پس از استعفای بنی گانتز، عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل، گادی آیزنکوت، وزیر دیگر این کابینه نیز استعفا کرد. آیزنکوت در نامه استعفای خود به بنیامین نتانیاهو تاکید کرده است که کابینه‌ای که او در رأس آن بود تصمیم‌های قاطعی برای دستیابی به اهداف جنگ نگرفت.

بحران در کابینه نتانیاهو

آگاه: آیزنکوت با بیان اینکه پرهیز از تصمیم‌گیری قاطع به وضعیت استراتژیک و امنیت اسرائیل آسیب می‌زند، خطاب به نتانیاهو افزود: اخیرا دیدیم تصمیم‌هایی که شما گرفته‌اید، لزوما با انگیزه منافع اسرائیل نیست.

براساس اخبار منتشرشده اعضای مستعفی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند. پس از استعفای گانتز و آیزنکوت، هیلی تروپر، از حزب گانتز استعفای نهایی خود را از دولت نتانیاهو اعلام کرد. هیلی تروپر، با بیان اینکه کابینه نمی‌تواند درباره پایان جنگ و آزادی گروگان‌ها تصمیم بگیرد، تاکید کرد: ما برای برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات به خیابان‌ها می‌آییم تا کشور را از نابودی نجات دهیم.

بحران پشت بحران

تصویب قانون معافیت حریدی‌ها (ارتدوکس‌های دینی) از خدمت وظیفه، یکی دیگر از مسائلی است که بحران را در سرزمین‌های اشغالی افزایش داده است. در پی تصویب این قانون، خانواده‌های نظامیان رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه به رها کردن جنگ توسط فرزندانشان و بازگشت آنها به خانه تهدید کردند. روز گذشته بود که صدها خانواده نظامیان رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالوی» رییس ستاد ارتش این رژیم نوشتند: «ما از پسران و سربازان خود می‌خواهیم که در جنگ شرکت نکنند و سلاح‌های خود را زمین بگذارند و برای همیشه به خانه برگردند.» در این پیام تاکید شده است: «در شرایطی که سربازان جان خود را تقدیم می‌کنند، کابینه به اسرائیلی‌ها خیانت می‌کند و جان فرزندان ما را فدای بقای سیاسی خود می‌کند، نمی‌توان تصویب چنین قانونی را پذیرفت.»

روز سه‌شنبه بود که اعلام شد با رأی مثبت کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی)، قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت وظیفه در مرحله بعدی برای بررسی به کمیته روابط خارجی و امنیت کنست ارائه می‌شود تا برای تصویب در قرائت دوم و سوم آماده شود. به نوشته روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، منتقدان می‌گویند که این قانون «نرخ به‌کارگیری حریدی‌ها در ارتش را به‌کندی افزایش می‌دهد که از منظر قانونی مشکل‌ساز است و نیازهای نظامی کنونی اسرائیل را برآورده نمی‌کند.» این قانون شامل کاهش سن معافیت از خدمت وظیفه اجباری برای «حریدی‌ها» به ۲۱سال است؛ درحالی‌که سن معافیت هم‌اکنون ۲۶سال است. برای دهه‌ها، جوانان حریدی با ثبت‌نام در مدارس دینی برای مطالعه متون دینی و دریافت مهلت‌های تحصیلی مکرر یک‌ساله تا رسیدن به سن معافیت خدمت وظیفه اجباری، توانسته‌اند از خدمت وظیفه فرار کرده و مشمول معافیت شوند. اقدام گالانت به‌عنوان یک عضو حزب لیکود برای همراهی با سکولارهای چپ‌گرا در مخالفت با لایحه معافیت حریدی‌ها از خدمت وظیفه اجباری، تنش‌ها بین وی و نتانیاهو و دیگر اعضای ائتلاف حاکم را تشدید کرد.

تساحی براورمن، رییس دفتر نتانیاهو پس از رأی ندادن گالانت به قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت وظیفه اجباری در ارتش، او را فردی «وقیح» توصیف کرد و خواستار برکناری وی شد. در شرایطی که فقط یک روز از استعفای گانتس و گادی آیزنکوت، دو عضو اصلی از ۶عضو شورای جنگ رژیم صهیونیستی می‌گذرد و اکنون این شورا فقط دو عضو اصلی (نتانیاهو و گالانت) و دو عضو ناظر «رون درمر» و «آریه درعی» دارد، تنش بین گالانت و نتانیاهو می‌تواند گمانه‌ها درباره نزدیک بودن فروپاشی شورای جنگ یا حتی کابینه را تقویت کند.

در صورت جداشدن گالانت از شورای جنگ، نتانیاهو تنها عضو اصلی این شورا خواهد بود و درنتیجه عملا، این شورا حتی در صورت منحل‌نشدن، تداوم حیاتش بی‌معنا خواهد شد. اختلافات بین گالانت و نتانیاهو سابقه طولانی دارد و حتی پیش از شروع جنگ علیه غزه، این دو عضو حزب لیکود درباره تصویب لایحه تغییرات قضایی با یکدیگر اختلاف داشتند، به‌طوری‌که بارها گمانه‌هایی مبنی بر استعفای گالانت یا عزل وی در رسانه‌های رژیم اشغالگر مطرح شد.

راه دشوار نتانیاهو برای ماندن 

براساس شواهد موجود، گالانت و گانتس هر دو گزینه‌های موردحمایت کاخ سفید هستند و هر دو با چراغ سبز آمریکا به ائتلاف نتانیاهو پیوستند و جدا شدن آنها از کابینه می‌تواند برای نخست‌وزیر، گران تمام شود و حمایت بی‌قید و شرط و همیشگی یانکی‌ها را از دست بدهد. کاخ سفید که اکنون در تصرف دموکرات‌هاست در دوره حضور راست‌های افراطی در رأس کابینه رژیم اشغالگر، حمایت خود از این رژیم را منوط به مهار عناصر تندرو کرد. تلاش برای تصویب لایحه تغییرات قضایی، تداوم نقش‌آفرینی ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ وزرای امنیت داخلی و دارایی رژیم صهیونیستی به‌عنوان دو عنصر تندرو در تصمیم‌گیری‌های کابینه و اکنون تلاش برای تصویب معافیت از خدمت اجباری برای حریدی‌ها، همگی این پیام را به آمریکایی‌ها می‌دهند که دوره راست‌ها در تل‌آویو به پایان رسیده و بهتر است که قدرت را به صهیونیست‌های میانه‌رو واگذار کنند. اگرچه نتانیاهو خود از عناصر میانه‌رو محسوب می‌شود، اما اتحاد وی با راست افراطی رژیم صهیونیستی، شرایط را برای تداوم اتحاد راهبردی بین تل‌آویو و واشنگتن سخت کرده است.

آنچه گمانه‌ها درباره قریب الوقوع بودن فروپاشی کابینه نتانیاهو را تقویت می‌کند، این است که راست افراطی هم رفتنی بودن این کابینه را فهمیده و می‌خواهد در آخرین روزهای حضور در قدرت، آخرین امتیازها را نیز گرفته و جوانان حریدی را از خدمت نظامی و هلاکت در راه نگه داشتن رژیمی که برای هیچ‌کس فایده‌ای ندارد، معاف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.