فستیوال موسیقی کوچه فرصتی بود برای شنیده شدن صدای موسیقی فولکور ایرانی (برآمده از فرهنگ بومی/مردمی) که از سال ۹۶ آغاز به کار کرد و اسفند امسال سومین دوره آن در گام آخر برگزاری لغو شد.

سرنوشت این رویداد بومی چه می‌شود؟

آگاه ـ این جشنواره از جهت اجرای قطعات موسیقی، تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد و از جهت بومی بودن آن، برگزاری در عمارتی تاریخی و همچنین قرارگیری در دسته جشنواره‌های گردشگری ذیل مجوز وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی شروع به کار کرده بود با این حال بعد از اخذ مجوزها در خانه آخرش ناکام ماند. با این حال هیچکدام از این نهادهای مربوط در پاسخ به پیگیری‌ها رسانه‌ها مسئولیت لغو این جشنواره را بر عهده نگرفتند و اظهار بی خبری کردند؛ فلذا پرونده این دوره از موسیقی کوچه با وجود حضور خواننده‌های بومی از قومیت‌های مختلف، نوحه خوانی هنرمندان از برخی مناطق و همچنین یک خواننده بین المللی که برای اجرا در سئانس‌های پایانی حاضر شده بود به شکلی نیمه تمام بسته شد.

موسیقی کوچه نه فقط مجالی برای دیده شدن هنرمندان بومی، که توفیقی برای ارتقای گردشگری داخلی و خارجی در این استان بود. باید دید که کدام نهاد مسئول و به چه علت پایان بندی این دوره از این جشنواره موسیقی را این چنین کرده است که فرصت تذکر و اصلاح را با وجود باقی ماندن فقط دو سئانس از آن به بعد از برگزاری واگذار نکرده است. ضمن این که هنوز کسی نمی‌داند که این برهم‌زنی به معنای مخالفت با برگزاری این دوره است یا آن که از کلیت این برنامه و دیگر برنامه‌های این چنینی جلوگیری خواهد شد. اهمیت این جشنواره در زمانه فعلی از این جهت است که ذائقه مخاطب را هواداری از موسیقی‌های عامه‌پسند بی محتوا و بی هویت حتی ذره‌ای به سوی موسیقی برآمده از فرهنگ و تاریخی اصیل هدایت می‌کند و مجالی برای عرضه تولیدات این هنرمندان است؛ چنانچه می‌دانیم که در میان دیگر هنرمندان فعلی کمتر به چشم می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.