تعرفه‌های پزشکی هنوز به‌صورت رسمی افزایشی پیدا نکرده است اما برخی پزشکان از ابتدای سال ۱۰ تا ۳۰درصد به حق‌ویزیت‌های خود اضافه‌ کرده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد پزشکان متخصص در یک زمینه حتی هزینه‌های ویزیت متفاوتی نسبت‌به یکدیگر دریافت می‌کنند. این موضوع باعث مطرح شدن پرسش‌های زیادی شده است؛ از بی‌تفاوتی نهادهای مربوط گرفته تا عادی شدن این موضوع در جامعه. در این گزارش سعی کردیم تا به جوانب مختلف این موضوع بپردازیم.

پول خون

اگاه_لیلی معرفی_خبرنگار سرویس اجتماعی:  صحبت با مردمی که درگیر دارو و درمان هستند ما را متوجه این نکته می‌کند که تعرفه پزشکان در نقاط مختلف شهر هم یکسان نیست. کافی است به یک ساختمان پزشکان بروید. به ساختمانی در خیابان ولیعصر(عج) که تقریبا چند متخصص، فوق‌تخصص و پزشک عمومی دارد، رفتیم و مسئله را از بیماران جویا شدیم. فرد میانسالی که درحال خروج از مطب دکتر ارتوپد است، می‌گوید: برای مشکل زانو به چند دکتر ارتوپد مراجعه کردم. ویزیت ۱۳۵هزارتومانی را ۱۷۰ تا ۲۰۰هزارتومان از من گرفتند. این اعداد برای بیشتر مردم تفاوت قیمت زیادی محسوب می‌شود.

بیمار دیگر که به متخصص اطفال مراجعه کرده است ماجرا را چنین روایت می‌کند: «هزینه ویزیت متخصص پارسال ۱۵۰هزار تومان بود که امسال ۳۰۰هزار تومان پرداخت کرده‌ام. هزینه فوق‌تخصص هم ۲۵۰هزار تومان بود که مطلع شدم ۴۰۰هزار تومان شده است. چطور می‌شود این هزینه یک‌باره حدود دوبرابر شود؟ مسئولان باید نظارت کنند. مردم به اندازه کافی مشکلات دارند و واقعا وقتی هزینه درمان اینگونه افزایش پیدا می‌کند، درست نیست.»

در یکی از مطرح‌ترین کلینیک‌های روانشناسی شهر هم اوضاع خوبی دیده نمی‌شود. یکی از مراجعان می‌گوید: «از اسفند پارسال تا الان جلسات مشاوره ۲۵۰هزارتومان افزایش مبلغ داشتند. درحالی‌که هزینه ویزیت سه‌برابر تعرفه اعلام شده است. بحث سلامت روان مطرح است ولی با این هزینه‌ها چه کار کنیم؟»

حتی حق‌ویزیت دندانپزشکان هم چندان تفاوتی با روانشناسان و بقیه تخصص‌ها ندارد. خانمی که با منشی چشم‌پزشکی بحث می‌کند، می‌گوید: حق‌ویزیت ۱۷۲هزارتومان بوده است. شما چرا از من ۲۰۰هزارتومان هزینه گرفتید؟ چرا کسی نظارت نمی‌کند؟

البته پزشکان هم دلایلی برای خودشان دارند؛ یکی از آنان می‌گوید: «مردم فقط صورت قضیه را می‌بینند. ما پزشکان نیز مثل بقیه جامعه درگیر تورم، قسط، اجاره خانه و هزینه تحصیل بچه ها هستیم. پزشکان باید انصاف را در نظر بگیرند اما می‌خواهم بگویم که ما هم از بقیه مردم جامعه جدا نیستیم و در یک وضعیت مشابه زندگی می‌کنیم.

تعرفه های جدید اعلام‌نشده

درباره تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳ دکتر محمد رییس‌زاده، رییس کل سازمان نظام پزشکی گفته است: درحال‌حاضر، مصوبه هیات وزیران برای افزایش تعرفه‌های پزشکی هنوز به‌صورت رسمی ابلاغ نشده است.

رییس‌زاده با بیان اینکه تدوین تعرفه خدمات و مراقبت‌های سلامت مبتنی بر شواهد و براساس ارزش افزوده با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی از دیگر موارد مورد ابلاغ در سیاست‌های کلی سلامت است، یادآور شد: این موضوع در بند۹.۶ آمده و این در حالی است که هیچ‌گونه پیشرفتی در این زمینه محقق نشده است. تعرفه‌های پزشکی براساس ارزش افزوده و شواهد، مصوب نشده و تعرفه‌ها به شکل دستوری بوده است. اگر پایین نگه داشتن تعرفه‌های پزشکی نفعی داشته این نفع از آن شرکت‌های بیمه‌گر است. افزایش تعرفه‌های پزشکی به این معناست که بیمه‌ها باید پرداخت هزینه بیشتری را متقبل شوند. از طرفی، اگر نرخ تعرفه‌های پزشکی به‌صورت واقعی نباشد مردم و جامعه پزشکی متضرر می‌شوند. شورای عالی بیمه بر افزایش ۴۶درصدی نرخ تعرفه‌های پزشکی برای سال۱۴۰۳ تاکید کرده است، هنگامی که از این عدد عدول کنیم مشکلاتی برای مردم و پزشکان به وجود می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.