۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۴٬۲۰۷

نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در فرآیندی قانونی ازسوی شورای نگهبان مشخص شدند و در این میان ۶رجل سیاسی یعنی آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف، مجوز قانونی حضور در رقابت‌های انتخاباتی را به دست آوردند.

آگاه: به‌طورکلی ۸۰داوطلب برای کسب جواز شرکت در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری چهاردهم ثبت‌نام کرده بودند که در این میان، وفق قانون، از منظر شورای نگهبان، تنها ۶نفر صلاحیت‌شان برای تصدی کرسی ریاست‌جمهوری چهاردهم احراز شد. اما فارغ از هیاهوی اخبار احراز صلاحیت‌ها، باید این نکته را مطمح‌نظر داشت که رییس‌جمهوری چهاردهم شخصیتی است که می‌خواهد جانشین شهید رئیسی شود؛ شهید رئیسی‌ای که به تعبیر رهبری، در خدمتگزاری به کشور، یک نصاب تازه‌ای را به وجود آورد. بنابراین رییس دولت چهاردهم نیز باید مانند سَلف خود، مرد خدمت و عمل باشد.

در این میان، نباید فراموش کرد که یاران رییس‌جمهوری شهید در دولت سیزدهم، نقش ارزنده‌ای در پیشبرد امور دولت داشتند؛ پس از شهادت رئیسی عزیز نیز برخی از آنان برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم وارد میدان شدند؛ محمدمهدی اسماعیلی، مهرداد بذرپاش، داوود منظور، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و صولت مرتضوی پنج عضو کابینه شهید رئیسی بودند که مسئولیت‌پذیرانه وارد گود انتخابات شدند و از میان آنها درنتیجه طی شدن فرآیند قانونی احراز صلاحیت‌ها ازسوی شورای نگهبان، تنها قاضی‌زاده هاشمی واجد صلاحیت تشخیص داده شد. بدون تردید، عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری عرصه احراز صلاحیت است نه تایید یا ردصلاحیت؛ بنابراین اعضای کابینه شهید رئیسی که نتوانستند مجوز قانونی حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری چهاردهم را کسب کنند، شخصیت‌هایی صلاحیت‌دار، ممتاز و برجسته هستند که قطعا در سایر پست‌ها و مناصب می‌توانند برای کشور، مردم و نظام منشأ اثر و خدمت باشند.

بی‌شک، رییس‌جمهوری شهید آیت‌الله رئیسی پس از آیت‌الله خامنه‌ای که بین سال‌های ۶۰ تا ۶۸ عهده‌دار سمت ریاست‌جمهوری بود، شایسته‌ترین رییس‌جمهوری تاریخ ایران اسلامی محسوب می‌شود؛ گواه این امر حجم بالای خدمات ارائه‌شده طی مدت کمتر از سه سالی است که رئیسی عزیز در پاستور حضور داشت؛ این مقام رفیع و منیع با کمک کلیه اعضای کابینه سیزدهم برای شهید رئیسی کسب شد و قطعا یاران شهید رئیسی در کابینه سیزدهم می‌توانند کمک‌کار رییس‌جمهوری بعدی باشند و تجارب ارزنده خود را به دولت بعدی منتقل سازند تا این دولت نیز همچون دولت رئیسی عزیز، پرکار و پردستاورد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.