۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۵٬۰۵۵

حسینیه سادات اخوی با قدمت حدود ۲۰۰سال یکی از اولین و قدیمی‌ترین تکایای تهران است. این حسینیه توسط حاج سیدابراهیم تقوی معروف به «اخوی» در زمان فتحعلی‌شاه قاجار در محله عودلاجان تهران احداث شد که به‌مرور زمان به تکیه «سادات اخوی» معروف شده است.

حسینیه‌ای با قدمت ۲۰۰ سال روضه‌خوانی

آگاه: اگر از میدان بهارستان به‌سمت جنوب بروید و از «چهارراه سرچشمه» در خیابان شهید مصطفی خمینی (سیروس) عبور کنید، بعد از پمپ‌بنزین به کوچه شهید افشار می‌رسید. با ورود به این کوچه و طی چندین قدم، خود را در چهارراهی کوچک می‌بینید که میان اهالی محل به «چهارراه سادات» معروف است. در ضلع شمال‌شرق این چهارراه، عمارتی با دیواری طولانی می‌بینید. به‌وسیله دری در قسمت جنوب و دو ورودی در قسمت شمال بنا، وارد این عمارت شوید. عمارتی که به‌وضوح می‌توانید قدمت و اصالت را از درودیوارش ببینید. بله اینجا «حسینیه سادات اخوی» است!
طبق رسم دیرینه‌ای که از بدو تاسیس حسینیه برقرار بوده، با شروع ایام عزاداری و تا پایان آن، مراسم همه‌روزه از ساعت هفت صبح تا قبل از اذان ظهر برگزار می‌شود. در طول ساعات برگزاری مراسم، وعاظ و مداحان در زمان‌های تنظیم‌شده نیم‌ساعته، ذکر مصیبت و مرثیه‌سرایی می‌کنند. ازآنجاکه ترتیب و نحوه اجرا یکی از ارکان مهم مراسم است، دست‌اندرکاران حسینیه با وسواس خاصی به نحوه اجرا نظارت دارند.
پذیرایی در حسینیه سادات اخوی هنوز حال‌وهوای سنتی و قدیمی خودش را دارد. در دو فرصت نیم‌ساعته که بین سخنرانی منابر تنظیم شده، خادمان حسینیه از عزاداران پذیرایی می‌کنند. پذیرایی در عین سادگی، بسیار دل‌چسب و گواراست. استکان‌های کمرباریکی در اختیار عزاداران قرار می‌دهند که داخل آنها را با دوسه حبه‌قند و چای زغالی پر می‌کنند و کنار آنها تکه‌های نان‌قندی می‌گذارند که عطر و مزه خاصی دارند. بسیاری از حضار نان‌قندی‌ها را به‌عنوان تبرک با خودشان می‌برند. طبق گفته یکی از خادمان، نان‌های قندی به‌صورت سفارشی و اختصاصی پخته و برای حسینیه سادات اخوی فرستاده می‌شوند.
شخصی که حاجتی دارد، با درنظرگرفتن حاجتش، یکی از استکان‌های حسینیه را به‌امانت برمی‌دارد و اعلام می‌کند که تا سال آینده، اگر حاجتش روا شود، یک دست یا بیشتر، استکان بخرد و به حسینیه اهدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.