۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵٬۰۱۵

 کلیسای زور زور یا کلیسای زور زور در استان آذربایجان غربی، شهرستان ماکو و ۱۲کیلومتری شمال‌غرب قره کلیسا قرار دارد. این کلیسا در نزدیکی روستای بارون و در دامنه کوهپایه‌ بنا شده است. 

کلیسای زور زور ماکو

آگاه: نام این کلیسا، مریم مقدس است که با نام زور زور نیز شناخته می‌شود. این کلیسا ظاهر بسیار ساده‌ای دارد و تنها تزیین آن نقش صلیب روی سنگ‌ها و ستون‌های کاذبی است که در اطراف پنجره‌ها و نورگیرها قرار دارد و به قوس جناغی ختم می‌شود.
داخل بنا، چهار طاق با قوس‌های بیضی‌شکل دارد و چهار نورگیر کوچک در چهار ضلع آن به چشم می‌خورد. گنبدی ۱۶ضلعی به‌صورت عرقچین (مدور) بر فراز ساختمان قرار دارد که در ساق آن نورگیرهایی تعبیه شده است.
بازدید از این کلیسای زیبا و باشکوه رایگان است و نیازی به تهیه بلیت ورودی نیست. بازدید از این اثر تاریخی حدود ۳۰دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. در کلیسا بسته است و امکان بازدید از داخل آن میسر نیست.
به‌دلیل قرارگیری این کلیسا در تاج سد بارون، بازدید از آن نیازمند هماهنگی با نیروهای حفاظتی است و بازدید گروهی از آن به کسب اجازه از اداره میراث فرهنگی ماکو نیاز دارد. 
در فصل بهار که دریاچه سد بارون پرآب می‌شود، منظره بسیار زیبا و منحصربه‌فردی به وجود می‌آید که ارزش دیدن دارد. به‌علت ارتفاع زیاد و گردنه‌ای بودن مسیر بهتر است، هنگام بارش برف به این منطقه نروید.
هیچ امکاناتی برای گردشگران در این منطقه وجود ندارد. اگر اهل اقامت در خانه روستایی باشید، می‌توانید به روستای بارون بروید که در نزدیکی سد قرار دارد و خانه اجاره کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.