دومینوی استعفای سران نظامی رژیم صهیونیستی به‌دلیل ناتوانی در جنگ غزه و عجز از رویارویی با ایران، همچنان ادامه دارد. فرماندهان عالی‌رتبه صهیونیستی یکی پس از دیگری استعفا می‌دهند و این امر به یک بحران در ارتش اسراییل تبدیل شده است. این استعفای فرماندهان تاکنون شامل رییس ستاد، جانشین رییس ستاد کل، فرمانده ستاد مرکزی، فرمانده نیروی هوایی و دریایی، هماهنگ‌کننده عملیات دولت در مناطق، فرمانده واحد ۸۲۰۰ و رییس بخش اطلاعات نظامی بوده است.

آگاه: ‌چهارم اردیبهشت با گذشت حدود ۲۰۰روز از آغاز جنگ اسراییل و حماس، سرلشکر «آهارون هالیوا» رییس اطلاعات نظامی ارتش اسراییل موسوم به «امان» به‌دلیل آنچه «ناکامی در عمل به مسئولیت فرماندهی هنگام رویدادهای هفتم اکتبر» عنوان شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد. او پیش‌تر مسئولیت ناکامی‌های اطلاعاتی در حمله حماس به اسراییل در جریان عملیات «طوفان‌الاقصی» را برعهده گرفته بود. «امان» که سازمان اطلاعات نظامی اسراییل محسوب می‌شود در کنار «موساد» و «شین‌بت» از ارکان امنیتی و جاسوسی صهیونیست‌هاست. استعفای رییس «امان» بیانگر عمق شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی است.

با وجود اینکه آهارون هالیوا از هفتم اکتبر به‌عنوان «روز سیاه» یاد می‌کند اما به گزارش تایمز اسراییل وی در روز واقعه به‌جای قرارداشتن در پست حساس فرماندهی، در تعطیلات به سر می‌برده است! با وجود اشاره هالیوا و رسانه‌های عبری به عملیات هفتم اکتبر به‌عنوان عامل اصلی استعفای رییس «امان» اما به نظر می‌رسد دلیل دیگری سبب شده است تا وی ماموریت را نیمه‌کاره رها کرده و مانند سایر مقامات امنیتی و فرماندهان اسراییلی، استعفای خود را اعلام کند. ظاهرا برآوردهای غلط وی در خصوص پاسخ احتمالی ایران به حمله دمشق و به‌دنبال آن عملیات بی‌سابقه «وعده صادق» علیه پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب سبب افزایش اختلافات داخلی در میان فرماندهان و سیاستمداران صهیونیست و در نهایت کناره‌گیری رییس امان شده است. 

پس از استعفای «آهارون هالیوا» رییس اطلاعات نظامی ارتش اسراییل موسوم به «امان»، فرمانده یگان ویژه «اشباح» ارتش اسراییل نیز به‌طور ناگهانی از سمت خود استعفا داد. یگان ویژه «اشباح» ازجمله بخش‌‎های ارتش اسراییل است که سهم بیشتری در کودک‌کشی و نسل‌کشی در غزه دارد. «هرتزی هالوی» رییس ستاد ارتش اسراییل نیز در آستانه استعفا و خانه‌نشینی به‌دلیل شکست در نبرد با حماس است. علاوه‌بر او، «یوسی شارئیل» فرمانده واحد ۸۲۰۰، «آوی روزنفلد» فرمانده لشکر غزه، «یارون فینکلمن» فرمانده فرماندهی جنوب، «عودد باسیوک» رییس بخش عملیات، «الیعازر تولدانو» رییس بخش استراتژی و «رونین بار» رییس شین‌بت نیز به‌دلیل ضعف و ناتوانی در برابر حماس در آستانه استعفا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.