رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: بحث تامین حق‌آبه پایدار از تصفیه‌خانه تبریز و ارومیه به میزان سالانه ۳۰۰میلیون مترمکعب یک اقدام مهم و اثرگذار بود که برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد.

تامین حق‌آبه پایدار دریاچه ارومیه از تصفیه‌خانه‌ تبریز و ارومیه

آگاه: علی سلاجقه، در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت با بیان اینکه در دولت سیزدهم پروژه‌های سخت‌افزاری دریاچه ارومیه به پایان رسید و پروژه‌های نرم‌افزاری با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات در روند آبرسانی به دریاچه ارومیه، گرفتن آب در مسیر است؛ البته اینها کشاورزان بومی منطقه نیستند، بلکه خوش‌نشینانی هستند که در آنجا زندگی می‌کنند که با همکاری وزارت جهاد در حال ساماندهی آنها هستیم. وی با بیان اینکه  بحث تامین حق‌آبه پایدار از تصفیه‌خانه تبریز و ارومیه که به میزان سالانه ۳۰۰میلیون مترمکعب یک اقدام مهم و اثرگذار بود که برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد، گفت: حجم فعلی آب در دریاچه ارومیه دومیلیارد و ۸۰۰میلیون مترمکعب تخمین زده شده که با اقدامات راهبردی که انجام گرفته، دیگر شاهد حذف دریاچه ارومیه از روی نقشه کشور نخواهیم بود و ریل‌گذاری موثری در راستای احیای این دریاچه در سه‌ سال فعالیت دولت سیزدهم انجام شده است. او با بیان اینکه در سه‌سال فعالیت دولت مردمی، چهار جلسه شورای عالی محیط‌زیست برگزار شد که بی‌سابقه بود و در این دوره، ۸۰۰هزار هکتار به اراضی مناطق چهارگانه محیط زیست اضافه کردیم، گفت: سیاست اصلی ما در زمینه پسماند تفکیک از مبداست که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. وی اظهار کرد: در این زمینه بیش از دوهزار خانه محیط زیست که محل مناسبی برای ارتقای فرهنگ در این زمینه است، افتتاح شده و کارها در حال انجام است. او با بیان اینکه طرح مدیریت مردمی پسماند در روستاهای شمال کشور آغاز شده و در حال تسری و گسترش در تمام نقاط کشور است، اظهار کرد: سراوان یکی از معضلات ما در زمینه پسماند بود که ۹۰درصد ساماندهی آن انجام شده و به زودی پایان می‌یابد.
معاون رییس‌جمهوری با بیان اینکه مسئله بعدی پسماندهای منطقه آرادکوه است که برنامه جابه‌جایی مجتمع آرادکوه در دستورکار است، گفت: در این راستا با شهرداری تهران در این زمینه مذاکره کردیم که به‌زودی ساماندهی خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه یکی از تاکیدات رییس‌جمهوری شهید، مدیریت پسماند در کشور بود و تاسیس سازمانی ملی در این راستا بود که جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و مرکز آن در وزارت کشور ایجاد شده است، گفت: دیگر پروژه‌ای با عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد و الان هیچ ساخت‌وسازی در منطقه انجام نمی‌شود. سلاجقه با بیان اینکه پس از بستن پرونده پتروشیمی میانکاله، چند روز پس از آن، بتن‌ریزی در منطقه گزارش شد که بلافاصله ورود کردیم و جلوی کار برای همیشه گرفته شد، گفت: زباله‌سوزها یکی از مشکلات آلودگی هوا هستند و به ویژه در حاشیه و جنوب‌غرب تهران آلودگی هوا را به‌شدت افزایش می‌دهند. وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست پایش‌های شبانه دارد و برای مراکزی که تمکین نمی‌کردند پرونده قضایی تشکیل شد، گفت: قوه قضائیه و شهرداری تهران در این زمینه همکاری خوبی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.