۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۴٬۲۴۷

تغییرات و جزئیات مبهم از فراخوان بخش ملی جشنواره فیلم فجر چهل‌وسوم:

عجولانه و مبهم

سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به جشنواره فیلم فجر بازمی‌گردد

فراخوان بخش ملی چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ازسوی دبیرخانه این رویداد سینمایی منتشر شد.

عجولانه و مبهم

آگاه: این فراخوان نسبت به سال‌های گذشته حدود سه‌ماه زودتر منتشر شده است. علاوه‌بر آنکه نسبت‌به دو سال گذشته، دبیر جشنواره تغییر کرده و امسال به دبیری محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی کشور برگزار می‌شود، تغییرات مهم دیگری نیز داشته که در ادامه به آن می‌پردازیم. 

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

یکی از تاثیرگذارترین سیمرغ‌های جشنواره فجر در سال‌های گذشته، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بوده است که برای سه سال گذشته از جشنواره با توضیح اینکه در داده‌های تماشاگران قطعیت وجود ندارد، حذف شده بود. حالا پس از سه سال در فراخوان بخش ملی جشنواره چهل‌وسوم فیلم فجر این جایزه دوباره بازگشته است. باید دید که روند رأی‌گیری و شمارش آرا در دوره تازه چطور خواهد بود و اینکه این بازگشت چه وجهی دارد.

آثار بخش مستند و فیلم کوتاه داستانی

پیش از این فیلم‌های بخش مسابقه مستند از بین آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره سینما حقیقت انتخاب می‌شدند، درحالی‌که در فراخوان این دوره اعلام شده است که فیلم‌های معرفی‌شده ازسوی هیات انتخاب جشنواره نیز می‌توانند در آن حضور داشته باشند و شرط پیشین برداشته شده است. این به معنای آن است که ممکن است فیلم مستندی برای حضور در بخش مسابقه جشنواره سینماحقیقت انتخاب نشود اما به قسمت مسابقه فیلم‌های مستند جشنواره فیلم فجر معرفی شده و راه یابد. در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی نیز شرط راه‌یابی به جشنواره، معرفی شدن آنها ازسوی هیات انتخاب چهل‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان شده است که تقاضای حضور لزوما برابر با راهیابی به مسابقه فیلم کوتاه تهران نیست. 

جواب قطعی درباره پذیرش نسخه‌های غیرنهایی

بالاخره در جواب گلایه و انتقاد همیشگی به جشنواره فیلم فجر، پذیرش فیلم‌هایی که هنوز مراحل فنی آنها به پایان نرسیده است، متوقف شد. در این دوره از جشنواره اعلام شده است که تنها فیلم‌هایی پذیرش می‌شوند که تمام فرآیندهای فنی و پس‌تولید آن از قبیل موسیقی، جلوه‌های ویژه، اصلاح رنگ، صداگذاری و... به پایان رسیده و نسخه‌ای کامل و نهایی در دسترس جشنواره قرار گیرد. این مورد یکی از حواشی همیشگی و دردسرساز جشنواره فیلم فجر بود که در بسیاری از دوره‌ها موجب اختلاف و انتقاداتی ازسوی فیلمسازان، مخاطبان و هیات داوران و انتخاب جشنواره فیلم فجر می‌شد. آخرین نمونه آن فیلم «بی‌بدن» در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر بود که جنجال‌آفرین شد و حواشی‌ای را به دنبال داشت. 

اضافه شدن نشان «شهید جمهور» به جایزه‌ها

بعد از اتفاق تلخ سقوط بالگرد رییس‌جمهوری و هیات همراه ایشان و شهادت آنها، این جایزه به جشنواره بین‌المللی فیلم فجر چهل‌وسوم اضافه شده و قرار است که به بهترین فیلم با نگاه به دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های کشور اهدا شود. 

پاسخی یافت نشد

با وجود تغییرات مهمی که در فراخوان بخش ملی جشنواره فیلم فجر چهل‌وسوم نسبت‌به سال‌های گذشته اعمال شده است و با وجود تماس‌های مکرری که برای یافتن پاسخ و گرفتن اطلاعات درباره جزئیات برگزاری این جشنواره با عوامل برگزاری آن برقرار شد، هیچ‌کس پاسخگوی این سوالات نبود و حاضر به مصاحبه نشدند.

دولت رییس‌جمهوری شهید به‌زودی و بعد از برگزاری انتخابات قرار است که به دوره و رییس‌جمهوری جدید منتخب مردم منتقل شود. فراخوان جشنواره فیلم فجر چهل‌وسوم نیز چندماه پیش از موعد و در شرایطی که انتظار نمی‌رفت و عمده توجه‌ها به‌سوی نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری است منتشر شده است. علاوه‌بر آنکه هنوز قابل پیش‌بینی نیست که با استقرار دولت جدید چه تغییراتی ممکن است در سازمان سینمایی کشور و برگزاری دوره جدید جشنواره فیلم فجر ایجاد شود، انتشار عجولانه فراخوان بخش ملی جشنواره فیلم فجر بیش‌ازپیش علاقه‌مندان و اهالی سینما را سردرگم کرده و سوالاتی را در این مورد ایجاد کرده که هنوز پاسخی برای آنها یافت نشده است. علاوه‌برآن نیز هنوز معلوم نیست که برای قطعیت و رعایت انصاف در اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران چه تمهیداتی اندیشیده شده است که بعد از سه سال تصمیم به بازگشت آن به جشنواره گرفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.