به گزارش خبرنگار گروه سیاسی آگاه؛ پرونده بودجه سال۱۴۰۳ که برای نخستین‌بار در دو مرحله به مجلس ارائه شده بود، چند روز گذشته بسته شد تا برای نخستین‌بار در قالب این نوع رسیدگی به لوایح بودجه سالانه، جداول بودجه زیر ذره‌بین قرار گیرند.

دست لابی‌های پنهان در بودجه را بستیم

آگاه: پس از تصویب بخش اول لایحه بودجه در اسفندماه۱۴۰۲ و تایید شورای نگهبان و ابلاغ رییس مجلس، دولت در ابتدای سال ۱۴۰۳، بخش دوم لایحه بودجه - بخش جداول- را به مجلس تقدیم کرد؛ لایحه‌ای که به اذعان بسیاری از نمایندگان، تغییرات عمده‌ای در آن رخ داده بود.

جداول پرحاشیه بودجه سال۱۴۰۳ در حالی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد که پیش‌تر دیوان محاسبات به‌عنوان بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه‌ای عنوان کرده بود: «بررسی جداول بودجه سال۱۴۰۳ نشان می‌دهد هزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی بیش از ۲۱۷درصد و سازمان اداری و استخدامی ۱۵۰درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته است.»

در این اطلاعیه همچنین آمده است: «این در حالی است که وزارت آموزش‌وپرورش ۲۰درصد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های وابسته و تابعه آن ۸/۱۶درصد افزایش هزینه داشته‌اند. دیوان محاسبات کشور بر لزوم اقدام اصلاحی برای رفع تبعیض در این حوزه تاکید دارد.»

افزایش اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

همچنین به گفته بسیاری از نمایندگان، تغییرات این لایحه، حتی موجب افزایش اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری نیز شده و منابع آن افزایش یافته است.

از تقویت منابع پروژه‌های عمرانی تا حمایت از اقشار آسیب‌پذیر

بااین‌حال حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آگاه؛ با اشاره به مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در لایحه بودجه سال۱۴۰۳ گفت: اقدامات زیادی در لایحه بودجه سال۱۴۰۳ از سوی مجلس مدنظر قرار گرفت.
وی با اشاره به توجه این لایحه به امر رونق تولید اظهار کرد: ما موفق شدیم در این لایحه ۳۱هزار میلیارد تومان در قالب منابع استانی و ملی برای رشد و جهش تولید منابع در نظر بگیریم تا این منابع با تلفیق منابع بانکی تا ۹۳هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. همچنین ما ۱۰۰هزار میلیارد تومان دیگر را از طریق تسهیلات بانکی پیشنهاد کرده و ۱۰۰هزار میلیارد تومان دیگر را برای سرمایه بانک مسکن در لایحه‌ای بودجه منظور کردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قسمت‌های مختلف بودجه فعالیت و اقدامات خوبی صورت گرفته است، تاکید کرد: همچنین مجلس در بخش‌های حمایتی لایحه اقدامات شایان توجهی را مدنظر قرار داد؛ در قالب این لایحه حمایت‌های خوبی از کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، تامین منابع کالابرگ و همچنین فعالیت‌های مردمی صورت گرفت.
وی با اشاره به اقدامات مجلس در لایحه بودجه درباره مباحث فرهنگی اظهار کرد: در این بخش تقریبا ۴۰هزار میلیارد تومان منابع جهت کمک‌های فرهنگی در سراسر کشور در بودجه لحاظ شد. این منابع به‌ویژه به آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌های گوناگون پرداخت خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت از بخش کشاورزی در لایحه بودجه سال۱۴۰۳ تاکید کرد: همچنین در این لایحه و در بخش کشاورزی ما توانستیم ۱۰۰۰میلیارد تومان برای الگوی کشت و کمک‌هایی دیگر منابع اختصاص دهیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال۱۴۰۳ با اشاره به حمایت از پروژه‌های عمرانی در لایحه بودجه تاکید کرد: در این بخش تلاش کردیم تا ۲۵هزار میلیارد تومان بودجه پروژه‌های عمرانی ارتقا دهیم.

وی با اشاره به مباحث نظارتی در لایحه بودجه سال۱۴۰۳ تایید کرد: در این لایحه احکام خوب نظارتی در قالب جدولی پیش‌بینی شده است به‌ویژه نظارت بر حوزه نفت و شرکت‌های دولتی که باید گفت کار خوب و مهمی در این رابطه انجام پذیرفت.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال۱۴۰۳ با اشاره به بررسی مباحث بازنشستگان در این لایحه اظهار کرد: بازنشستگان در زمینه متناسب‌سازی حقوق‌شان که با تاخیری همراه بوده، ابراز نگرانی می‌کنند که باید گفت این احکام، احکامی است که باید اجرایی شود و از ابتدای فروردین هم لازم الاجراست.

متناسب زمانی حقوق بازنشستگان از چه زمانی انجام می‌شود؟

حاجی‌بابایی با بیان اینکه منابع متناسب‌سازی بازنشستگان تامین شده است، اظهار کرد: علت تاخیر پرداخت حقوق بازنشستگان به این دلیل بوده که ما باید براساس برنامه هفتم توسعه این احکام را اجرایی کنیم اما این برنامه ایراداتی داشته که باید در مجلس اصلاح و در نهایت ابلاغ شود؛ بنابراین اگر ایرادات مربوط به برنامه هفتم توسعه در مجلس اصلاح شود و نهایتا شورای نگهبان این موضوع را تایید کند، به قانون تبدیل شده و براساس آن و از ابتدای فروردین‌ماه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان انجام خواهد شد و از هر زمانی که احکام مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعمال شود، حقوق بازنشستگان از ابتدای فروردین سال۱۴۰۳ محاسبه خواهد شد.

حاجی‌بابایی در ادامه در رابطه با سرنوشت سه‌هزار امتیاز حقوقی برای برخی از اقشار حقوق‌بگیر دولتی در بودجه اظهار کرد: تمام تلاش خودمان را برای اجرای سه‌هزار امتیاز حقوقی برای برخی از اقشار حقوق‌بگیر انجام دادیم و حتی این موضوع در مجلس به تصویب رسید اما درنهایت انجام نشد.

دست لابی‌های پنهان را بستیم

بررسی جداول بودجه سال۱۴۰۳ با همه سختی و حواشی مختلفش در مجلس یازدهم، البته با نکاتی مثبتی نیز همراه بود؛ از این باب که اعداد و ارقام جداول برای نخستین‌بار در مقابل دید نهاد قانون‌گذاری مجلس قرار گرفت تا شفافیت لازم در این بخش مدنظر قرار گیرد.

از همین رو محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) درباره بررسی بودجه سال۱۴۰۳ و تصویب جداول بودجه، گفت: تمام جداول ریز و درشت بودجه، پس از ۴۵سال، از پشت درهای بسته خارج شد و شفاف به صحن علنی مجلس آمد. معتقدیم ریال به ریال بودجه کشور حق‌الناس و متعلق به عموم مردم است. در مجلس یازدهم، دست لابی‌های پنهان را بستیم.

رییس نهاد قانون‌گذاری کشور گفت: امسال برای اولین‌بار مجلس جداول بودجه۱۴۰۳ را در صحن علنی بررسی کرد. پیش از این و در سال‌های گذشته و مجالس قبلی، تنها احکام و سقف منابع و مصارف لوایح بودجه در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گرفت. 

بااین‌حال مجلس طی چند روز بررسی جداول بودجه جداولی نظیر جدول مربوط به اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی، جدول مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی، جدول مربوط به توزیع اعتبارات نیروهای مسلح، جدول مربوط به طرح‌های مطالعاتی و اجرایی لایحه بودجه، جدول مربوط به منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها،جدول مربوط به مصارف استانی، جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی، جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی، جدول مربوط به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه را پس از بررسی به تصویب رساند.

همچنین مجلس با تخصیص، ۱۵۰۰میلیارد تومان اعتبارات برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور در بودجه سال۱۴۰۳ موافقت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.