۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۲٬۷۰۴

یکماه با ۱۲میلیون تومان زندگی کنید

رضا ظریفی – دبیر تحریریه

آگاه- رضا ظریفی دبیر تحریریه: آیت ‌الله سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل و عضو مجلس خبرگان رهبری که منتخب مردم این منطقه برای مجلس ششم خبرگان نیز هست، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خود خطاب به منتخبان مجلس دوازدهم گفت: «وقتی وارد مجلس شدید حتماً و حتماً زندگی یک ماه اول خودتان را با حقوق ۱۲ میلیون تنظیم کنید. نماینده‌ای که از درد موکل خود خبر ندارد، وکیل مردم نیست و هیچگاه به نفع مردم تصمیم نخواهد گرفت و قطعاً نمایندگی برای او وبال خواهد شد.»

آنچه که در این سخن اشاره شده مساله مهم بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. بر اساس مصوبات دولتی هر سال حدود ۲۰ درصد به حقوق کارگران اضافه می‌شود که بر همین مبنا حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ رقمی در حدود ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پیش بینی شده که البته این مساله باید در شورای عالی کار نهایی شود. اما با این وجود، مقایسه تورم حدود ۴۳ درصدی موجود در کشور، هزینه‌های زندگی یک خانوار ۴ نفری و دستمزد دریافتی نشان می‌دهد که هیچ تناسبی در این بین وجود ندارد.

از همین روست که هر سال در آستانه شب عید کارگران ضمن اینکه منتظر دریافت عیدی و حقوق ناچیز خود هستند تا بتوانند ضروری‌ترین اقلام زندگی را برای اعضای خانواده‌شان فراهم کنند، با نگرانی چشم به جلسات شورای عالی کار دارند تا ببینند در آخرین لحظات سال زور نمایندگان کارگری بیشتر خواهد بود یا نمایندگان کارفرمایان رقم کمتری برای افزایش حقوق در نظر خواهند گرفت.

این مهم باید در دستور کار مجلس دوازدهم قرار بگیرد که ضمن ملاحظه زندگی کارگران، کارمندان و قشر آبرومندی که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند، هوای کارفرمایان و واحدهای تولیدی که با هزینه‌های متعددی روبرو هستند را هم داشته باشد تا به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب.

آخر سخن اینکه نه فقط منتخبان مجلس دوازدهم که حتی دیگر مدیران و مسئولان کشور نیز لازم است فقط یک ماه زندگی خود را بر اساس حقوق ۱۲میلیون تومانی و هزینه‌های اجاره خانه، خوراک، درمان، رفت و آمد و موارد ضروری زندگی تنظیم کنند تا اگر راه فراری از مضیقه‌های معیشتی یافتند آن را در اختیار مردم نیز قرار دهند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.