۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۳٬۰۶۹

تعطیلات نوروز بهانه بسیار خوبی برای تفریحات دسته‌جمعی و وقت گذراندن با خانواده است. تماشای نمایش و رفتن به سالن‌های تئاتر یکی از آن تفریحات لذت‌بخشی است که نمی‌توان از آن جدا شد. در سالیان گذشته به مناسبت روز جهانی تئاتر، سالن‌های نمایش از هفتم فروردین‌ماه فعالیت‌های خود را آغاز می‌کردند اما امسال بهاری متفاوت برای این حوزه رقم خورد.

جوجه‌تیغی گیشه تئاتر را زخمی کرد

آگاه: الناز برکاتی _ خبرنگار سرویس فرهنگی: تقارن بهار طبیعت و بهار بندگی موجب شد تا شرایطی متفاوت از سالیان گذشته برای عرصه تئاتر ایجاد شود. در سال‌های گذشته، سالن‌های نمایش در ایام نوروز تعطیل نبودند و همزمان با مناسبت روز جهانی تئاتر فعالیت خود را آغاز می‌کردند اما بهار۱۴۰۳ تئاتر، به‌دلیل مقارن شدن تعطیلات عید باستانی با ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، کمی متمایز بود و عموم تماشاخانه‌های دولتی مانند تئاترشهر، تالار وحدت، تالار مولوی و... تعطیل بودند. اما در این میان تماشاخانه سنگلج، سالن ملک، عمارت نوفل‌لوشاتو و پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب میزبان برخی از نمایش‌ها بودند.

نمایش‌های نوروزی

نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» به کارگردانی فرشید قلی‌پور از ۵ تا ۹فروردین‌ماه مهمان تماشاخانه سنگلج بود و پس از آن به‌دلیل فرارسیدن شب‌های قدر از ۱۴فروردین اجرای خود را ادامه داده است. سالن ملک هم از سوم تا دهم فروردین‌ماه میزبان نمایش تجربی پژوهشی «او و دوستانش ۱۹۸۹» بود. نمایش «فین‌جین» به کارگردانی محمود موسوی هم که از بهمن‌ماه در عمارت نوفل‌لوشاتو آغازبه‌کار کرده بود از ۴ تا ۹فروردین‌ماه دوباره به روی صحنه رفت اما به مناسبت ایام قدر از ۱۵فروردین به صحنه بازگشته است. پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب نیز از روز دوم تا نهم تعطیلات نوروز میزبان نمایش کمدی «خانه سالمندان» به کارگردانی بهزاد محمدی بود.

در این سال‌ها شاهد نمایش‌های اقتباسی موفق و بسیاری روی صحنه تئاتر بوده‌ایم. این عرصه امسال هم خالی از این نمایش‌ها نیست. پس از سپری شدن شب‌های قدر و پایان تعطیلات سال نو، عموم سالن‌های نمایشی فعالیت خود را از نیمه دوم فروردین‌ماه آغاز کرده‌اند.

آغازی با پایان تعطیلات

با پایان تعطیلات نوروز، بهارِ کاری تئاتر آغاز شد. از ۱۵فروردین تا ۱۵اردیبهشت‌ماه، تالار کوچک مولوی میزبان‌ نمایش‌ «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» شده است. تالار مولوی که اسفند سال گذشته میزبان نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» بود، بهار خود را با ادامه اجراهای همین نمایش سپری می‌کند. این نمایش که متن آن نوشته مشترک دلارام موسوی و سروین کیانی است، با کارگردانی دلارام موسوی روی صحنه می‌رود. از ۱۶فروردین تا ۱۸اردیبهشت‌ماه نمایش «رقص فراموشی» مهمان عمارت ارغوان می‌شود. «رومئو و ژولیت» هم از ۱۵ تا ۳۱فروردین روی صحنه تئاتر هامون اجرا خواهد شد. «اسب قاتلین» هم از ۱۹فروردین تا ۲۱اردیبهشت، روی صحنه سالن استاد سمندریان در مقابل چشم مخاطبان قرار خواهد گرفت.

علاوه‌بر این نمایش‌ها، پردیس تئاتر شهرزاد میزبان نمایشی شده است که تا به اینجای کار رکورد گیشه تئاتر را زده است؛ نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت» به کارگردانی بهرام افشاری که از ۱۵فروردین روی صحنه رفته مورد اقبال بسیاری قرار گرفته است؛ به‌صورتی‌که بلیت‌های این نمایش از زمان آغاز پیش‌فروش و بلیت‌فروشی به‌سرعت فروخته شد. استقبال‌ها به‌حدی بالا بود که ظرفیت بلیت‌های این نمایش از پیش از سال نو تکمیل شده و رکورد چندمیلیاردی را ثبت کرد. یکی دیگر از نمایش‌هایی که از زمان آغاز فعالیت‌های تئاتری فروش چشمگیری داشته است، نمایش «هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا، ژاله صامتی و سعید چنگیزیان و کارگردانی سامان کرمی است که با ۲۴اجرا، فروشی بیش از ۱۰۰میلیون تومان داشته است. این نمایش ماجرای پسری را به تصویر می‌کشد که در خانه تنهاست و وابستگی شدیدی به اینترنت و فضای مجازی دارد و از ارتباطات اجتماعی و عواطف انسانی دوری می‌کند. این اثر هنری از ۱۵اسفندماه در تالار هنر میزبان مخاطبانش شده است.

توافق بر سر برنگشتن

سالن ملک هم فعالیتش را با دو نمایش «توافق‌نامه» و کنسرت نمایش «تو هم برنگشتی» از ۱۶فروردین آغاز کرده است. «توافق‌نامه» به کارگردانی کورش سلیمانی، ماجرای میان دو دوستی را به تصویر می‌کشد که پس از مدت‌ها یکدیگر را در آپارتمانی خالی می‌بینند. این نمایش بعد از اجراهای موفق خود در تماشاخانه ایرانشهر که سال گذشته انجام شد، دومین دور اجراهای خود را در سالن ملک سپری می‌کند. کنسرت نمایش «و تو هم برنگشتی» نوشته ساغر رجبی و کار مهیار علیزاده دیگر اثری است که اجرای خود را از ۱۶فروردین در سالن ملک آغاز می‌کند. در خلاصه داستان آن آمده: «زمانی که همه‌چیز درحال نابودی است، گذشته به سمتت هجوم می‌آورد.» سالن دکتر ناظرزاده کرمانی هم در نخستین روزهای سال جدید میزبان نمایش «روزمرگی» کار مشترک شیماه خاسب و امیرسپهر تقی‌لو می‌شود که هر شب ساعت۱۹ و به مدت ۶۵دقیقه روی صحنه می‌رود. یکی از عجیب‌ترین وقایع حال‌حاضر تئاتر کم‌اقبالی نمایش «مافیای روباه‌ها» است با اینکه تنها یک روز به اولین اجرای سال جدید این نمایش باقی مانده و تنها ۶روز روی صحنه خواهد رفت اما صندلی‌های خالی عمارت نوفل‌لوشاتو برای تماشای این اثر چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. «مافیای روباه‌ها» از ۱۹ تا ۲۴فروردین‌ماه به‌صورت محدود اجرا خواهد شد. با اینکه بازیگران مطرحی چون مهتاب کرامتی، کاظم سیاحی، محمدرضا غفاری و... از نقش‌خوانان این نمایش هستند و این نمایش تجربه‌ای چندرسانه‌ای و مرزی میان سینما و تئاتر است، نمایشی درباره یک فیلم سینمایی و فیلمی درباره یک نمایش است، اما مغفول مانده و از آن استقبال نشده است.

«هیدن» که از تولیدات کمپانی تئاتر جوانان ایران است، با بازی حمید رحیمی، ریحانه رضی، عطا عمرانی، آیت بی‌غم، فرناز حسین‌مردی، از ۱۵فروردین‌ در دو ساعت ۱۸ و ۲۰ روی صحنه می‌رود. این نمایش از آثار موفق نمایشی است که تاکنون در مجموعه تئاترشهر و تئاتر هامون با استقبال تماشاگران مواجه شده و در جشنواره تئاتر فجر و جشن حافظ نیز جوایز مختلفی را به دست آورده است. «عطر آدم» نوشته و کار مهدی فرشیدی سپهر ازجمله این نمایش‌هاست که اجرای خود را اسفند سال گذشته در این پردیس آغاز کرد و از ۱۵فروردین‌ماه بار دیگر در همین مکان روی صحنه می‌رود. این نمایش که نوعی سرود نمایش است، هر شب ساعت۱۹ و ۱۵دقیقه و به مدت ۹۰دقیقه اجرا می‌شود.

جُنگ شادی یا نمایش

تا امروز صحنه تئاتر کم زخمی نشده است، اخیرا شاهد حضور افرادی روی صحنه نمایش بودیم که در این زمینه متخصص نیستند و تحصیلات آکادمیک ندارند. در اسفندماه شاهد گِل شدن صحنه توسط حضور بلاگرها در این عرصه بودیم. از دوم فروردین‌ماه هم شاهد نمایش «سیاحت قبر» به کارگردانی محمدامین کریم‌پور در سالن اریکه ایرانیان هستیم. از زمان اجرای این نمایش تاکنون بیش از هفت‌هزار مخاطب برای تماشای «سیاحت قبر» بلیت تهیه کرده‌اند و بلیت‌فروشی آن از دومیلیارد گذشته است. با این میزان تماشاگر و آمار فروش انتظار می‌رفت که شاهد نمایشی خارق‌العاده باشیم اما آنچه با آن مواجه شدیم یک جُنگ شادی با حضور بلاگرهای اینستاگرامی همچون محمد معماریان، میثم بلوک آذری و ... بودیم. آنچه مبرهن است، آن است که صحنه تئاتر جای افرادی است که تبحر و تخصص کافی در این عرصه را دارند و برای قرار گرفتن روی استیج هنر تلاش‌های ریشه‌ای کرده و خاکِ صحنه خورده باشند، چراکه قرار بود تا هنر التیام جان باشد، نه زخم روح به هنر، هنرمندان و علاقه‌مندان این عرصه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.