ریزی و چارچوب‌های اقدام‌شان را تعریف می‌کنند و در همین راستا آحاد دولت – ملت‌ها از حرکت به سمت اقداماتی که ممکن است منافع ملی را تحت الشعاع قرار دهد پرهیز می‌کنند. کشور ما نیز به عنوان بخشی از این نظام جهانی از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به وضعیت جغرافیایی، همسایگان، ذخایر انرژی و ... و از همه مهم‌تر حاکمیت یک نظام اسلامی_ انقلابی و دشمنی ورزی‌های نظام سلطه، موضوع منافع ملی برایش حساتی تر خواهد بود. مسائلی همچون امنیت، ثبات، قدرت ملی، هویت و ... موضوعاتی است که از سوی دشمنان و معاندین در طول سال‌های گذشته به شدت مورد هجمه و خدشه است.

با در نظر گرفتن مقدمه بالا از جمله ابزارهایی که منافع ملی ما ارتباط مستقیم دارد و تولید کننده قدرت، امنیت و ثبات است مساله انتخابات و مشارکت در آن و ظهور یک انتخابات قوی و باشکوه است.

در طول سال‌های گذشته آفت و آسیب مهمی که از سوی برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای رخ می‌دهد نظاره کردن به موضوع انتخابات به مشابه یک پدیده سیاسی و جناحی است در حالی که این مقوله یک فرصت کاملا ملی و به طور مستقیم مرتبط با منافع ملی است. انتخابات و مقوله مشارکت و عدم مشارکت در آن در زمره موضوعاتی است که با سرنوشت و شرایط کل شهروندان جامعه ما رقم خورده است و اگر در حد و قواره و استانداردهای واقعی خودش رخ ندهد به طور طبیعی ضررش شامل حال همه‌ی کشور خواهد شد. خروجی انتخابات‌ها در نظام جمهوری اسلامی چه در بعد منتخبین و چه در بعد مشارکت و حضور حداکثری چه بخواهیم و چه نخواهیم به طور خودکار بر عرصه‌های مختلف منافع ملی اثر می‌گذارد و این یک پدیده گریز ناپذیر است.

در واقع، هر کس که به کشور خود و اعتلای آن می‌اندیشد، باید بداند که راه آن شرکت در عرصه‌های مختلف و از جمله و به‌ویژه شرکت در انتخابات است و مردم و نخبگان کشور باید در همه زمان‌ها، به اهمیت مشارکت در انتخابات و نتایج مترتب بر آن توجه کافی مبذول کنند.

مشارکت در انتخابات، نشانه رشد سیاسی و بیانگر برخورداری یک ملت از فرهنگ سیاسی مشارکتی است که از نشانه‌های رشد و پیشرفت در عرصه سیاسی به حساب میاید و خوشبختانه کشور ما با وقوع انقلاب اسلامی از یک فرهنگ سیاسی غیرمشارکتی و بی تفاوت به فرهنگ مشارکتی و نقش مهم مردم در حکومت، تبدیل شد.

همچنین، مشارکت پرشور در انتخابات، باعث نظارت و آینده نگری ملی بهتر و در نتیجه هدفمندی دقیقتر برنامه های تدوینی به منظور رشد و پیشرفت کشور است. نیز با این مشارکت است که دسترسی به عدالت بهتر در عمل میسر می‌شود و حل مشکلات و معضلات روزمره نیز آسانتر تحقق می‌یابد.

به‌علاوه با این امر، قدرت عملی آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی نیز بیشتر نمود می یابد و همینطور خلاهای عقیدتی ناشی از شکست‌های ارزشی و فلسفی غربیان، با ارزش‌های اسلامی پر شده و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی نیز هموارتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.