کل‌کل راننده‌های قدیمی و باتجربه با راننده‌های جوان و تازه‌کار همیشه رواج داشته است. کسانی که سال‌ها پشت فرمان نشسته و خاطرات زیادی از جاده‌های کشور دارند ادعا می‌کردند راننده‌های قدیمی به‌ندرت تصادف می‌کنند و هر حادثه‌ای در جاده رخ می‌دهد یک سمت آن راننده‌های تازه‌کار هستند. اما آمارها خلاف این مطلب را نشان می‌دهد چون رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده هیچ راننده تازه‌کاری در تصادفات تعطیلات نوروز نقش نداشته است.

حرفه‌ای‌های خطرناک

آگاه: آمارها نشان می‌دهند افرادی که کمتر از یکسال از گرفتن گواهینامه رانندگی آنها گذشته و به نوعی تازه‌راننده هستند در تصادفات هیچ نقشی نداشتند. این خبر را سردار تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا اعلام کرد و گفت: طبق آمار ارائه‌شده در نوروز۱۴۰۳ سهم کسانی که کمتر از یک سال از گواهینامه آنها می‌گذرد، صفر است. همچنین تنها چهار درصد از تصادفات به‌خاطر رانندگانی است که دو سال از گواهینامه آنها می‌گذرد، این یعنی ۹۶درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از دو سال رانندگی کرده‌اند.

رییس پلیس راهور فراجا همچنین درمورد افزایش آمار سوانح رانندگی گفت: موضوع تصادف یک موضوع تک‌مولفه‌ای نیست و مسائل بسیاری در آن دست دارند؛ در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان گفت سه عامل راه، وسیله نقلیه و انسان در وقوع تصادف نقش دارند. تصادف از نگاه حادث شدن بیشتر به عامل انسانی بستگی دارد. در طول سال۱۴۰۲ و طرح نوروزی حدود ۹۱درصد از تصادفات به‌دلیل عامل انسانی بوده است. متاسفانه در نوروز امسال نیز عامل انسانی ۹۲درصد سهم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: وسایل نقلیه و راه بیش از هر چیز در نتیجه و آثار تصادف نقش دارند؛ به این صورت که زمانی که خطای انسانی منجر به تصادف می‌شود، شرایط و استانداردهای راه می‌تواند این خطا را جبران کند و به این مسئله بخشنده بودن راه می‌گویند. وسایل نقلیه نیز در اثر تصادف نقش دارند؛ در این مسئله که سامانه‌های ایمنی خودرو می‌توانند از جان راننده و سرنشینان محافظت کنند. درنتیجه سهم انسانی تنها در وقوع تصادفات بسیار بالاست.

سردار حسینی درخصوص مجازات رانندگی توضیح داد: قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از ابتدای سال۹۰ اجرا شد؛ در این قانون قانونگذار به دولت اجازه داد تا هر سه سال یک‌بار با توجه به نرخ تورم بازنگری انجام دهند. امسال قصد بازنگری پس از هفت سال وجود دارد که به مصوبه مجدد مجلس نیازی ندارد. نگاه ما در این موضوع به گونه‌ای است که قصد داریم رفتارهای انسانی را اصلاح کنیم.

خطرآفرینی با اطمینان از عمل

«سید حسن میرزایی»، آگاه مسائل رفتاری درباره دلیل بالا بودن تصادفات افراد باتجربه در رانندگی می‌گوید: «اینکه مطمئن باشیم کارمان درست است و هیچ خطایی در آن نداریم، احتمال هر حادثه را ایجاد کرده‌ایم. در همه کارها احتمال خطا وجود دارد و این خطا در رانندگی در کوتاه‌ترین زمان ممکن رخ می‌دهد و حادثه می‌آفریند. باید مراقب باشیم و احتیاط لازم را انجام دهیم. فرد با سابقه گواهینامه بالا با اعتمادبه‌نفس و به فکر اینکه همه‌چیز را می‌داند رانندگی می‌کند و در هنگام رانندگی تلفن همراهش را چک می‌کند و هرکاری می‌تواند انجام می‌دهد. همین مسئله باعث ایجاد حادثه می‌شود.»

این آگاه مسائل رفتاری در پاسخ به پرسشی درباره‌ اینکه آیا رانندگان متخلف دارای تیپ خاص شخصیتی هستند یا نه؟ گفت: شاید جواب این پرسش بله باشد؛ برخی از افراد برای آزاد کردن خشم نهفته خود دست به کارهای خطرناکی در رانندگی می‌زنند و نمونه‌ این کارها سبقت‌های خطرناک در جاده‌هاست. موضوعات بسیاری ازجمله روانشناختی، اجتماعی یا حتی اقتصادی می‌توانند در تصادفات تاثیرگذار باشند و ما باید با دقتی بیشتر تحلیل‌ها را انجام دهیم. متاسفانه بسیاری از تصادفات برای سنینی رخ می‌دهد که برای کشور به‌عنوان جوان شناخته می‌شوند. متاسفانه از ۲۰ تا ۵۰ساله‌ها ۷۰درصد از قربانی‌ها را شکل می‌دهند.

میرزایی می‌گوید: «متاسفانه نداشتن فرهنگ و توجه به حقوق یکدیگر معضل اصلی رانندگی و رفتارهای ماست که باید در جایی اصلاح کنیم. باید توجه داشته باشیم رفتارهای نابهنجار می‌تواند جان دیگری را به خطر بیندازد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.