تغییرات اقلیمی چند سالی است که جهان را درگیر خود کرده است. ایران نیز از این دایره بیرون نبوده و سرزمینی که روزگاری به‌عنوان منطقه نیمه‌خشک و بیابانی معرفی می‌شد حالا با سرعت بالایی در مسیر بیابانی شدن قرار گرفته است.

نامزدهای انتخابات برنامه‌های محیط زیستی خود را ارائه کنند

آگاه: این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مدیریت نادرست در عرصه محیط زیست اشاره کرد. بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی چنان کرده است که در مرکز کشور شاهد فرونشست‌های عجیب و عظیم هستیم و در شمال کشور هم جنگل‌های هیرکانی با تهدید مواجه هستند. از سوی دیگر هم گونه‌های جانوری به‌دلیل ساخت جاده‌ها و راه‌های غیراصولی یا بهره‌برداری از معادن و دیگر منابع طبیعی هر روز با تحدید بیشتر زیستگاه‌های خود مواجه هستند. در این میان حتی اقداماتی چون ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی هم نتوانسته دردی را دوا کند و این پهنه‌های حیاتبخش چند میلیون ساله با خطرات جدی مواجه هستند.
از همین رو ضروری است که نامزدهای انتخاباتی باید برنامه‌های جدی محیط زیستی خود را نیز ارائه دهند. این موضوع روز گذشته ازسوی هیات موسس برنامه محیط زیست ملل اسلامی(IUEP)  هم مورد توجه قرار گرفته است. این مجموعه از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرده است تا برنامه‌های خود در حوزه محیط زیست را اعلام کنند.
آنطور که ایسنا در گزارش خود آورده است هیات موسس برنامه محیط‌زیست ملل اسلامی(IUEP)  در بیانیه پایانی جلسه بررسی مواضع زیست محیطی کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آورده است: درحال‌حاضر باتوجه‌به محدودیت‌های منابع زیستی که موجب ایجاد مناقشات جدی مرزی در دنیا شده است و حتی بیم آن می‌رود در صورت عدم تدبیر به جنگ بین کشورها در حوزه منابع زیستی (آب، خاک، هوا) تبدیل شود، لذا دیپلماسی محیط زیست، یکی از ارکان مهم حکمرانی مطلوب در دنیا مورد تاکید و توجه است.
متخصصان و کارشناسان برنامه محیط‌زیست ملل اسلامی ضمن دعوت از کاندیداهای محترم ریاست‌جمهوری جهت ارائه برنامه‌های محیط زیستی خود، پیشنهاد می‌کنند در برنامه‌های پیش روی مناظرات رسانه‌ای اینگونه موضوعات را با درجه اهمیت بالا به افکار عمومی شفاف‌سازی کنند. همچنین انتظار دارد کاندیداهای محترم نسبت به معرفی نماینده برای دفاع از محورهای محیط زیستی احتمالی برنامه خود و تبیین آن به افکار عمومی و جامعه محیط زیست کشور اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.