۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۲٬۷۵۲

آگاه از تدوین پیش‌نویس سند تئاتر گزارش می‌دهد

بنیاد تئاتر ملی تاسیس خواهد شد

آخرین جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

صبح دوشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲ جلسه شورای هنر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای هنر، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، اعضای شورای هنر و برخی از چهره‌های هنری برگزار شد.

بنیاد تئاتر ملی تاسیس خواهد شد

آگاه ـ الناز برکاتی_ خبرنگار سرویس فرهنگی: آخرین جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۲، با حضور برخی از پیشکسوتان عرصه تئاتر از جمله هوشنگ توکلی بازیگر، ایرج راد بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون و قطب‌الدین صادقی نمایشنامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون برپا شد. با توجه به بررسی "سند تحول هنرهای نمایشی" در این نشست، راه‌اندازی بنیاد تئاتر ملی به منظور حمایت از تولید تئاترهای ملی و ایرانی به تصویب رسید. کمبود سالن تئاتر در برخی استان‌ها، گلایه از همسان نبودن توزیع امکانات در استان‌های سراسر کشور، مشکلات مالی و پیشنهاد تاسیس «سازمان تئاتر»، تولید تئاتر ملی و اقتصاد هنر از جمله مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد. 

هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما که در این جلسه حضور داشت درباره تنظیم سند فعالیت‌های تئاتری گفت: «تنظیم این سند ۴۵ سال است که عقب افتاده است، شورای عالی هنر که هم‌اکنون نودوششمین جلسه آن تشکیل شده است در واقع به نوعی نقش بالادستی تنظیم این سندها را برعهده دارد و به نظر من پیشرفت خوبی داشته‌اند.»

ایرج راد، بازیگر تئاتر و سینما هم در این جلسه پس از صحبت درباره مسائل و مشکلاتی که در عرصه تئاتر و برای هنرمندان تئاتر وجود دارد، گفت: «چیزی که به عنوان سند در حال حاضر ارائه می‌شود باید به گونه‌ای باشد تا منتج به تشکیل سازمان تئاتر شود چرا که اداره کل هنرهای نمایشی نمی‌تواند چنین مسئولیتی را برعهده بگیرد و با توجه به بودجه محدود تئاتر، امکان هیچ پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.»

چندی پیش سند ملی موسیقی از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ نهایی شد، در جریان تنظیم سند ملی موسیقی طبق گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با گروه‌های متعدد صحبت شده است و باید برای تدوین سند تئاتر هم همین اتفاق رخ دهد. باتوجه به اینکه چندی پیش بنیاد پویانمایی تاسیس شد تلاش‌ها بر آن است که به ساختار اداری آن اضافه نشود و صرفا مجموعه‌ای تسهیل‌گر برای تولیدات موثر و هدفمند باشد. موسیقی کشور بعد از چهل سال دارای سندی شد که سیاست ها و برنامه ها در آن مصوب شد. از دیگر مصوباتی که درباره موسیقی ابلاغ شده است، به نمایش گذاشتن توانمندی‌های فرهنگی هنری در آموزشگاه‌های آزاد هنری، برگزاری اکسپو، نشان فرهنگ و هنر، تاسیس بنیاد پویانمایی، تاسیس شهر جهانی فن‌آوری‌های نرم و صنایع فرهنگی است. محمدمهدی اسماعیلی در این جلسه در خصوص سند موسیقی گفت: «یکی از مشکلاتی که در سندها وجود دارد کلی گویی و ابهام است که امور را به بخش‌های دیگر احاله و ارجاع می‌دهد، ولی ما محافظه کاری را در تهیه سند موسیقی کنار گذاشتیم و تلاش کردیم در سند موسیقی خیلی از مواضعی که مبهم بوده تعیین تکلیف شود، این سیاست را در مورد سند تئاتر، هنرهای تجسمی و سینما نیز پی‌گیری می‌کنیم.»

در این جلسه از افتتاح پنج پلاتو در کردستان تا پایان هفته خبر داده شد. طبق این خبر دو پلاتو در برج آزادی آماده راه‌اندازی است. وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ظرفیت‌های هنری بسیاری در آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد داریم، تصریح کرد: تولید تئاتر ایرانی را در دستور کار قرار دادیم و ان‌شاالله تئاتر ملی ایران آماده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.