۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۵٬۱۰۸

«صرفه‌جویی» عبارت مهمی است که این روزها بیشتر از همیشه آن را می‌شنویم و می‌خوانیم. هوا که گرم شده است و تابستان، داغ‌تر از همیشه خودنمایی می‌کند موجب شده تا مصرف برق در کشور نیز شاهد افزایش چشمگیری باشد.

آگاه: به همین دلیل است که در روزهای اخیر برای سومین‌بار در سال‌جاری رکورد مصرف برق شکسته شده است. براساس آنچه مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفته است: نصاب جدید تقاضای مصرف برق کشور روز شنبه ۱۶تیر ۱۴۰۳ برای بار سوم در سال جاری شکسته شد و به ۷۶هزار و ۷۶۷مگاوات رسید. این در حالی است که در روز مشابه سال قبل این مقدار ۵۲۰۰ مگاوات کمتر و حدود ۷۱هزار و ۴۸۶مگاوات بوده است.
اما حالا ضمن تاکید بر رعایت الگوی مصرف و سفارش مردم به صرفه‌جویی اجازه دهید که به روی دیگر ماجرا هم نگاهی بیندازیم. در چند سال اخیر، استفاده از کلمه صرفه‌جویی ازسوی مسئولان بخش‌های مختلف آب و انرژی در کشور افزایش یافته است. در زمستان توصیه به صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌شود و در تابستان مسئولان توانیر از مردم می‌خواهند تا برق کمتری مصرف کنند. برخی دیگر از مسئولان و متولیان امور هم از مصرف بالای سوخت و عبارت دقیق‌تر بنزین‌سوزی در کشور گلایه دارند و هر از گاهی مسئله افزایش قیمت برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه سوخت را مصرف می‌کنند. صرفه‌جویی در مصرف آب هم که دیگر نمک زندگی همه ایرانیان است و مختص تابستان و زمستان نیست. حتی گاهی در زمان جاری شدن سیلاب در کشور هم مسئولان توصیه به صرفه‌جویی در مصرف آب می‌کنند. این موارد را گفتم تا به اینجا برسم که وظیفه مسئولان نهادهای مختلف برای تامین نیازهای اصلی مردم چیست؟
آیا براساس اسناد و برنامه‌های بالادستی نیروگاه‌های تولید برق، چه ازسوی بخش خصوصی و چه ازسوی دولت ایجاد شده است تا شبکه برق تحت فشار قرار نگیرد؟ آیا شبکه لوله‌کشی شهرها فرسوده نیست تا آب تصفیه‌شده از محل‌های شکستگی لوله‌ها و فرسودگی‌ها دوباره وارد زمین نشود؟ آیا صنعت کشاورزی ما در مسیر مدرن شدن گام برداشته است تا دیگر نیازی به روش‌های آبیاری اجدادی (غرق‌آبی) نباشد؟ آیا خودروهای تولیدی کشور دارای موتورهای کم‌مصرف هستند یا توانسته‌ایم خودروهای برقی را جایگزین کنیم؟ آیا شبکه گازرسانی کشور به‌درستی و براساس الگوی توسعه ایجاد شده است یا برخی استان‌ها و شهرها مانند سیستان‌وبلوچستان و زاهدان همچنان بدون اتصال کامل به شبکه سراسری گازرسانی هستند؟
سوالات این‌چنینی زیاد است و البته همه این موارد نافی رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی ازسوی مردم نیست اما به نظر قبل از اینکه به مردم جوالدوز زد، مسئولان باید یک سوزن هم به خودشان بزنند. کاش این روزها کسی به‌دنبال مسئولانی باشد که با ترک فعل موجب شده‌اند امروز راحت‌ترین راه برای پوشاندن کم‌کاری‌ها، سفارش مردم به صرفه‌جویی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.