سال۸۴ شهردار وقت تهران، منتخب مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری شد، نگاه‌ها به‌سمت این نهاد اجتماعی قوت گرفت. گویا از این به بعد مسیر «بهشت» به «پاستور» ختم می‌شود! همین رویکرد بود که «محمدباقر قالیباف» شهردار پیشین تهران را متقاعد کرد در سال۹۲ نامزد ریاست‌جمهوری شود اما بخت با او یار نبود و نتوانست از بهشت راهی میدان پاستور شود! در این دوره، «علیرضا زاکانی» شهردار فعلی تهران باز تصمیم گرفت با حضور در انتخابات چهاردهم برنامه‌های خود را با مردم در میان بگذارد تا ببیند آیا می‌تواند این‌بار اعتماد آنها را به دست آورد و دومین شهرداری باشد که بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه می‌زند! 

مسیر «آرژانتین» به «پاستور» ختم می‌شود؟

آگاه: اما آنچه در ثبت‌نام انتخابات پیش رو جلب‌توجه کرد، حضور سکان‌داران اسبق و فعلی میدان آرژانتین ـ وزارت راه و شهرسازی‌ـ بود. در زمان ثبت‌نام وزیر فعلی و دو وزیر اسبق راه رسما نام خود را در فهرست داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت کردند.

«مهرداد بذرپاش» که از او به‌عنوان جوان‌ترین داوطلب ریاست‌جمهوری چهاردهم نیز یاد می‌شود، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم است که پس از استعفای رستم قاسمی از سال۱۴۰۱ عهده‌دار این سمت شده است.

وی که مهندسی صنایع را در دانشگاه شریف خوانده و دکترایش را از دانشگاه علامه طباطبایی در رشته مدیریت تکنولوژی گرفته، سابقه ریاست کل دیوان محاسبات کشور در فاصله سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ را در کارنامه دارد و نمایندگی تهران در مجلس نهم، معاون رییس‌جمهوری و ریاست سازمان ملی جوانان در دولت دهم، مدیرعاملی سایپا و پارس‌خودرو را نیز تجربه کرده است.

بذرپاش به‌عنوان یک عضو کابینه دولت سیزدهم، با داعیه تداوم راه شهید رئیسی و با شعار «دولت پیشرفت» به میدان آمده و قرارش را با رییس‌جمهوری شهید برقرار می‌داند.
او بنا دارد دیپلماسی نتیجه‌گرا و مبتنی بر توسعه‌ روابط با همسایگان را که اولویت شهید رئیسی بود، توسعه دهد.

 با افزایش اختیارات دهیاران و بخشداران و فرمانداران و مدیران اجرایی جایگاه آنان را ارتقا بخشد و صندوق ملی مسکن را به صندوق ثروت ملی تبدیل کرده و پنج میلیون قطعه زمین با هدف مردمی‌سازی ساخت مسکن واگذار کند.

«عباس آخوندی» دیگر داوطلبی است که با سابقه وزارت راه و شهرسازی عزم ریاست‌جمهوری کرده است.

وی که سابقه وزارت مسکن و شهرسازی در دولت دوم هاشمی رفسنجانی و وزارت راه و شهرسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را دارد و با استعفا از این سمت کناره گرفت، با شعار «من نگران ایرانم» به میدان آمده و گفتمان ایده ایران را که مبتنی بر بنیان آموزه‌های تمدنی ایران، ارزش‌های ایرانیان، شناخت دقیق فرصت‌ها و ویژگی‌های سرزمینی ایران و بازخوانی تاریخ ایران از پیش اسلام و به‌ویژه مشروطه است، دنبال می‌کند.

آخوندی معتقد است انتخابات۱۴۰۳ باید تبدیل به میدان رقابت گفتمان‌ها شود و دولت ملی برآمده از آن می‌تواند برای تصحیح مسیر باشد تا ملت ایران در یک فرآیند تاریخی و با صبوری به مسیر توسعه بازگردد.

«علی نیکزاد» وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم سومین داوطلب با سابقه امور مربوط به مسکن و شهرسازی است که قصد خیابان پاستور کرده است.

او که در برهه‌ای مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در سطح سرپرستی نیز تجربه کرده و درحال‌حاضر بر کرسی نیابت رییس مجلس تکیه زده، برخلاف سایر داوطلبان این جایگاه که از سر «تکلیف» در این عرصه حضور یافته‌اند، بر «انجام وظیفه» تاکید دارد و با شعار «دولت مردم و زمان» آمده و در پی آن است تا بار دیگر همانند موفقیت در ساخت چهارمیلیون مسکن مهر برای ۱۶.۵میلیون ایرانی، با عمل واژه‌سازی کند، نه با حروف.

نیکزاد وعده داده به ندانستن آنچه نمی‌داند اعتراف کند و امور تخصصی را به متخصصان زبده بسپارد و با توجه واقعی به توانمندی بخش خصوصی وطن‌دوست، شایسته‌سالاری به‌جای فامیل‌سالاری و خصوصی‌سازی به‌جای خصوصی‌بازی احیا کند.

در عرصه سیاست خارجی هم او بر این باور است که امضای برجام‌ها وقتی زیبا می‌شود که هر داد به‌طرف مقابل، سِتدی متقابل داشته باشد و جوان ایرانی سودای مهاجرت در سر نداشته باشد؛ ازاین‌رو هر گفت‌وگوی عزتمندانه‌ای که از آلام مردم بکاهد، با آغوش باز دولتِ مردم و زمان روبه‌رو خواهد شد، بدون اعتنا به اخم‌ها و لبخندها.

مسئله مسکن قطعا یکی از چالش‌های پیش روی دولت آینده خواهد بود، حال باید نظاره‌گر بود و دید از سه نفری که سابقه وزارت راه و شهرسازی را دارا هستند کدام‌یک از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند و درصورتی‌که وارد کارزار انتخابات شده‌اند، می‌توانند مردم را جذب برنامه‌های خود کنند؟ آیا در هشتم تیر مسیر آرژانتین به پاستور ختم می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.