لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران روزنه امیدی برای بخش بزرگی از کادر درمان کشور است؛ طوری که رییس سازمان نظام پرستاری کشور باور دارد، در این لایحه پیشنهادات مترقی برای ارتقای سطح معیشت و افزایش رضایت شغلی پرستاران دیده شده و امید می‌رود باتوجه‌به ضرورت تصویب آن، با فوریت سیر تصویب و قانونگذاری را طی کند و مردم و پرستاران از آن بهره‌مند شوند.

حال پرستاران ناخوش است

آگاه: وضعیت نامناسب اشتغال و معیشت پرستاران طی چند سال گذشته باعث شده که بخشی از آنها به کشورهای دیگر مهاجرت کنند یا به مشاغل دیگر روی بیاورند. حقوق ناکافی، فشار کاری زیاد و کمبود نیرو باعث شده که برخی از پرستاران عطای این شغل را به لقای آن ببخشند و خانه‌نشین شوند. برخی هم به مشاغل دیگر روی آورده‌اند که درآمد بیشتری برای آنها دارد و در این شرایط رشد روزافزون تورم و افزایش هزینه‌های زندگی به آنها کمک می‌کند. درعین‌حال بسیاری از پرستاران نیز به‌دلیل بیکاری مجبور به اشتغال در شغل‌های دیگر شده‌اند. حتی براساس تازه‌ترین اظهارات دبیرکل خانه پرستار، تعدادی از پرستاران راننده اسنپ شده‌اند.
«ابراهیم جهانپور» از کمبود شدید نیروی پرستار و حقوق ناکافی این قشر را مشکل عمده جامعه پرستاری کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در هفته‌های اخیر، موضوع استعفای پرستاران در رسانه‌ها مطرح شد، آن هم در شرایطی که در بیمارستان‌ها نیاز به پرستاران آنچنان مشهود است که بیماران از خدمات حداقلی به‌واسطه کمبود پرستار برخوردار هستند. وی ادامه داد: در چنین شرایطی استعفای حتی یک پرستار هم آسیب جبران‌ناپذیری به سیستم سلامت کشور و ایمنی بیماران وارد و فشار مضاعفی را به هم به دیگر پرستاران وارد خواهد کرد.
رییس سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه عوامل مزمن و فرسایشی متعددی بر استعفای پرستاران دخیل بوده است، اظهار داشت: سختی بی‌سابقه کار پرستاری به‌دلیل کمبود شدید نیروی پرستار روی داده و نتیجه نهایی آن خروج پرستاران از سیستم مراقبتی در بیمارستان‌هاست.

بی‌عدالتی در پرداخت حقوق
جهانپور با انتقاد از دریافتی پایین پرستاران، آن را مهم‌ترین دلیل خروج پرستاران از سیستم سلامت عنوان کرد و افزود: این دریافتی پایین ناشی از اجرا نشدن صحیح نظام تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با وجود اختصاص بودجه سالانه است. وی اظهار داشت: شاهد آن هستیم که این مبالغ اختصاصی به‌صورت نامناسب توزیع شده و پرستاران هیچ خروجی خاصی در دریافتی خود نمی‌بینند و این برای پرستاران و نهادهای مطالبه‌گر پرستاری مورد سوال است که این مبالغ اختصاص یافته که حق پرستاری و پرستاران است دقیقا در کجا صرف می‌شود.به گفته رییس سازمان نظام پرستاری، از نمونه‌های دیگر می‌توان به عدم اجرای بسته‌های معیشتی مانند فوق‌العاده خاص و سایر آیتم‌هایی که در سایر دستگاه‌ها اجرا می‌شود، اشاره کرد درحالی‌که پرستاری ثابت کرده بیشتر از هر حرفه و شغلی خاص است و استحقاق آیتم‌های انگیزشی بیشتری را دارد. رییس سازمان نظام پرستاری کشور خواستار توجه ویژه به قشر پرستار و معیشت آنان شد تا در آینده با افت شدید خدمات سلامت به عموم جامعه مواجه نباشیم. جهانپور افزود: خدشه‌دار شدن مقوله سلامت خط قرمز نظام بهداشت و سلامت کشور است و امیدواریم مسئولان امر با نگاه ویژه و فوری به این موضوع رسیدگی کنند چون سلامت آحاد مردم با ادامه این شرایط لطمه خواهد خورد و این یک زنگ خطر جدی و فوق اورژانسی برای ارائه خدمات سلامت حداقلی به مردم است. رییس سازمان نظام پرستاری کشور با استقبال از افزایش ۵۰درصدی تعرفه‌های پرستاری گفت: این سازمان در راستای پیگیری‌های مربوط به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری موفق به افزایش قابل‌توجه در کلیات تعرفه شد و افزایش ۵۰درصدی تعرفه‌ها در سال جاری نمونه فعالیت‌های صادقانه برای جامعه پرستاری است.جهانپور خاطرنشان کرد: تا زمانی که توزیع صحیح تعرفه باتوجه‌به وجود منابع آن اتفاق نیفتد، کام پرستاران با تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شیرین نخواهد شد. منابع موردنیاز برای ترمیم حقوق پرستاران در جریان تصویب بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید و ۱۰هزار میلیارد تومان برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران و کادر درمان در نظر گرفته شد که امسال اختصاص می‌یابد.

مشکلات پرستاران

بررسی‌های انجام‌شده ازسوی سازمان پرستاری حاکی از این است که مهم‌ترین مشکلات پرستاران عبارت‌اند از: حقوق ناکافی، ساعات کار طولانی، شیفت‌های در گردش، شیفت‌های شب پرکار، فعالیت ذهنی و بدنی شدید در ارتباط با تعداد بالای بیماران، واگذاری وظایف غیرحرفه‌ای به‌عهده پرستاران، تاثیرات روحی تماس مداوم با انسان‌ها در بدترین مرحله زندگی (بیماری و مرگ) و واکنش‌های منفی بیمار و همراهان وی همچون پریشانی، یأس، پرخاشگری، کمبودهای دارویی تجهیزات و هماهنگی‌های زمانبر برای حضور سایر اعضای تیم درمان همچون ویزیت، مشاوره، تصویربرداری، آزمایشات، اعزام و انتقال بیمار.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.