در راستای بهره‌مندی از هوش مصنوعی، سازمان بازرسی ربات پاسخ‌گوی هاتف را برای رسیدگی به شکایات و گزارش‌های فساد، برای شهروندان راه‌اندازی کرده است.

ربات پاسخ‌گو به گزارش‌های فساد راه‌اندازی شد

آگاه: سازمان بازرسی اعلام کرد: در راستای بهره‌مندی از هوش مصنوعی، سازمان بازرسی ربات پاسخ‌گوی هاتف را جهت رسیدگی به شکایات و گزارش‌های فساد، برای شهروندان راه‌اندازی کرده است. باتوجه‌به اهمیت قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، سازمان بازرسی در دوران تحول و تعالی موضوع شفافیت و نظارت بر اجرای این قانون را به‌جد در دستورکار داشته که در این راستا ضمن فعال کردن هیات موضوع ماده۶ این قانون، نسبت‌به برگزاری تعداد ۶۵جلسه با ۲۷۸مصوبه اقدام و در این مدت به ۱۵۱پرونده رسیدگی کند.
یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در این خصوص مکاتبه با دادگستری‌های سراسر کشور و سایر مراجع قانونی جهت ارسال گزارش و انعکاس جرایم و تخلفات موضوع این قانون به هیات بوده است. تعداد پرونده‌های رسیدگی‌شده در این هیات و دبیرخانه در دوره تحول و تعالی طی دو سال اخیر در حدود ۱۲برابر دوره شروع اجرای این قانون بوده است. از دیگر موضوعات قابل‌توجه در دوران تحول و تعالی در سازمان بازرسی کل کشور نگاه ویژه به شورای دستگاه‌های نظارتی در اجرای ماده۲۸ قانون بوده است که در این راستا نیز با برگزاری ۹جلسه و مجموعا ۲۲مصوبه به اجرای تکالیف مندرج در ماده۲۸ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد پرداخته است. علاوه بر این، کمیسیون دبیرخانه در راستای اجرای مصوبات شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی کشور و انجام تکالیف قانونی، در سال۱۴۰۲، ۹جلسه تشکیل داده و مجموعا ۱۲مصوبه داشته که اهم اقدامات صورت‌گرفته ازسوی کمیسیون دبیرخانه در سال۱۴۰۲ شامل نقد و بررسی کارنامه سلامت اداری دستگاه‌ها بوده است.

عملکرد شورای دستگاه‌های نظارتی در استان‌ها
شوراهای استانی هم در سال۱۴۰۲، مجموعا ۲۵۷جلسه تشکیل داده که مجموع مصوبات این جلسات ۹۹۹مورد است و ایجاد هماهنگی در برنامه‌های نظارت و بازرسی دستگاه‌های عضو شورا و تصمیم‌گیری برای پرهیز از موازی‌کاری، شناسایی آسیب‌ها و ضعف‌های دستگاه‌های اجرایی و ارائه راهکار به‌منظور افزایش بهره‌وری و تقویت مدیران استان نمونه‌ای از اقدامات این شوراها در استان‌هاست.

هوشمندسازی فرآیند رسیدگی به شکایات 
یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان بازرسی به‌منظور تحقق شفافیت بهره‌مندی از هوش مصنوعی است که امکان دریافت و پیگیری درخواست‌ها را برای عموم شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز فراهم کرده است. در راستای بهره‌مندی از هوش مصنوعی، سازمان با راه‌اندازی ربات پاسخ‌گوی هاتف در سامانه رسیدگی به شکایات و گزارش‌های فساد، امکان دریافت و پیگیری درخواست‌ها را برای عموم شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز فراهم کرده است. بازطراحی سامانه رسیدگی به شکایات، سامانه هوشمند بازرسی (سهبا)، طرح پژوهشی اکوسیستم نظارت دیجیتال، اصلاح و بازطراحی مرکز داده سازمان، پیاده‌سازی کارنامه عملکرد همکاران و گروه‌های بازرسی و دسترسی به سامانه‌های ملی و مهم استانی در محل سازمان در راستای پیگیری اجرای بند «ز» تبصره۱۰ قانون بودجه ازجمله گام‌های اساسی در راستای هوشمندسازی بوده است. بر این اساس، روزانه گزارش‌های متعددی به درگاه ۱۳۶ سازمان ارسال می‌شود و بلافاصله رسیدگی می‌شود. رییس سازمان بازرسی چندی پیش با اشاره به رشد ۳۶درصدی تعداد شکایات مردم از دستگاه‌ها و کارکنان آنها در سال۱۴۰۲ نسبت‌به سال۱۴۰۱، «هوشمند و الکترونیکی شدن سامانه رسیدگی به شکایات و گزارشگران فساد»، «نصب تابلو در ادارات و بیلبوردها» و همچنین «اطلاع‌رسانی در رسانه ملی» را ازجمله دلایل این رشد ۳۶درصدی عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.