مسعود پزشکیان از روزی که به‌عنوان نهمین رییس‌جمهوری ایران برگزیده شد یک برگ برنده از خود رو کرد؛ برگی که هیچ‌یک از رؤسای جمهور سابق ایران از آن برخوردار نبوده‌اند. وی وارث یک ایران قدرتمند است که قدرت منطقه‌ای آن تثبیت شده و گام‌های بزرگی در مسیر عزیمت به یک قدرت فرامنطقه‌ای برداشته است.

«میدان» و «دیپلماسی» اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم

آگاه: تحولات منطقه‌ای و جهانی در سال‌های اخیر گواه این حقیقت است. برتری ایران بر آمریکا در تعیین ترتیبات سیاسی امنیتی در منطقه غرب آسیا، حضور در کنار قدرت‌های نوظهور جهانی در پلتفرم‌های مختلف همکاری بین‌المللی، اتفاقات پساطوفان‌الاقصی و عملیات «وعده صادق» علیه رژیم‌صهیونیستی مسلح به بمب اتمی مثال‌های متاخر اعمال قدرت ایران و تحمیل آن به منطقه و بازیگران بین‌المللی است.
بر این اساس بود که رییس‌جمهوری منتخب ۱۸تیرماه در نامه‌ای خطاب به «سید حسن نصرالله» با تاکید بر اینکه حمایت از مقاومت با قدرت تداوم خواهد داشت، گفت: جنبش‌های مقاومت اجازه ادامه سیاست‌های جنایتکارانه رژیم نامشروع صهیونیستی را نخواهند داد. او تاکید کرده بود: جنبش‌های مقاومت در منطقه اجازه نخواهند داد، این رژیم به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایتکارانه خود علیه مردم مظلوم فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه ادامه دهد.
نامه کوتاه اما مهم رییس‌جمهوری منتخب بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و حتی میان فعالان فضای مجازی داشت. نامه خوب رییس‌جمهوری جدید کشورمان به رهبر مقاومت یک پیام واضح و آشکار برای دوست و دشمن داشت و آن اینکه: سیاست‌های کلان و راهبردی نظام، مورد تایید همه جناح‌های سیاسی است و با تغییر افراد، ریل تغییر نمی‌کند.
این مطلب را نه حامیان رییس‌جمهوری منتخب بلکه چهره‌های سیاسی که در ایام انتخابات در سمت رقیب او قرار گرفته بودند بیان می‌کنند. در همین راستا، «حبیب‌الله بوربور» دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در جلسه شورای مرکزی تشکل متبوعش به نامه نهمین رییس‌جمهوری ایران به سید مقاومت اشاره کرد و گفت: نامه او به سیدحسن نصرالله نشان داد که رییس‌جمهوری منتخب کشورمان قائل به حلقه مقاومت است، از این رو مایه خرسندی بود.
علاوه بر او، حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل منطقه به واکاوی این نامه مهم پرداخت و با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نقشه راهی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند و در اصل این نقشه‌راه همان سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه رهبری است، می‌گوید: شهید آیت‌الله رئیسی ریل‌گذاری خوبی در عرصه سیاست خارجی انجام داد و این ریل‌گذاری منجر به توسعه روابط با کشورهای همسایه شد و توسعه روابط از لحاظ پایداری و انسجام کم‌بدیل است. وی خاطرنشان کرد: در دوران ریاست‌جمهوری شهید رئیسی شاهد انعقاد قراردادهای بلندمدت و پر از منفعت هستیم که نظیر آن را در قرارداد ۲۵ساله با چین و روسیه اتفاق افتاد و به این موارد باید عضویت در شانگهای و بریکس و دیگر سازمان‌ها را افزود.
کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه دولت جدید نباید محور مقاومت را رها کند، اظهار کرد: به دلیل آنکه مقاومت به یک اصل در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و آثار و تبعات مثبتی هم به همراه داشته است، به همین جهت باید این سیاست را به قوت و قدرت ادامه دهد.
کنعانی‌مقدم توصیه‌ای هم به رییس‌جمهوری منتخب و تیم جدید او در سیاست خارجی کرد و خطاب به آنها، گفت: «دولت چهاردهم اگر می‌خواهد دستاوردهای بزرگی را برای سیاست خارجی کشور رقم بزند باید از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده کند و هم میدان را مدنظر داشته باشد و هم دیپلماسی را و میان هر دو پیوند برقرار کنند. با پیوند میان میدان و دیپلماسی امنیت ایران در فراتر از مرزها تامین خواهد شد و قدرت مانور جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و فرامنطقه افزایش می‌دهد.»
به هرحال، آقای رییس‌جمهوری در کارزار انتخابات به‌صراحت دیدگاه و نظرات خود را درباره حوزه سیاست خارجی اعلام کرد اما نامه اخیر او به رهبر مقاومت نشان داد «مسعود پزشکیان» و تیم او به‌خوبی واقف هستند که پیوند دیپلماسی و میدان تاکنون نتایج خوب و ملموسی را برای ما به ارمغان داشته است و دولت سیزدهم هم ثمرات آن را لمس کرد؛ برای نمونه می‌توان از عملیات وعده صادق نام برد که نمادی از همکاری میدان و دیپلماسی بود و در ادامه مسیر، دولتمردان تازه‌نفس باید همان راه را با قوت ادامه دهند.
عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای ازجمله بریکس و شانگهای و تقویت ارتباط با همسایگان غربی و شرقی و استفاده از بازارهای این کشورها در راستای احیای دیپلماسی اقتصادی، ازجمله موضوعاتی است که دولت سیزدهم دنبال می‌کرد و منتج به نتایج خوبی هم شد و دولت چهاردهم باید به آن توجه ویژه داشته باشد. درعین‌حال اتخاذ سیاست عزتمندانه در برابر غرب به‌ویژه درصورت روی‌کارآمدن چهره‌ای رادیکال بر مسند ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده و پرهیز از به‌کارگیری ادبیات ذلت ازسوی سکانداران دستگاه دیپلماسی، می‌تواند مسیر را برای حل و فصل مشکلات خارجی و رفع تحریم‌ها هموار کند. اگر مسعود پزشکیان به بی‌اثر کردن تحریم‌ها و رفع آن می‌اندیشد باید از ظرفیت‌های مهم این ائتلاف‌ها استفاده کند؛ خوشبختانه در دولت سیزدهم، تراز روابط تجاری و سیاسی با همسایگان ایران در وضعیت مطلوب قرار گرفت و در خاورمیانه و شمال آفریقا، احیای روابط با عربستان سعودی، بحرین، مصر، تونس، الجزایر و لیبی را رقم زد. همه این موارد نشان می‌دهد راه برای دولت چهاردهم به سکانداری پزشکیان هموار است و می‌تواند با انتخاب یک تیم کارآمد نتایج قابل‌قبولی را از خود ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.