صبح روز پنج‌شنبه ۱۰خردادماه عازم ماموریت پنج‌روزه به محل ستاد انتخابات کشور شدم تا رأس ساعت۸ در سالن ۶۰۰نفره حضور پیدا کنم. موضوع برنامه: نام‌نویسی داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود. این انتخابات قرار بود سال۱۴۰۴ برگزار شود، اما پس از شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همه برنامه‌ها تغییر پیدا کرد و بنا به پیشنهاد سران قوا و تایید شورای نگهبان، فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان از ۱۰خرداد تا ۱۴خرداد تعیین شد. با تیم رسانه‌ای خود را به میدان فاطمی رساندیم، همه خبرنگاران (نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی) در تالار حضور داشتند و رأس ساعت هم «احمد وحیدی» پشت تریبون قرار گرفت و رسما آغاز فرآیند ثبت‌نام انتخابات را اعلام کرد.

آگاه: در سه ساعت اولیه آغاز ثبت‌نام‌ها خبری از سرشناس‌های سیاسی نبود، حدود ساعت۱۰ صبح «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات با صداوسیما گفت‌وگو کرد و خبر داد: در ساعت‌های اولیه، ۳۰نفر داوطلب برای نامزدی ریاست‌جمهوری به ستاد مراجعه کردند که بعد از بررسی مدارک شرایط لازم را برای ثبت‌نام قطعی نداشتند. او توصیه‌ای هم به داوطلبان داشت و به آنها گفت که حتما اطلاعیه ستاد را مطالعه کنند و براساس آن برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات تصمیم‌گیری کنند، چراکه ثبت‌نام قطعی ویژه کسانی است که وضعیت‌شان با شرایط ثبت‌نام مطابقت دارد.

صف نمایندگان و ادواری‌ها در روز نخست ثبت‌نام

پس از سخنان سخنگوی ستاد انتخابات و در حدود ساعت۱۱:۳۰ نخستین کاندیدای شناخته‌شده در محل ثبت‌نام‌ها حاضر شد. «محمدرضا صباغیان» نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی که در ادوار گذشته هم نام خود را در فهرست داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت کرده بود اما از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرده دوباره عزمش را جزم کرد تا بخت خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری بیازماید. او پس از ثبت‌نام اولویت نخست خود را اصلاح ساختار اداری و سیاسی دانست و گفت: ریشه مشکلات کشور در ساختار اداری و سیاسی نهفته و تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود، طبیعتا هرکس بیاید در همان ریل حرکت خواهد کرد و تفاوتی ایجاد نخواهد شد.  

دورخیز دو چهره حزبی برای پاستور! 

اندک اندک جمع رجال سیاسی می‌رسد

همزمان با حضور این نماینده مجلس، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب که او نیز سابقه نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد به ستاد انتخابات کشور آمد و مراحل ثبت‌نام خود را طی کرد. ما از «مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب مردم‌سالاری و نماینده ادوار مجلس سخن می‌گوییم. وی وقتی در جمع خبرنگاران مستقر در وزارت کشور حضور یافت با بیان اینکه با شعار «صداقت با مردم» در انتخابات ثبت‌نام کرده است، به تشریح پنج برنامه راهبردی خود پرداخت و گفت: باید بر اساس اصل۱۷۷ شاهد بازنگری در قانون اساسی باشیم تا به رفع بن‌بست‌ها در اداره امور منجر شود.

نمایندگان فعلی و ادوار مجلس در روز نخست ثبت‌نام‌ها برای ورود به پاستور به صف شده بودند. «عباس مقتدایی» نماینده مردم اصفهان در مجلس و «قدرتعلی حشمتیان» نماینده ادوار و رییس خانه احزاب هم عصر پنج‌شنبه خود را به وزارت کشور رساندند و ردای داوطلبی انتخابات را بر تن کردند. مقتدایی شعار خود را «ایران ما» اعلام کرد و خواهان مشارکت همه برای ساخت ایرانی آباد شد. هنگامی که نماینده مردم اصفهان از سالن خارج شد، نوبت به رییس خانه احزاب رسید. او برنامه خود را تشکیل دولت رفاه می‌داند و می‌گوید: اگر تاکنون دیده نشدم، به این دلیل بود که کسی پشت من نبوده است.

سعید جلیلی برای جهش ایران آمد

اندک اندک جمع رجال سیاسی می‌رسد

ساعت ۱۵: در ستاد زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه سعید جلیلی ساعت۱۶ به ستاد می‌آید و در انتخابات ثبت‌نام می‌کند، کنجکاو شدم و به خیابان رفتم تا ببینم پیرامون من چه می‌گذرد، آنچه توجهم را جلب کرد، حضور تعدادی از جوانان در اطراف ستاد انتخابات بود. از آنها (سه جوان که کنار هم ایستاده بودند) سوال کردم چه خبر است؟ گفتند: قرار است «آقا سعید» بیاید و در انتخابات ثبت‌نام کند. پرسیدم: چه ساعتی می‌آید؟ گفتند: به‌زودی! طرفداران جلیلی پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن نوشته شده بود: «درود بر رئیسی و سلام بر جلیلی».

 سعید جلیلی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای راهبردی روابط خارجی ایران است ساعت ۱۶:۴۱ پس از استقبال طرفدارانش به همراه «امیرحسین ثابتی» نماینده مردم تهران وارد ستاد شد و پس از ثبت‌نام، از برنامه‌ها و اهدافش در انتخابات گفت و تاکید کرد که به دولتی نیاز داریم که با همه وجود، عزم، اراده و برنامه داشته باشد. اکنون فرصت جهاد برای جهش ایران است.

حضور «ثابتیِ جوان» مورد توجه اصحاب رسانه قرار گرفت، به همین جهت به سراغش رفتیم و از او پرسیدیم: آیا احتمال می‌رود در این دوره هم سعید جلیلی، انصراف دهد؟ که او گفت: باید این سوال را از خودشان بپرسید. باز سوال کردیم، همراهی وی با یک نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری، مشکل‌ساز نمی‌شود!؟ او در پاسخ کنایه‌ای به تحرک انتخاباتی وزیر پیشین امور خارجه زد و گفت: کسانی که قانون را به ضد قانون تبدیل می‌کنند همان کسانی هستند که سال۹۶ وقتی آقای ظریف به‌صورت غیرقانونی رفت کنار روحانی و سخنرانی کرد، سکوت کرده بودند.

*اعلام کاندیدتوری «علی لاریجانی» با یک توییت معنادار!

بالاخره ساعت۱۸ روز پنج‌شنبه با حضور پنج چهره سیاسی اولین روز ثبت‌نام از داوطلبان به پایان رسید، من هم همراه سایر همکارانم محل ستاد انتخابات را ترک کردم تا صبح فردا باز رأس ساعت بتوانم در مهم‌ترین بزنگاه حضور یابم اما همچنان اخبار را رصد می‌کردم، تا ساعت۲۲ خبر خاصی نبود اما ۲۲:۱۷ دقیقه یک توییت حسابی وایرال شد. ماجرا از آن قرار بود که «علی اردشیر لاریجانی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پنج‌شنبه‌شب در توئیتی مقصد اول خود را روی نقشه وزارت کشور و مقصد دوم را پاستور تعیین کرد و نوشت: «بدون شما به مقصد نمی‌رسیم» همین مطلب کوتاه، به‌عنوان اعلام کاندیداتوری رییس پیشین مجلس شورای اسلامی برداشت شد. 

اندک اندک جمع رجال سیاسی می‌رسد

او که سال ۱۴۰۰ هم داوطلب انتخابات شده بود، صبح روز جمعه ـ در همان ساعات ابتدایی ـ وارد وزارت کشور شد و هنگامی که از پله‌های ستاد پایین آمد با حلقه کثیری از نمایندگان اصحاب رسانه و عکاسان مواجه شد. رسانه‌ای‌ها خطاب به او گفتند آقای دکتر! شناسنامه‌تان را نشان دهید. یکی از همراهان لاریجانی شناسنامه‌اش را به وی داد و او هم رو به دوربین نمایش داد. در این بین یک خبرنگار از وی سوال کرد: «آقای لاریجانی! توییت شما خبرساز شد؛ با اسنپ آمدید یا تپسِی؟» لاریجانی هم فقط به این مطلب بسنده کرد که «چیزهای مهم‌تری در آن توییت بود!»

رییس سابق مجلس پس از ثبت‌نام در انتخابات متنی را که از قبل نگاشته بود در جمع خبرنگاران قرائت کرد و اطمینان داد: در دولتش، هر کاربَلَد و توانایی، با هر سلیقه‌ سیاسی به کار گرفته می‌شود. دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست.

پس از دو ساعت از خروج اردشیر لاریجانی و حدود ساعت ۱۰:۲۰ «محمود احمدی بیغش» نماینده ادوار مجلس برای ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات شد. هر داوطلب که به خیابان فاطمی مراجعه می‌کند بعد از سپری شدن مراحل ثبت‌نام به سالن جلسات دعوت می‌شود تا در پنج دقیقه به تشریح دلایل حضورش در صحنه بپردازد، احمدی بیغش که همچنان پیراهن مشکی بر تن می‌کند و از نظر گرایش سیاسی نزدیک به بهاری‌ها (حامیان احمدی‌نژاد) است، در یک صحبت یک‌دقیقه‌ای ابراز امیدواری کرد: «به آنچه در قانون آمده عمل کنیم!»

در هر دوره هم بحث حضور یا عدم حضور بانوان در انتخابات داغ می‌شود، باز پای این موضوع در ستاد انتخابات باز شد؛ «محمد اسلامی» ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه اعلام کرد: سه خانم برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری مراجعه کردند که واجد شرایط نبودند. اما تا ساعت۱۴ روز جمعه خبری از حضور شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی در ساختمان فاطمی نبود. بااین‌حال زمزمه‌هایی مبنی بر کاندیداتوری رییس دولت یازدهم و دوازدهم در سالن ستاد در روز جمعه شنیده شده بود اما در نهایت خبری از او نشد. خبرگزاری دولتی برنا هم خبر داده بود که کاندیداتوری علیرضا زاکانی قطعی شده و او نیز در انتخابات ثبت‌نام می‌کند. باوجوداین، خبرنگار آگاه از نیروهای نزدیک به شهردار تهران کسب اطلاع کرد که او در این دوره دیگر نمی‌خواهد نقش کاندیدای پوششی را ایفا کند و عزم خود را جزم کرده تا در میدان رقابت حضور داشته باشد.

دو اقتصاددان ردای داوطلبی بر تن کردند

اندک اندک جمع رجال سیاسی می‌رسد

ساعت ۱۴:۱۰ دیروز خبرنگاران به یکدیگر اطلاع دادند، یک نماینده ادوار وارد ستاد شده است. «محمد خوش‌چهره» استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده مجلس در دوره هفتم و کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم داوطلبی خود را برای انتخابات پیش رو اعلام کرد. «خوش‌چهره اقتصاددان» همانند سایر داوطلبان دیگر بعد از پایان فرآیند ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حضور یافت و در تبیین دلایل حضورش، با بیان اینکه یکی از دلایلم برای حضور در عرصه انتخابات حل مسائل ملی است و این از وظایف مجلس و دولت به حساب می‌آید، گفت که هرچه پیش می‌رویم ‌مسائل پیچیده‌تر و به معضل تبدیل شده است و گاهی این معضلات به بحران انجامیده است،‌ مانند بحران اشتغال و بیکاری و مسکن که کشور با آن مواجه است.
این اقتصاددان درحال اعلام مواضع خود بود که یک داوطلب دیگر به ستاد انتخابات آمد. دوباره خبرنگاران و عکاسان پایین پله‌ها حلقه زدند تا ورود این چهره سیاسی را پوشش رسانه‌ای بدهند. 

اندک اندک جمع رجال سیاسی می‌رسد

در ساعت۱۵:۴۸ روز جمعه نیز «عبدالناصر همتی» رییس بانک مرکزی در دولت یازدهم و نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری دوباره تصمیم گرفت با حضور در ستاد انتخابات، داوطلب انتخابات شود. او که عضو شورای مشورتی حزب کارگزاران سازندگی است، قبل از حضورش در وزارت کشور در حساب کاربری خود در اینستاگرام از حضورش به‌عنوان داوطلب انتخابات خبر داده بود. همتیِ تکنوکرات پس از ورود به سالن اصلی به خواست عکاسان و تصویربرداران شناسنامه خود را نشان داد و سپس در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا در این دوره باتوجه‌به حضور علی لاریجانی در صحنه می‌مانید یا انصراف می‌دهید، با کنایه پاسخ داد: «حالتان خوبه؟ کاندیدای پوششی نیستم و تا آخر می‌مانم!»

این چهره اصلاح‌طلب در سه سال گذشته پی‌درپی از عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم انتقاد می‌کرد و از تریبون ستاد انتخابات دوباره استفاده کرده و به انتقاد از وضع موجود پرداخت و با بیان اینکه امروز زمان شعارهای بی‌حاصل و وعده‌های توخالی پایان پذیرفته است، اظهار کرد: «مردم انتظار دارند مسئولان بدون شعارزدگی و بازی با الفاظ امورات اقتصادی آنها را ساماندهی کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.