رییس پارک ملی توران از اضافه شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی به جمعیت یوزپلنگ‌های ساکن در مرکز تکثیر در اسارت پارک ملی توران خبر داد.

«گیسو» مهمان جدید پارک ملی توران

آگاه: علی‌اکبر قربانلو، رییس پارک ملی توران از اضافه شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی به جمعیت یوزپلنگ‌های ساکن در مرکز تکثیر در اسارت پارک ملی توران خبر داد و گفت: این توله‌یوز به نام «گیسو» نامگذاری شد. وی اظهار داشت: در روزهای پایانی خردادماه امسال اطلاع یافتیم یک قلاده توله‌یوز در منطقه کلاته ملای فرومد بدون حضور مادر خود مشاهده شده است. پس از اعزام به منطقه و انجام بررسی لازم متوجه شدیم این یوز به دلایل نامعلومی مادر خود را از دست داده است.
رییس پارک ملی توران اضافه کرد: پس از اتراق پنج‌روزه در محل پیدا شدن این توله‌یوز و رصد وضعیت برای اینکه از سرنوشت مادرش اطلاع کسب کنیم و اینکه آیا توسط سگ‌های گله از بین رفته است یا عوامل محیطی نتیجه خاصی حاصل نشد. قربانلو خاطرنشان کرد: پس از پرس‌وجوی محلی هیچ ردی از چرای دام یافت نشده و یقین پیدا شد که مادر یوز نابالغ یا به دست شکارچیان انسان یا شکارچیان حیوان مانند پلنگ یا گرگ از بین رفته است، پس از کسب صدور مبنی بر زنده‌گیری حیوان اقدامات اولیه صورت گرفت. قربانلو در ادامه ابراز داشت: این یوزپلنگ نابالغ به‌عنوان یوز جدید ثبت شد و «گیسو» نام گرفت. قربانلو با اشاره به رصدهای میدانی مستمر در منطقه توران برای تخمین جمعیت یوزپلنگ آسیایی، گفت: اگرچه نمی‌توان به‌صورت دقیق اظهارنظر کرد، اما نظر شخصی من این است که درحال‌حاضر ۳۰قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران زندگی می‌کنند که آمار آن به‌زودی به‌صورت رسمی اعلام می‌شود.
رییس پارک ملی توران تصریح کرد: با تلاش همه همکاران و گروه‌های زیست‌محیطی و پایش شبانه‌روزی منطقه خوشبختانه در سال۱۴۰۳ تاکنون هیچ تلفاتی از یوزپلنگ‌ها نداشته‌ایم و یوزپلنگ‌های پارک ملی توران در وضعیت سلامت کامل به سر می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.