در پی تحریم‌های کشورهای غربی و به طور ویژه آمریکا که منجر به جلوگیری فروش داروهای مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را بر آن‌ها وارد ساخته است، بیماران پروانه‌ای (EB) شکایتی را علیه آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران انجام دادند.

توقیف محموله نفتی، هشدار اولیه به آمریکایی‌ها بود

آگاه: بر همین اساس، با پیگیری‌های حقوقی انجام گرفته توسط وکیل پرونده، در نهایت دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی «ادونتیج سوییت» در خلیج فارس را صادر کرد و محموله این کشتی توقیف شد.

ارزش این محموله نفتی بیش از ۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. «محمدصالح جوکار» نماینده مجلس و آگاه در زمینه امور سیاسی و نظامی در همین رابطه به خبرنگار آگاه گفت: وقتی آمریکایی‌ها به عنوان دزدان درجه یک بین‌المللی، محموله‌های کشتی‌های ایرانی به مقاصد دیگر نقاط را به بهانه‌های واهی توقیف می‌کنند و اموال مردم ایران را قلدرانه می‌ربایند، باید بدانند که حق اقدام متقابل برای ایران محفوظ است و این اقدام متقابلِ ایران نه بر اساس دلایل واهی که مستند بر اصول حقوقی است.

جوکار تصریح کرد: توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی «ادونتیج سوییت» در خلیج فارس، هشدار اولیه به واشنگتن است، تا هم توقیف غیرقانونی کشتی‌های حامل محموله‌های ایرانی را متوقف کند و هم به تحریم‌های ظالمانه‌ای که کودکان بیمار را نشانه گرفته است، خاتمه دهد؛ آمریکایی‌ها باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران در محیط پیرامونی خود بویژه آب‌های خلیج فارس از اقتدار فوق‌العاده‌ای برخوردار است و هر چه را اراده کند محقق می‌گرداند.

این نماینده مجلس و آگاه در زمینه امور سیاسی و نظامی تصریح کرد: اقدام ایران در توقیف محوله کشتی «ادونتیج سوییت» مبتنی بر قواعد قضایی و حقوقی‌ای بود که نزد مجامع بین‌المللی پذیرفته و مسموع است و این باید برای طرف آمریکایی قابل فهم باشد؛ بالعکس، اقدامات آمریکایی‌ها در توقیف محموله‌های ایرانی کشتی‌ها در آب‌های آزاد، نقض آشکار قوانین دریایی بین‌المللی و مبتنی بر بهانه‌ها و دلایل واهی است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.