روز طبیعت یا همان سیزده به در یکی از مناسبت‌های ملی برای ایرانیان است که هر سال با اشتیاق بسیار برگزار می‌شود. البته اگر نوروز سال ۹۹ و روز طبیعت آن سال را که به دلیل شرایط دلهره آور کرونا از سوی مردم نیز با هیچ استقبالی مواجه نشد، قلم بگیریم؛ در بقیه موارد مردم حتی از ساعات صبحگاهی در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها جای خوب را رزرو می‌کنند تا بقیه اقوام و آشنایان هم از راه برسند. این در حالی است که سیزده به در امسال به دلیل تقارن با روز شهادت حضرت علی(ع) از شرایط خاصی برخوردار بود. برخی نگران این بودند که خدای نکرده احترام این روز رعایت نشده و حتی موجب هتک حرم حضرت امیرالمومنین(ع) شود اما این بار نیز مردم نشان دادند که نسبت به چنین مواردی تا چقدر حساسیت دارند. 

حفظ حرمت روز شهادت همزمان با روز طبیعت

آگاه ـ لیلی معرفی: آنچه که موجب شد سیزده به در امسال از حساسیت ویژه برخوردار شود، خبر مربوط به تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها تا زمان افطار در روز ۱۳ فروردین ماه بود. اگرچه این خبر از سوی وزارت کشور تکذیب شد اما همان چند ساعت ابتدایی نیز کافی بود تا جریانات ضدمذهبی و معاند از آب گل آلود ماهی بگیرند. در جست و جوی منشا این خبر به رسانه ملی می‌رسیم. ابتدا خبرگزاری صدا و سیما از تصمیم وزارت کشور برای تعطیلی همه پارک‌ها و تفرجگاه‌های کشور در ۱۳ فروردین خبر داد و نوشت که این اماکن یک ساعت مانده به اذان مغرب باز خواهند شد. سپس معاون امنیتی وزارت کشور صدور اطلاعیه مبنی بر تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در روز طبیعت را تکذیب و اعلام کرد: اطلاعیه‌ها از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر و به اطلاع عموم رسانده می‌شود و در این زمینه اطلاعیه‌ای وجود نداشته است.

در این میان توئیت وزیر کشور نیز منتشر شد که در آن با اشاره به عدم تعطیلی پارک‌ها در روز ۱۳ فروردین، توصیه شده بود «مراقب توطئه دشمنان باشیم!» این خبرها باعث داغ شدن بازار شایعات و بالاگرفتن بحث و جدل مبنی بر صحت و سقم تعطیلات پارک‌ها شد. بعد از پخش شدن این شایعه اما رسانه‌های معاند و ضد انقلاب نیز از قافله عقب نماندند و بار دیگر سعی کردند مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهند. 

اما مردم این روز را به بهترین شکل ممکن برگزار کردند. برگزاری مراسم‌های نماز جماعت و نیایش به همراه افطاری ساده در بوستان‌ها از جمله این اقدامات بودند. حجت الاسلام «میلاد امین موحد» آگاه به مسائل دینی و رسانه در گفت و گو با خبرنگار آگاه درباره اینکه تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان فرصت فوق العاده‌ای برای بازگشت التزام مردم به مناسک دینی بود، گفت: «بجا آوردن این مناسک و اعمال به قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردد. بعد از انقلاب نیز باعث تقویت ایمان و اعتقادات مردم جامعه شد. چه در طول تعطیلات عید و چه در روز طبیعت بسیاری از تفرجگاه‌ها شاهد حضور مردمی بودند که برای افطار، طبیعت و فضاهای باز را انتخاب کرده بودند. به‌عنوان مثال شب‌های قدر در چهارباغ اصفهان و طبیعت پرشور برگزار شد و نماز جماعت در بوستان‌ها برگزار شد.»

تصمیم‌های عجولانه و اخبار ضدونقیض 

این کارشناس مذهبی افزود: «چیزی که باعث بوجودآمدن دوگانگی در جامعه می‌شود تصمیم‌های عجولانه‌ای است که به گوش مردم می‌رسد یا اگر این مورد هم نباشد اخبار و شایعات ضد و نقیض و اشتباهی است که عموم جامعه به خصوص جوانان را درگیر می‌کند و آنها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.»

موحد در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «در اولین مورد پیشنهاد می‌شود که سخنگوی کاربلدی برای موارد اینچنینی تعیین کنند تا اخبار درست را به مردم انتقال بدهد تا هیچ جای شک و شبهه‌ای باقی نماند. دومین مورد هم برخورد قاطع با شایعه پراکنی‌ها و برخی افراد مسئول است. باید حساسیت نسبت به پخش اینگونه شایعات در فضای مجازی بالاتر برود تا این اتفاقات دستاویزی برای ایجاد اختلاف و نفرت‌پراکنی توسط دشمن نشود. برگزاری سیزده بدر در ماه مبارک رمضان نه تنها منافاتی با یکدیگر ندارد بلکه باعث می‌شود تا مردم به‌صورت خودجوش معنویت در دل طبیعت را تجربه کرده و باعث محکم‌تر شدن اعتقادات آنها می‌شود. البته مردم همیشه در این باره آگاهانه رفتار می‌کنند و پای اعتقادات خود ایستاده‌اند.»

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه باید برای این نوع رویدادها برنامه‌ریزی کرد، گفت: «متولیان فرهنگی باید برنامه‌ریزی دقیق برای این رویدادها انجام دهند تا مردم از بار معنویت بالاتری برخودار شوند اینگونه که می‌توانستیم در این روز مراسم‌های مذهبی، مناجات و قرآنی را به شکل گسترده و با اطلاع قبلی در بوستان‌ها برگزار کنیم. یکی از مسائلی که ما روبه رو هستیم همین نبود برنامه ریزی و اطلاع رسانی است که موجب سواستفاده راه فراهم می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.