امسال پای مواد محترقه چهارشنبه سوری به فضای مجازی باز شد. این بار نه فقط برای فروش که برای کلاهبرداری. فروش این مواد بهانه‌ای برای خالی‌کردن حساب‌های مالباختگان می‌شود و موضوع تا حدی پیش می‌رود که رییس پلیس فتا تهران در این باره هشدار می‌دهد.

آتش بازی نکنید

آگاه ـ امیر گودرزی: سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت در خصوص خرید و فروش و آموزش ساخت مواد محترقه در فضای مجازی هشدار داد و گفت: علاوه بر تهدیدات جانی این موضوع، کلاهبرداران نیز به بهانه فروش موادمحترقه در کمین هستند. او تاکید کرد: بر اساس قانون، خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع بوده و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند. وی به شیادانی هم اشاره کرد که در فضای مجازی منشاء خسارت های جبران ناپذیری به خانواده ها می شوند. به گفته سرهنگ گودرزی، برای این افراد شیاد مهم نیست که گروه هدف کودکان و نوجوانان هستند که ممکن است با این مواد محترقه جانشان را از دست بدهند.

رییس پلیس فتا توضیح داد: آنها با ایجاد سایت‌ها و صفحاتی در زمینه خرید و فروش و آموزش نحوه تهیه و ساخت بمب و مواد محترقه فعالیت می‌کنند که متاسفانه بارها شاهد وقوع اتفاقات و حوادث ناگوار در این خصوص بوده‌ایم.

سرهنگ معظمی گودرزی با اشاره به اینکه مجرمان از هر بستری برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود استفاده می‌کنند، ادامه داد: تاکنون تعداد زیادی از افرادی که در خصوص خرید، فروش و آموزش ساخت موادمحترقه در فضای مجازی فعالیت داشتند، دستگیر و طبق قانون با آنها برخورد شده است. سرهنگ معظمی گودرزی افزود: تعدادی در پوشش فروش مواد محترقه و آتش بازی با طراحی درگاه پرداخت جعلی، اطلاعات کارت بانکی کاربران را سرقت کرده و اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنها می‌کنند و عده‌ای نیز بعد از دریافت وجه کاربران را بلاک کرده و دیگر پاسخگوی آنها نیستند.

۳ هزار آتش نشان 

آمارها نشان می‌دهد حوادث چهارشنبه سوری به قدری خطرناک است که تلاش‌های پیشگیرانه پلیس فتا برای کاستن از آمار تلخ کافی نیست و بسیاری نهادهای دیگر در آماده‌باش بسر می‌برند. بر این اساس مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران از آماده‌باش ۳ هزار آتش‌نشان در شهر تهران برای چهارشنبه آخر سال خبر داد.

قدرت‌الله محمدی گفت: توصیه می‌کنیم والدین در چهارشنبه‌سوری فرزندان خود را به تنهایی روانه خیابان نکنند، در سال‌های گذشته مواردی داشتیم که کودک ۴ ساله تنها در خیابان دچار حادثه شده است. محمدی از راه‌اندازی پویش نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک خبر داد و گفت: امسال پویشی با عنوان «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» در تهران و ۳۱ استان کشور راه‌اندازی شده و تمامی تدابیر برای ایمنی شهروندان اندیشیده شده است. مدیر کل سازمان آتش‌نشانی گفت: علاوه بر مأموران ۱۳۸ ایستگاه آتش‌نشانی، حدوداً در ۴۰۰ نقطه شهر تهران، ۳ هزار آتش‌نشان برای چهارشنبه‌سوری در مناطق مستقر هستند. وی اضافه کرد: تقریباً ۱۲۰۰ خودرو سبک و سنگین آتش‌نشانی برای این عملیات کمک می‌کند.

مدیر کل سازمان آتش‌نشانی بر پرهیز از استفاده مواد نفتی برای روشن کردن آتش برای چهارشنبه‌سوری شاد و ایمن تاکید کرد و گفت: شهروندان از ریختن مواد نفتی مانند نفت، بنزین، تینر، الکل برای روشن کردن آتش خودداری کنند. محمدی درباره ممنوعیت استفاده از بالکن آرزو در چهارشنبه آخر سال گفت: به شهروندان توصیه می‌کنیم در چهارشنبه آخر سال از بالن آرزو استفاده نکنند. وی با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل استفاده از بالن آرزو شاهد حوادث آتش‌سوزی در قسمت بالکن و بوستان‌های جنگلی بودیم، افزود: برای شادی چند دقیقه‌ای منجر به خسارت به منزل و شهر نشوند چرا که در سال گذشته تعدادی از درختان با قدمت ۱۰۰ ساله در در شهر از بین رفتند. همچنین محمدی اضافه کرد: به دلیل گران بودن مواد محترقه دارای استاندارد، توصیه می‌کنیم از مواد محترقه و منفجره دست‌ساز استفاده نکنند، متأسفانه طی دو سه هفته گذشته چندین انفجار مواد محترقه در منازل مسکونی داشتیم.

تاکنون ۷ نفر کشته دادیم

بنابر اعلام سازمان اورژانس کشور، تاکنون ۷ نفر در اثر حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری، جان خود را از دست داده و ۲۷۵ نفر مصدوم شدند.

بر اساس آمار اورژانس، از یکم تا نوزدهم اسفند ۱۴۰۲ در کل کشور شاهد رشد ۱۸ درصدی آسیب دیدگان حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال در مقایسه با پارسال هستیم. آمارها نشان می‌دهد در این مدت تعداد فوتی‌ها ۱۷ درصد، قطع عضو ۴ درصد، آسیب به چشم ۲۸ درصد و سوختگی ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

عاقبت ماجرا

نوع حادثه سال ۹۷ سال ۹۸ سال ۹۹ سال ۱۴۰۰
آسیب چشمی ۲۴ ۲۱ ۴۰ ۳۳
تصادف ۲ ۵ ۰ ۳
سوختگی ۶۳ ۴۷ ۹۲ ۹۶
قطع عضو ۰ ۴ ۵ ۲۰
انفجار ۹ ۴ ۲۸ ۴۰
خونریزی ۲۴ ۶ ۱۴ ۲۱
قلبی ۲ ۰ ۲ ۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.