۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲٬۶۳۹

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از برآورد خسارت سنگین بخش کشاورزی در۱۰ شهرستان این استان در پی بارندگی های روزهای اخیر خبر داد.

خسارت سنگین به کشاورزی سیستان و بلوچستان

آگاه ـ سیدمحمدرضا سیدحسینی، با اشاره به خسارت سنگین بارندگی‌های اخیر به بخش کشاورزی جنوب سیستان و بلوچستان، گفت: خسارت به ۱۸۹۹۳ هکتار از اراضی زراعی آبی و ۱۹۳۳ هکتار اراضی باغی بوده است. وی ادامه داد: همچنین به ۲۲۱ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ رأس دام سبک و سنگین، ۱۵ کلنی زنبور عسل، ۲۷۱ حلقه چاه کشاورزی، ۵۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۱۱۵ رشته قنات، ۱۰۴ کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره آب در این بارندگی سیل‌آسا خسارت وارد شده است.

سیدحسینی با تاکید بر خسارت سنگین وارده به بخش کشاورزی ۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان، افزود: میزان خسارت واحدهای تولیدی، زیرساخت‌های بخش کشاورزی، باغات و مزارع زیر کشت محصولات خارج از فصل ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسا چند روز گذشته در جنوب استان سنگین در حال ارزیابی کامل است. سیدحسینی خواستار تأمین اعتبار جهت تهیه فوری نهاده دامی برای دامداران، بازسازی منابع آب و خاکی و پرداخت خسارت به زارعین و باغداران آسیب دیده شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود منطقه، ضرورت دارد در راستای کاهش تلفات دام در روستاها از سوی دولت تأمین اعتبار فوری برای تهیه نهاده دامی انجام شود. برآورد اولیه بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال بوده است؛ البته این برآورد به دلیل زیرآب بودن شهرستان دشتیاری کامل نیست.

۱۹۴۷روستای تحت تاثیر سیلاب

بر اساس برآورد اولیه تاکنون سیلاب در استان سیستان و بلوچستان ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های این استان وارد کرده است.

مجید محبی ستاد بحران استان دیروز ۱۴ اسفند اظهارکرد: عمده خسارت‌های وارده این مدت به زیر ساخت‌هایی نظیر راه، کشاورزی و منازل مسکونی مربوط می‌شود که تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان و بلوچستان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت که برای رفع مشکلات شهروندان این مناطق جلسات مدیریت بحران با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، استاندار و سایر مسئولان استانی برگزار شد.

مدیرکل ستاد بحران سیستان وبلوچستان گفت: همچنین تیم‌های راهداری، هلال احمر، برق، آب و سایر دستگاه‌های خدمات رسان در مناطق سیل زده مستقر و به صورت شبانه روزی در حال خدمات رسانی هستند.

وی ادامه داد: همچنین به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم درگیر سیلاب در مناطق سخت گذر سیستان و بلوچستان، بالگردهای هوایی هلال احمر بکارگیری شد و دو هزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۵۱۶ خانوار توسط این نهاد خدمات رسان در چادر اسکان داده شدند.

محبی تصریح کرد: همچنین ۵۰۰ دستگاه چادر هلال احمر در مناطق درگیر آب‌گرفتگی مستقر شد و بیش از دوهزار بسته غذایی در کنار سایر اقلام ضروری بین افراد آسیب دیده توزیع شد.

وی گفت: براثر سیلاب ۳۰ مسیر ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان قطع شده بود که با تلاش راهداران ۲۹ مسیر ارتباطی بازگشایی شده است.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: همچنین ۴۱ روستای جنوب این استان دچار قطعی برق شدند که در این مدت برق ۳۱ روستا برقرار و بقیه نیز در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی همواره با بحران‌های طبیعی روبروست که سیل، خشکسالی و طوفان‌های سهمگین ۱۲۰ کیلومتری به طور همزمان از بحران‌های این استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.