۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۵٬۰۶۴

ما ملت امام حسینیم(ع)

محمد مقدم ـ دبیر فضای مجازی

وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ (از خدا و پیامبرش فرمان برید، و با یکدیگر نزاع و اختلاف نکنید، که سست و بددل می‌شوید، و قدرت و شوکتتان از میان می‌رود؛ و شکیبایی ورزید که خدا با شکیبایان است.)

آگاه: اگر جریان‌های کشور بخواهند درسی از این انتخابات بگیرند، می‌تواند مفهوم همین آیه باشد. در یک طرف، جریانی که برای رسیدن به هدف و غلبه بر رقیبش تمام اختلافات را کنار گذاشت و یکی شد، به‌طوری‌که دو رییس‌جمهوری سابق، سه رییس‌مجلس سابق و ده‌ها وزیر و وکیل سابق را زیر یک پرچم جمع کرد. در طرف دیگر، جریانی که تا توانست به سرمایه‌ها و شخصیت‌های درونی خود تاخت و بدون نگاه جبهه‌ای، همان‌طور که در ۱۰سال گذشته این کار را کرده بود، به تخریب استعدادها و ظرفیت‌های خود پرداخت و نتوانست برآیندی از ظرفیت خود را بروز دهد.
حال که انتخابات تمام شده و ملت رییس‌جمهوری منتخب خود را برگزیده و منتظر تشکیل دولت است، برای پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم باید این آموزه قرآنی را به کار بست و همان‌طور که رهبر انقلاب در پیامشان فرمودند: «رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حد توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند.»
همکاری و همدلی بیشتر میان قوا و مردم، مسیر پیش رو برای رسیدن به مقصد را هموارتر می‌سازد. همدلی و همزبانی برای تمامی مسئولان، مولفه‌ای مهم است و از آنجا که برادری، احساس همگانی و همدلی، نعمت بزرگ خداست، بسیاری از اختلافات ناشی از هواهای نفسانی را باید کنار گذاشت. در تنازع‌های مسئولان در دهه۶۰ هم حضرت امام‌خمینی(ره) متذکر می‌شدند که اختلاف ناشی از هواهای نفسانی است. امام(ره) غالبا در آن دوره دهه۶۰ در سخنرانی‌ها تکرار می‌کردند که این اختلافات ناشی از حب نفس و هوای نفس است.
البته همدلی به معنای عدم تفاوت دیدگاه و اندیشه افراد نسبت‌به یکدیگر نیست. حتی افراد همدل می‌توانند سلیقه‌های متفاوتی داشته باشند؛ همدلی به معنای تشابه، یکنواختی و عدم تمایز نیست، بلکه در همدلی، سلیقه‌ها و تفکرات گوناگون در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و امکان عملکرد بهتری را به ایشان می‌دهد. تمایزات، عامل ایجاد ستیز و مخاصمه نمی‌شود، بلکه تمایزات با همدلی مکمل یکدیگر می‌شود.
فرصت کم است و بحران‌ها زیاد و دولت هم برای مقابله با این بحران‌ها نیازمند کمک و همدلی همه دستگاه‌ها و قوا و حمایت مردم است. ما ملت ایرانیم، «ما ملت امام حسینیم.» درست است که تفاوت‌های زیادی داریم اما چیزهای مشترک فراوانی هم داریم که از اختلافاتمان محکم‌تر، جذاب‌تر و قابل تکیه‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.