۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۳٬۷۰۴

 زندان گوانتانامو پس از حمله آمریکا به افغانستان و اشغال این کشور در سال۲۰۰۱ ایجاد شد و به مکانی برای بازداشت و شکنجه افرادی تبدیل شد که در نقاط مختلف جهان به ظن ارتباط با اقدامات تروریستی و تروریست‌ها دستگیر می‌شدند؛ البته از آنجایی که خود آمریکا بزرگ‌ترین تروریست و تروریست‌پرور است، طبیعی است که اکثر بازداشتی‌های گوانتانامو را افرادی تشکیل می‌دادند که یا در اقدام تروریستی با آمریکا همراهی نکرده‌ بودند یا خودسرانه و بدون مجوز سردسته تروریست‌ها یعنی رژیم آمریکا اقدام به عمل تروریستی کرده‌ بودند.

آگاه: شهرت گوانتانامو فقط یک دلیل داشت و آن هم عبارت بود از انجام غیرانسانی‌ترین نوع شکنجه‌ها در این بازداشتگاه مخوف؛ از «آزارهای بدنی» و «خشونت جنسی» تا «غرق مصنوعی» و «اعدام‌های ساختگی» و «ممنوعیت از خواب» و «شوک‌های الکتریکی».

نکته قابل‌تامل درمورد شکنجه‌گاه گوانتانامو، آن است که خود آمریکایی‌ها هم اذعان دارند که در این شکنجه‌گاه، هیچ قانونی ناظر بر حقوق زندانیان و بازداشت‌شدگان وجود ندارد. درواقع آمریکایی‌ها به این بهانه که زندانیان شکنجه‌گاه گوانتانامو، اشخاص «غیرنظامی» و «غیرآمریکایی» یا «دستگیرشده درخارج از خاک آمریکا» هستند، آنها را از شمول اسیران جنگی و متهمان آمریکایی، مستثنا می‌دانند و بر این اساس مجوز انجام هرگونه اقدام جنایتکارانه و شنیع در قبال آنها را با عنوان «سربازان دشمن» برای نیروهای خود صادر می‌کنند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا در تاریخ ۲۲ژانویه ۲۰۰۹، در دومین روز ورودش به کاخ سفید، با گرفتن ژست تغییر و باتوجه‌به بدنامی مفرط شکنجه‌گاه گوانتانامو، فرمان تعطیل شدن این شکنجه‌گاه و همچنین سایر شکنجه‌گاه‌های مخفی سازمان سیا را صادر کرد، اما اوباما و رییس‌جمهوری بعد از او هم آمدند و رفتند و همچنان این شکنجه‌گاه مخوف دایر است.
حالا در مقطعی که جنایات و نسل‌کشی‌ صهیونیست‌ها در غزه به بحث نخست محافل رسانه‌ای و اجتماعی دنیا بدل شده است، اخباری از تشکیل زندان‌های مخوف ازسوی اسرائیل مخابره شده است؛ زندان‌هایی که برای افکار عمومی جهانیان تداعی‌گر زندان‌های «گوانتانامو» و «ابوغریب» است.

اخیرا یک افسر اسرائیلی از جنایات رژیم‌صهیونیستی در زندان‌ «سدی‌تیمان» در صحرای نقب پرده برداشته است! این ‌افسر ذخیره ارتش اسرائیل در مصاحبه با رسانه آمریکایی CNN افشا می‌کند که اهالی غزه را که اینجا می‌آورند به‌عنوان تروریست برچسب زده می‌شوند و تروریست‌ها مستحق مرگ هستند و لیاقت دریافت کمک‌های پزشکی مشابه دیگران نیستند. وی افزود: برخی از بازداشت‌شدگان را می‌برند و به‌شدت کتک می‌زنند و استخوان‌ها و دندان‌های آنها شکسته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.