۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۳٬۷۳۴

امین سلیمانی، خبرنگار: تیمور آقامحمدی در تازه‌ترین کار داستانی‌اش رمانی برای نوجوانان قلم‌ زده است؛ رمانی با عنوان «تو خواب میکائیل هستی» که در این رمان به زندگی پسری ۱۵ساله به نام میکائیل می‌پردازد.

آگاه: میکائیل در این رمان می‌خواهد خاص‌ترین، سخت‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین روز زندگی‌اش را تعریف کند. آقامحمدی در این کتاب به دغدغه‌ها و چالش‌های نوجوان امروز می‌پردازد؛ نوجوانی که از شیوه زندگی محتاطانه بزرگ‌ترهای خود رضایت ندارد و می‌خواهد طوری زندگی کند که در آینده حسرت گذشته را نخورد. رمان با زبانی روان و شیوا سعی می‌کند مخاطب نوجوان را با خود همراه کند. بهره‌گیری از عناصری که این روزها ذهن نوجوانان را به خود مشغول کرده، از چیره‌دستی‌های نویسنده است که فهم و مقبولیت رمان را افزایش داده است. تیمور آقامحمدی پیش از این با رمان «رونی یک پیانو قورت داده» نشان داده است که با دنیای نوجوانان آشنایی خوبی دارد.

مهم‌ترین مسئله‌ای که در این رمان مطرح می‌شود انتخاب است. میکائیل ۱۵ساله‌ در معرض انتخاب قرار می‌گیرد؛ بنابراین به زندگی پدر، مادر و دایی خود خیره می‌شود و می‌بیند آنها در برهه‌ای از زندگی انتخاب‌هایی کرده‌اند که برایشان نتیجه‌ای جز حسرت نداشته است. انگار در جایی که باید از جای خود بلند می‌شده‌اند؟ نشسته‌اند. قهرمان این رمان می‌کوشد برای انتخاب خود مبارزه کند و تاوان این انتخاب را هم بدهد.

نوجوان رمان «تو خواب میکائیل هستی» فعال، پرانرژی و ‌امیدوار و درعین‌حال بی‌پناه و تنهاست. یکی از اولین مسائل قهرمان این رمان، تنهایی و بی‌پناهی است. احساس می‌کند در موقعیت انتخاب، همه تنهایش گذاشته‌اند. تلاش می‌کند با تمام توان پیش برود حتی اگر شکست هم خورد اهمیت ندارد. مهم وفاداری به انتخاب درست است. اعتقاد دارد این‌گونه بعدا حسرت آن لحظه را نخواهد خورد. نگاه نوجوان قهرمان داستان در عین نقادانه بودن شریف است. او به همه‌چیز انتقاد دارد اما در این نقد کردن کسی را مسخره نمی‌کند؛ چیزی که متاسفانه این روزها در نوجوان زیاد دیده می‌شود.

موضوع رمان موضوع جذابی است. عشق دوره نوجوانی موضوعی است که کمتر نویسنده‌ای جرات می‌کند به آن بپردازد. درحالی‌که در واقع عشق دوره نوجوانی وجود دارد و بسیاری از نوجوانان درگیر آن می‌شوند. در این رمان به عشقی پاک و معصومانه پرداخته شده ‌است. میکائیل در عالم نوجوانی عاشق دختری به نام آوا می‌شود و می‌خواهد با کمک دوستش با او در کافه ملاقات کند و در این مسیر دچار چالش‌هایی می‌شود؛ دیداری که درنهایت اتفاق نمی‌افتد، چراکه در جهان این رمان، هر کاری وقت و زمان خودش را دارد. دیدار اصلی به دوران بعد از کنکور موکول می‌شود. رمان تلاش می‌کند ضمن تحسین عشق، زمان درست این اتفاق را هم گوشزد کند؛ بنابراین «تو خواب میکائیل هستی» یک عاشقانه شریف و پاک است.

از نکات جالب در این کتاب، فراوانی نام هنرمندان ایرانی و خارجی ازجمله نقاشان، موسیقی‌دانان و نویسندگان است که با ظرافت در متن داستان گنجانده شده است. ضمن اینکه در ابتدای رمان «کیو آر کدی» برای شنیدن آثار آهنگسازانی که نامشان در کتاب برده شده، تعبیه شده است.

این رمان در ۲۰فصل، ۱۷۲صفحه برای گروه سنی بالای ۱۳سال ازسوی انتشارات مهرک (واحد کودک و نوجوان سوره مهر) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.