در اولین مناظره از دور دوم انتخابات، مسعود پزشکیان در پاسخ به سوال مجری درباره مذاکره با آمریکا درحالی‌که شهید سلیمانی را ترور کرده است، از عبارتی استفاده کرد که خیلی زود با واکنش مردم روبه‌رو شد.

خدمات حاج قاسم به ملت‌های منطقه

آگاه: اگرچه اگر انصاف داشته باشیم و بخواهیم به دور از فضای مناظرات انتخاباتی و قیل و قال‌های دوران تبلیغاتی که تلاش می‌شود هر موضوع را بزرگ کرده تا حریف را از میدان مبارزات کنار بزنیم، به‌قطع و یقین مسعود پزشکیان قصد جسارت به این اسطوره و قهرمان ملی را نداشته و ندارد و او باتوجه‌به مسئولیت‌هایی که در مجلس و جاهای دیگر داشته بیش از مردم عادی با حاج قاسم و خدمات او به ملت‌های منطقه آشنایی دارد. اما حاج‌قاسم در جبهه مقاومت چه کرد که غرب و آمریکایی‌ها را به زانو درآورد و پازل آنها را برهم زد؟
بعد از قدرت گرفتن گروهای معارضِ تروریستی در پرتو حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از این گروه‌ها و تزریق عناصر تروریستی از خارج به داخل سوریه، موازنه نظامی در عرصه میدانی باتوجه‌به حمایت و پشتیبانی غرب و حوزه عربی به نفع گروه‌های معارض بر هم خورد و تا سال۲۰۱۵ بیش از ۷۰درصد جغرافیای سوریه در اختیار جریان‌های مخالف نظام حاکم قرار گرفت. پس از آن جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و محوریت شخص سردار سلیمانی وارد یک توافق نظامی امنیتی با روس‌ها شد و در پی آن هر دو کشور یک ائتلاف نظامی با تقسیم وظایف معین و مشخص برای مقابله با گروه‌های معارض و تروریستی در خاک سوریه تشکیل دادند.
این ائتلاف طی ماه‌های نخست موفق شد تغییرات چشمگیری را در عرصه معادلات نظامی و امنیتی سوریه ایجاد کند و به مرور زمان صحنه معادله را به نفع نظام حاکم تغییر دهد و زمینه را برای استمرار و تداوم این ائتلاف در عرصه‌های غیرنظامی در پرتو پیروزی‌های بزرگ میدانی همچون آزادسازی حلب و به تبع آن شکل‌گیری فرآیند آستانه و جذب ترکیه به سمت این ائتلاف فراهم سازد.
نقش سردار سلیمانی در مجاب کردن روس‌ها برای ورود نظامی مستقیم به بحران سوریه از اهمیت بسزایی برخوردار بود، چراکه تا پیش از آن، روس‌ها تمایل چندانی برای ورود نظامی مستقیم به پرونده سوریه نداشتند و در پرتو مذاکرات سردار سلیمانی با شخص «پوتین» توافق دوجانبه میان دو کشور برای انجام ماموریت نظامی مشترک براساس الگوی تقسیم وظیفه تحقق یافت، به گونه‌ای که بعد از آن روس‌ها و جمهوری اسلامی ایران به همراه ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت در عرصه زمینی به ایفای نقش پرداختند.
یکی دیگر از اقدامات سردار سلیمانی در مدیریت پرونده سوریه که از آن می‌توان به‌عنوان یک پیوست بعد از شکل‌گیری ائتلاف راهبردی میان ایران و روسیه نام برد و به موجب آن زمینه برای تقابل حداکثری با گروه‌های تروریستی و مهار آنها در عرصه نبردهای میدانی فراهم شد؛ قدرت او در شبکه‌سازی نیروهای محلی و بومی بود که در همین راستا محور مقاومت توانست زمینه را برای مقابله با گروه‌های تروریستی و اعاده حاکمیت دمشق بر بخش اعظمی از جغرافیای ازدست‌رفته خود فراهم کند، به گونه‌ای که پس از گذشت عبور از بحران سوریه، «بشار اسد» رییس‌جمهوری این کشور همچنان قدرت را در این کشور در اختیار دارد و این مسئله در نگاه اول بیانگر شکست دشمن در اجرای راهبردهای خود و پیروزی جمهوری اسلامی ایران یا به تعبیر دیگر، محور مقاومت در عمل بخشیدن به راهبردهای خود در سوریه است که این امر به‌طور کامل مرهون تدبیر فرمانده شهید نیروی قدس سپاه، شهید حاج قاسم سلیمانی بود.
از دیگر دستاوردهای سردار سلیمانی در پرونده سوریه، آزادسازی شهر بوکمال در استان دیرالزور از دست عناصر داعش و در گام بعدی بازگشایی گذرگاه مرزی «بوکمال» بود. با بازگشایی این گذرگاه، گام بسیار مهمی برای بازگشت شرایط به قبل از شروع بحران در سوریه و عادی شدن تردد روزمره میان عراق و سوریه و همچنین ایران صورت گرفت. از بعد اقتصادی، بازگشایی این گذرگاه تاثیرات و پیامدهای ویژهای را برای نظام سوریه به همراه دارد به‌خصوص باتوجه‌به اینکه در شرایط کنونی نظام سوریه در معرض تحریم‌های شدید اقتصادی ازسوی آمریکا قرار دارد، این گذرگاه می‌تواند ضمن شکستن حصر اقتصادی، زمینه را برای صادرات محصولات کشاورزی و خوراکی سوریه به کشور عراق و احیای مناسبات تجاری و اقتصادی میان دو طرف فراهم کند.
دستاوردهای حاج قاسم در جبهه مقاومت به‌ویژه در عراق و سوریه بسیار گسترده است و نمی‌توان به همه آنها در این مجمل پرداخت، اما آنچه مشخص است، شهید سلیمانی با عقلانیت، کارآمدی با حضور در میدان فضا را کاملا برای دیپلماسی آماده می‌کرد تا هم در میدان پیروزی به همراه داشته باشد و هم دیپلمات‌های ما در مذاکرات، برگ برنده‌ای را از خود رو کنند.
حتی کار به جایی رسیده بود که سرمداران کاخ سفید برای او نامه ارسال کرده بودند و این نشان از جایگاه و نفوذ، ژنرال سلیمانی در جبهه مقاومت می‌داد. باتوجه‌به سابقه، کارنامه و برنامه‌ای که حاج قاسم از خود به جا گذاشت باید خطاب به رجال سیاسی و نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به چه قیمتی می‌خواهید رأی کسب کنید؟ به چه قیمتی می‌خواهید با حرف‌های به اصلاح فانتزی آرای خاکستری را به سمت خود بکشانید.
انتخابات جمعه پایان می‌یابد و منتخب مردم هم مشخص می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم بعد از اعلام نتایج به عقب برگردید و یک‌بار دیگر مواضع خود را مرور کنید. و این حدیث از رسول‌اللّه(ص) که فرمودند: شَرُّ النّاسِ مَن باعَ آخِرَتَهُ بِدُنیاهُ، وشَرٌّ مِن ذلِکَ مَن باعَ آخِرَتَهُ بِدُنیا غَیرِهِ: «بدترینِ مردم، کسی است که آخرتش را به دنیایش بفروشد، و بدتر از او، کسی است که آخرت خویش را برای دنیای دیگری بفروشد.» را مدنظر قرار دهیم و بدانید! که نباید برای پیروزی به هر ترفندی دست بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.