رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم تمرکز بر توسعه نقش اقتصاد دانش‌بنیان در راستای مشارکت مردم در اقتصاد اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌واقع دو تا سه ویژگی مهم دارند که می‌توانند به اقتصاد دانش‌بنیان نیز کمک کرده و در توسعه آنها نقش ایفا کنند. ابتدا باید بگویم که ضریب بهره‌وری و بازدهی شرکت‌های دانش‌بنیان چندین برابر است؛ بنابراین در این رویکرد، هرچه شرکت‌ها دانش‌بنیان‌تر باشند، بازدهی بیشتری خواهند داشت. 

اقتصاد دانش‌بنیان؛ تجربه موفق در مشارکت مردم در اقتصاد

آگاه: مصطفی طاهری در گفت‌وگو با آگاه به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و تاکید کرد: ممکن است زمانی ما نفت خام را به فروش رسانده یا اینکه همین نفت خام را به بنزین یا به محصول دیگری تبدیل کنیم؛ بنابراین این محصول هر چقدر دانش‌بنیان‌تر باشد، یعنی ماده‌ای که قرار است به فروش برسد، دانش فنی مناسبی داشته باشد، در یک حجم ثابت مبلغ بسیار زیادی ثروت تولید خواهد کرد و این مسئله بسیار مطلوب است. 

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در تقویت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بیان کرد: این شرکت‌ها درواقع می‌توانند مانع خروج ارز ازکشور شود، یعنی اگر فعالیت دانش‌بنیانی در کشور رخ نمی‌داد، مجبور بودیم ارز لازم را تامین کرده و محصولی را که موردنیاز بود از خارج تهیه کنیم؛ بنابراین در قالب این فعالیت دیگر نیاز نیست که ارزی را هزینه کنیم و این یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شرکت‌های دانش‌بنیان است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به خارج از کشور صادر شده و باعث ارزآوری کشور شود، تاکید کرد: معمولا کشورهای دنیا به تولیدات دانش‌بنیان نیاز مبرمی دارند. وی با اشاره به فعالیت افراد در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: درواقع افرادی که می‌خواهند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند افرادی هستند که ما در تامین اشتغال برای آنها مشکل داریم و معمولا در این بخش ما با فرار مغزها مواجهیم؛ بنابراین در صورت تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم این افراد را به کار گرفته و درحقیقت مشارکت مردم اعم از نخبگان و دانشگاهیان در اقتصاد را شاهد باشیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درحال‌حاضر فردی که در کشور ما مدرک دکتری کسب می‌کند به‌دنبال این است که برود و استاد دانشگاه شود و به‌سراغ اقدام دیگری نمی‌رود و دیگر نمی‌توان مسیر دیگری برای این فرد متصور بود اما با این فعالیت‌های رخ‌داده در حوزه دانش‌بنیان، مسیری باز می‌شود برای اینکه افراد صاحب ایده بیایند و دانش خود را به فن و محصول نهایی تبدیل کنند. 

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به استنکاف برخی از دستگاه‌ها پیرو فعالیت با شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: رویکرد بسیاری از دستگاه‌ها برای فعالیت با شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت است اما شرایط نسبت به گذشته مقداری بهتر شده و قانون جهش تولید دانش‌بنیان تکالیفی را ایجاد کرده که جا دارد بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان به ۱۰ تا ۱۲ آیین‌نامه تبدیل شده است، اظهار کرد: درواقع باید این آیین‌نامه‌ها به‌درستی و به‌صورت جدی مورد پیگیری مسئولان قرار گیرد؛ بنابراین اقتصاد دانش‌بنیان تجربه موفقی در مردمی شدن بخش اقتصاد کشور دارد و باید بر توسعه نقش اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور نیز تمرکز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.