۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۴٬۸۰۲

به گزارش گروه سیاست – انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری روز جمعه هشتم تیرماه با حضور و مشارکت ۴۰درصدی مردم برگزار و براساس اعلام وزارت کشور، آقایان مسعود پزشکیان با کسب رأی بیش از ۱۰میلیونی و سعید جلیلی با کسب رأی بیش از ۹میلیونی به دور دوم راه یافتند.

نیمه تعیین‌کننده در تیرماه

آگاه: براساس قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، چنانچه در مرحله اول انتخابات برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نشد، انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد؛ بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند. اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به معنای کسب بیش از ۵۰درصد آرای ماخوذه است؛ بنابراین فرد منتخب مرحله اول باید حداقل ۵۰درصد به‌علاوه یک رأی کسب کند.

۱۵ تیر؛ مُهر دوم
بر اساس آنچه پیشتر ازسوی ستاد انتخابات کشور اعلام شده است، در صورت دومرحله‌ای شدن انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، انتخابات مرحله دوم در روز جمعه ۱۵تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. شنبه‌شب نیز سخنگوی شورای نگهبان درباره آمادگی شورای نگهبان در صورت دومرحله‌ای شدن انتخابات اعلام کرد: درصورتی‌که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات اندیشیده شده و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.
همچنین براساس قانون، فعالیت تبلیغات انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آرای مرحله اول شروع می‌شود و تا ۲۴ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم یعنی ساعت ۸صبح روز پنجشنبه ۱۴تیر ادامه خواهد یافت.

مناظره‌ها داغ می‌شود؟
محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی در گفت‌وگویی درباره برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما در دور دوم انتخابات اذعان داشته که این برنامه‌ها خارج از الگوهای دوره قبل نیست اما پیشنهادهای جدیدی هم داریم که در جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه و بررسی خواهد شد و در صورت نهایی شدن، قرعه‌کشی هم انجام خواهد شد.
او در پاسخ به اینکه آیا مناظره رودرروی نامزدها جزو برنامه‌های صداوسیماست؟ با بیان اینکه برنامه‌های دور دوم خارج از الگوهای دور قبل نخواهد بود، توضیح داد: مناظره‌ها حالت‌های مختلفی خواهد داشت. یکسری برنامه‌های جدید پیشنهاد شده است تا کنش‌های میدانی نامزدها کم نشود؛ این برنامه‌ها در نوع تنظیم و تعداد و ساعت پخش لحاظ شده‌اند. همچنین بحث پوشش خبری هم افزایش خواهد داشت و با توجه به اینکه تعداد نامزدها به دو نفر رسید، فرصت بیشتری برای پوشش خبری خواهیم داشت.

اهمیت مشارکت در دور دوم
اما درحالی رقابت انتخاباتی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی یک هفته دیگر به طول می‌انجامد که باز هم مردم کار بزرگ و تاریخ‌ساز را انجام دادند و حجت را بر مسئولان تمام کردند. بااین‌حال مرحله دوم انتخابات هم مرحله‌ای تعیین‌کننده‌ای بوده و مشارکت در آن تاثیرگذار است و می‌تواند گزینه اصلح را برای چهار سال برای ریاست قوه مجریه مشخص کند.
از سوی دیگر، اعتقاد به مشارکت و حضور مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در اراده مردمی برای ایجاد تغییر شرایط و تحولات خرد و کلان نقشی اساسی داد. همچنین انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز برآمده از متن ملت بوده و در هر صحنه‌ای سعی کرده ظرفیت مردمی خود را به منصه ظهور برساند. بدون شک یکی از اصلی‌ترین میدان‌های حضور مردم برای نقش‌آفرینی طی سال‌های پس از انقلاب انتخابات بوده که مردم با حضور قدرتمند و باشکوه در آن اثبات کرده‌اند که این نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است.

رقابت جدی است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ضرورت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به خبرنگار گروه سیاست آگاه، گفت: مردم حضور خوبی در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته و بااین‌حال کار را در این انتخابات نیمه‌تمام گذاشتند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم تاکید کرد: مردم باید با حضور مجدد خود در جمعه هفته آینده، نقش موثر خودشان را در انتخابات ریاست‌جمهوری تکمیل کنند.
وی با بیان اینکه مردم باید حضور پرشورتری در مرحله دوم انتخابات داشته باشند، ادامه داد: مردم باید بیش از مرحله، در مرحله دوم انتخابات حضور پیدا کنند تا انتخابات با رأی بالاتری شکل گیرد. مصباحی‌مقدم با بیان اینکه رقابت نامزدهای باقی‌مانده، رقابت جدی است، تصریح کرد: این رقابت، رقابت تنگاتنگ و سختی است. مهم این است که هر فردی که انتظار دارد تا دولت آینده یک دولت توانا و یک دولت در خدمت مردم و انقلاب اسلامی باشد، باید همت خود را نشان داده و این اهتمام و همت را به صورت کامل، اجرایی و عملیاتی کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امیدوارم ما شاهد حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی آن‌هم برای مرحله دوم انتخابات باشیم. مصباحی‌مقدم با اشاره به تاثیر حضور مردم در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در فضای سیاسی کشور بیان کرد: مسلما نظام جمهوری اسلامی ایران متکی به آرای مردم هست، از این رو هر مقدار مردم در انتخابات حضور بالاتری داشته باشند، از قوت و قدرت بالاتری در مناسبات داخلی و خارجی برخوردار خواهند شد؛ بنابراین انتظار این است که مردم حضور بالاتری را در مرحله دوم انتخابات ثبت کنند تا نتایج مثبت آن در کشور مشاهده شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.