۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۳٬۶۲۰

 در پی تشکیل چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از افزایش ۳.۹برابری جریمه شکار غیرمجاز خبر داد و گفت: در این جلسه، موضوع ضرورت تقویت منابع مالی برای حفظ یوز را مطرح کردیم. رییس‌جمهوری نیز بر لزوم تداوم تلاش‌ها برای نجات این گونه تاکید کرد.

جریمه ۹۸ میلیون تومانی شکار آهو

آگاه: حسن اکبری گفت: براساس تصویب شورای عالی محیط‌زیست جریمه شکار غیرمجاز حیات‌وحش ۳.۹برابر شد. امیدوارم این جرایم بتوانند بازدارندگی ایجاد کنند و مورد استفاده قرار بگیرند. طبقه‌بندی ما برای تعیین بهای ضرر و زیان، بر اساس وضعیت حفاظتی هر یک از گونه‌هاست. برخی از آنها در خطر انقراض هستند؛ بنابراین جریمه در نظر گرفته شده بسیار بالاتر است. گونه‌های حمایت و حفاظت‌شده در رده بعدی قرار دارند. درنهایت ضرر و زیان برای گونه‌های عادی و حتی غیربومی مانند پرندگان زینتی نیز در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: گونه‌هایی مانند یوزپلنگ، خرس سیاه، انواع گربه‌سانان به‌ویژه پلنگ، پرندگانی مثل شاهین‌ که وضعیت بحرانی‌تری دارند، پرندگان کمیاب مانند هوبره، برخی آبزیان مثل انواع دلفین‌ها، خزندگان اندمیک و در معرض خطر انقراض هم جرایم سنگین‌تری دارند.

وی ادامه داد: این طبقه‌بندی‌ قبلا انجام شده و جدول ضرر و زیان گونه‌های جانوران وحشی - که آخرین‌بار در سال۹۸ بازنگری شده بود - را روی میز گذاشتیم. اگرچه به تناسب کار کارشناسی انجام‌شده ممکن است جایگاه برخی گونه‌ها تغییراتی بکند ولی در کل تغییرات از این بابت چندان زیاد نبود، بیشتر افزایش جریمه مدنظر بود که برای همه گونه‌ها محقق شد، به استثنای یوزپلنگ که شرایط بحرانی و خاصی دارد که بهای ضرر و زیان به افزایش بیشتری پیدا کرد. جریمه شکار هر رأس  آهو و جبیر، کل و بز و قوچ و میش قبلا ۲۵میلیون تومان بود، الان به حدود ۹۸میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. براساس تبصره‌ای، اگر گونه شکارشده ماده باشد، میزان جریمه افزایش می‌یابد. وی اضافه کرد: ما اجرای این برنامه را شروع کردیم و ادامه دادیم. درحال‌حاضر هم بخشی از برنامه اجرا شده و هم در پس رایزنی‌هایی با وزارت راه، این وزارتخانه بخشی از تکالیف خود را انجام داده است، همچنین بخشی از برنامه‌های مربوط به تقویت مشارکت جوامع محلی و تقویت طعمه محقق شد؛ بنابراین در شورای عالی محیط‌زیست به‌طور مشخص به موضوع لزوم تقویت منابع مالی موردنیاز برای زیستگاه یوز به‌منظور انجام اقداماتی مانند هوشمندسازی، تامین تجهیزات مناسب‌تر، تملک بخشی از حقوق عرفی هسته مرکزی زیستگاه پرداختیم. وی در ادامه گفت: یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده در جلسه شورای عالی محیط‌زیست تامین نیروی انسانی در قالب محیط‌بان ویژه زیستگاه یوز بود چراکه ممکن است تعداد محدودی محیط‌بان براساس مجوز اخذشده برای جذب محیط‌بان در کل کشور به زیستگاه‌های یوز تخصیص داده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.