روز گذشته اسامی نامزدهای احرازصلاحیت‌شده برای رقابت در مسیر تصدی کرسی ریاست‌جمهوری چهاردهم اعلام شد.

جامانده‌ها

آگاه: بر همین اساس، از میان ۸۰نامزد نام‌نویسی کرده، آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف، مجوز قانونی حضور در رقابت‌های انتخاباتی را به دست آوردند.

در این میان، پیش از اعلام نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، تعدادی از کاندیداها نیز از ادامه رقابت‌ها انصراف دادند؛ اما آنهایی که ماندند و صلاحیت‌شان برای تصدی کرسی ریاست‌جمهوری احراز نشد، گاهی شخصیت‌های شاخصی محسوب می‌شوند که وفق موازین قانونی، نتوانستند نظر مثبت و مساعد اعضای شورای نگهبان را برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی جلب کنند.

در این میان باید به شخصیت‌هایی نظیر علی لاریجانی، محمدمهدی اسماعیلی، مهرداد بذرپاش، محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، سیدصولت مرتضوی، عباس آخوندی، وحید حقانیان، عبدالناصر همتی، سیدشمس‌الدین حسینی، اکبر نیکزاد و مصطفی کواکبیان اشاره کرد.  

شورای نگهبان به‌عنوان نهاد حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام، در جریان هر انتخابات ریاست‌جمهوری، وفق موازین قانونی، با رویکردی ایجابی به بررسی سوابق و کارنامه کاندیداها مبادرت می‌ورزد تا صلاحیت آنان را برای تصدی کرسی ریاست‌جمهوری احراز کند؛ بنابراین کاندیداهایی را که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری از صافی شورای نگهبان عبور نمی‌کنند نباید ردصلاحیت شده قلمداد کرد، بلکه آنان شخصیت‌های شاخصی هستند که صلاحیت‌شان برای تصدی کرسی ریاست‌جمهوری احراز نشده است.

گفتنی است، ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از ساعت ۸صبح روز پنجشنبه - ۱۰خرداد ۱۴۰۳ - آغاز و ساعت۱۸ روز یکشنبه - ۱۴خرداد - به پایان رسید و درنهایت از میان ۲۷۸مراجعه‌کننده به ستاد انتخابات واقع در وزارت کشور، ۸۰داوطلب نام‌نویسی کردند. براساس اعلام وزارت کشور، پس از اعلام اسامی کاندیداهای احرازصلاحیت‌شده، نامزدها از ۲۳خرداد تا ۷تیر به مدت ۱۵روز فرصت تبلیغات دارند و درنهایت رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری، هشتم تیرماه انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.