تاریخچه توزیع شیر رایگان در مدارس به بالغ بر ۲۰سال قبل برمی‌گردد؛ بااین‌حال گرچه بین سال‌های ۷۹ تا ۹۴ حدود ۱۲میلیون دانش‌آموز ایرانی در کلیه مقاطع تحصیلی شیر پاستوریزه و استریل دریافت کرده‌اند اما باید گفت عملا از سال۹۵ به بعد شیر رایگان به‌صورت سراسری در مدارس توزیع نشد.

چرا از سال ۹۵ شیر در مدارس توزیع نشده است؟

آگاه: طبق آمارهایی که مسئولان وقت از توزیع شیر در مدارس ارائه کرده‌اند، باید گفت از سال۹۵ اقداماتی به‌صورت گزیده‌ و محدود انجام شده است؛ به‌طوری‌که در سال۹۵ درحالی آموزش‌وپرورش وعده توزیع ۷۰نوبت شیر در مدارس را داده بود که شیر در دو ماه ابتدایی سال تحصیلی توزیع نشد و دلیل آن بدهی و معوقاتی بود که از قبل به شرکت‌های تامین‌کننده شیر وجود داشت؛ نهایتا نیز علی‌رغم اینکه استان‌ها به‌طور میانگین تا ۲۵نوبت شیر در مدارس توزیع کردند اما باز هم به شرکت‌های شیر بدهکار شدند.
تا دی‌ماه ۹۶ نیز اعتباری برای توزیع شیر رایگان به وزارت آموزش‌وپرورش تخصیص نیافت، شاید همین مشکلات در تامین بودجه و اعتبار بود که باعث شد آموزش‌وپرورش اعلام کند که اولویت این وزارتخانه برای توزیع شیر مدارس در سال۹۷ بر مدارس ابتدایی و مناطق محروم و آن هم بین ۲۴ تا ۴۰ نوبت شیر در سال تحصیلی است.
اما این وعده هم محقق نشد، چراکه به زعم وزیر وقت آموزش‌وپرورش، تخصیص اعتبار آن در «هاله‌ای از ابهام» بود و به دلیل مشکلات درآمدی دولت و خزانه، امکان تخصیص بودجه فراهم نشد.
سال۹۸ اولویت نخست توزیع شیر رایگان مدارس به استان‌های کمتر برخوردار مانند ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد و هرمزگان تعلق گرفت و طی دو سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ اگرچه خبرهای کمرنگی از تخصیص بودجه برای شیر مدارس در لوایح بودجه سالانه شنیده می‌شد اما به‌دلیل پاندمی کووید۱۹ و تعطیلی آموزش حضوری مدارس، عملا هیچ شیری بین دانش‌آموزان توزیع نشد.
اما سال گذشته با پیگیری و دستور رییس‌جمهوری شهید بار دیگر طرح توزیع شیر برای مدارس ابتدایی دولتی آغاز و حدود هشت میلیون دانش‌آموز ابتدایی در سال تحصیلی شیر دریافت کردند.
احمد محمودزاده، رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش در این‌باره گفت: بین مدارس دولتی و غیردولتی تفاوتی در نظام تعلیم‌وتربیت کشور وجود ندارد. همه دانش‌آموزان، دانش‌آموزان آموزش‌وپرورش هستند و هر برنامه‌ای که در مدرسه دولتی انجام می‌شود، در مدارس غیردولتی نیز اجرا می‌شود. وی با بیان اینکه توزیع شیر در مدارس برای فرهنگ‌سازی میان دانش‌آموزان است، تصریح کرد: توزیع شیر در مدارس غیردولتی نیز برعهده دولت است، اما به‌دلیل اینکه بودجه‌ای به مدارس غیردولتی تعلق نمی‌گیرد، مدیران و مسئولان مدارس غیردولتی برای ارائه خدماتی همچون شیر از والدین دانش‌آموزان پول دریافت می‌کنند.
محمودزاده با بیان اینکه قیمت شیر در مدارس غیردولتی با قیمت شیر در مدارس دولتی یکسان است، تصریح کرد: در طرح توزیع شیر گاهی طعم شیر به مذاق تعدادی از دانش‌آموزان خوش نیست؛ مثلا در روستاها، شیر در دسترس و طبیعی‌تر است. به همین دلیل مقداری از سهمیه در نظر گرفته‌شده عودت می‌خورد و این دلیلی بر توزیع نشدن شیر در مدارس غیردولتی نیست. او ادامه داد: میان مدرسه دولتی و غیردولتی هیچ تفاوتی وجود ندارد و مدارس غیردولتی همچون مدارس دولتی باید خدماتی همچون ارائه کتب درسی و شیر را دریافت کنند. وی در پایان گفت: توزیع شیر در سال تحصیلی پیش رو براساس سیاست‌های جدید دولت چهاردهم انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.