«ام.بی.سی پرشیا» شبکه‌ای ماهواره‌ای است که به گروه رسانه‌ای فارسی‌زبان اماراتی-بریتانیایی به نام مرکز پخش خاورمیانه یا «گروه ام.بی.سی» متعلق است. این گروه شرکت رسانه‌ای-ماهواره‌ای سعودی است که در مجموع به پخش فیلم و سریال و برنامه‌های رسانه‌ای سرگرم‌کننده می‌پردازد. این گروه رسانه‌ای در سال۱۹۹۱ میلادی در لندن راه‌اندازی شد و حدود ۱۰سال بعد در ۲۰۰۲ دفتر مرکزی‌اش را به دوبی و سپس به ریاض منتقل کرد.

توقف پخش چندشنبه با سینا

آگاه: این مجموعه رسانه‌ای با شعار «سرگرمی بی‌انتها» بسیاری محصولات رسانه‌ای سرگرمی‌محور و خبری را به‌شکل ۲۴ساعته و رایگان در فرمت‌های فیلم، سریال و انواع دیگر برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در ۱۷شبکه ماهواره‌ای تلویزیونی پخش می‌کند. گروه رسانه‌ای «ام.بی.سی پرشیا»که بیش از دوهزار کارمند را در دوره‌های مختلف در اختیار داشته، در سال۲۰۱۱ که سال‌های اوج شبکه‌های ماهواره‌ای در سراسر جهان بود و هنوز رسانه‌ها تحت سیطره اینترنت و شبکه‌های اجتماعی درنیامده بود تا ۱۶۵میلیون بیننده را گزارش کرده بود. 

یکی از برنامه‌هایی که از این شبکه پخش می‌شد، «چندشنبه با سینا» بود که اجرای آن را سینا ولی‌الله، مدیر اجرایی شبکه تعطیل‌شده «فارسی۱» برعهده داشت. او از سال۲۰۰۵ به این شبکه دعوت شده و تا تعطیلی این شبکه در آن برنامه‌هایی را اجرا کرده بود. برنامه «چندشنبه با سینا»، برنامه‌ای با محوریت گفت‌وگو یا گفت‌وگوی آخر شب به زبان فارسی است که از سال۱۳۹۲ در شبکه «فارسی۱» آغاز شد و تا تیرماه ۱۳۹۵ حدود ۱۱۹قسمت از آن در چهار فصل پخش شده است. ولی‌الله در این شبکه با بسیاری از شخصیت‌های ایرانی که اغلب ساکن خارج از ایران‌اند گفت‌وگو کرده بود. بعد از گذشت دو سال پس از تعطیلی «فارسی۱» این برنامه نیز به تلویزیون ام.بی.سی پرشیا منتقل شد. این برنامه به‌صورت کلی و حتی در میان گفت‌وگو با مهمان‌هایش نیز به توهین و تمسخر نسبت‌به مقامات ایرانی با مدیریت و اجرای سینا ولی‌الله می‌پرداخت. بخش‌هایی از این برنامه در فرمت ویدیوهای کوتاه یا بلند در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های رسانه‌ای چون «یوتیوب» فارسی یا اینستاگرام منتشر می‌شد.

محوریت اصلی این برنامه از ابتدای پخش تاکنون بر مبنای تحقیر ایرانیان به‌واسطه ارزش‌های دینی و نسبت دادن آن به اعراب و تفکیک آن از ایران و ایرانی است و درمجموع ماهیت و موضعی متاثر از جریان‌های سیاسی دارد. بااین‌حال در آن از هیچ توهینی نسبت به اعراب در راستای جریان‌سازی عمومی در ایران و تغییر ذهنیت آنها و ایجاد انگاره‌های ضد دین فروگذار نشده است. بعد از شکست تلویحی عربستان در جنگ با یمن و تغییر موضع رسانه‌ای نسبت به آن و سپس تغییر رویه دیپلماسی سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای با کشور ما، حالا بعد از وقوع حادثه سقوط بالگرد حامل شهید سید ابراهیم رئیسی و دیگر شهدای همراه و ادای احترام مقامات عربستان‌سعودی نسبت‌به شهدای این حادثه از پخش این برنامه جلوگیری شده است. 

یکی از پژوهشگران تاریخ مدرن ایران در دانشگاه آکسفورد در این رابطه گفته است که به نظر می‌رسد که این شبکه جزئی ضروری از برنامه بن‌سلمان در اتخاذ رویکردی خصومت‌ورزانه علیه ایران است که بی‌شک ازسوی دولت قبلی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ ترغیب می‌شده است. چندی پیش نیز یکی از کارکنان این شبکه به روزنامه «گاردین» گفته بود که درباره اینکه حتی یک ریال سعودی نیز به این شبکه تزریق نمی‌شود به او دروغ گفته‌اند و اگر واقعیت ماجرا را می‌دانست، هرگز به آن نمی‌پیوست. این در حالی است که عده‌ای همچون ولی‌الله که عمدتا با تحقیر و تمسخر ایرانی‌ها را عرب‌پرست دانسته، اما خودشان ازسوی همین اعراب جاهلی کسب درآمد داشته و حقوق دریافت می‌کنند و اگر حمایت مالی و حقوقی کشوری چون عربستان پشت چنین شبکه‌هایی نباشد، امثال ولی‌الله بیکار شده و دیگر تریبونی برای خوشمزگی و خوش‌رقصی پیدا نخواهند کرد.

در ماه‌های اخیر و با تغییر رویه دیپلماسی سیاسی و فرهنگی میان ایران و عربستان و به‌طورکلی تغییر موضع این کشور در روابط بین‌الملل به‌خصوص در ابعاد رسانه‌ای و فرهنگی آن، تغییری جدی نیز در مواضع و سیاست‌های برنامه‌ها و شبکه‌های این‌چنینی ایجاد می‌شود که اولین مصداق آن همین جلوگیری از پخش برنامه «چندشنبه با سینا» است. درعین‌حال نیز سابقه و روند طی‌شده دوره‌های مختلف فعالیت رسانه‌ای سینا ولی‌الله نشان می‌دهد که زیست حرفه‌ای او هرگز جز در سایه رسانه‌های این‌چنینی و کسب درآمد ازسوی این بستر نبوده است و حالا هم آینده‌ای مستقل نمی‌توان برای او متصور شد. او نیز همچون کارکنان و جیره‌خوران رسانه‌های تعطیل‌شده پیشین همچون شبکه «من و تو» به احوالی خواهد افتاد که راهی جز تبدیل شدن به یک مسخره‌کننده اینستاگرامی در سیاهی‌لشکر اپوزوسیون و تجزیه‌طلبان خارج ایران ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.