نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت، جزء لاینفک ساختار و کارکرد رژیم آمریکاست. سردمداران رژیم آمریکا در طول تاریخ خود انواع و اقسام جنایت‌ها را نسبت به مردم دنیا و جوامع بشری و حتی مردم خود و بومیان آمریکایی و سرخ‌پوستان و سیاهپوستان روا داشته‌اند.

سیاهپوست‌کُشی در آمریکا

آگاه: پلیس آمریکا در جدیدترین جنایت خود علیه سیاهپوستان آمریکایی، زنی ۳۶ ساله به نام «سونیا مسی» را در منطقه سانگامون ایالت ایلینوی کشته است. پلیس آمریکا در این جنایت، از فاصله نزدیک، سه بار به سمت این زن سیاهپوست و بیگناه شلیک کرده است.
اما کشتن شهروندان سیاهپوست آمریکایی، اقدامی متداول و مسبوق به سابقه از جانب پلیس آمریکاست و حاکمیت آمریکا نیز از این شهروندکشی و سیاهپوست‌کشی پلیس آمریکا، حمایت ویژه به عمل می‌آورد؛ نشان به آن نشان که برای افسران پلیس‌ قاتل، انواع و اقسام ارفاقات و بخشش‌ها را اِعمال می‌کنند.

نمی‌توانم نفس بکشم
در روز دوشنبه ۵ خرداد سال ۹۹، اتفاقی فجیع در آمریکا رخ داد؛ اتفاقی که در این کشورِ بنا شده بر پایه تبعیض‌نژادی و آپارتاید، مسبوق به سابقه است؛ ماجرا از این قرار بود که جرج فلویدِ سیاهپوست در یک مکان عمومی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا توسط یک افسر پلیس کشته شد؛ شیوه کشته شدن این فرد سیاهپوست بسیار دردناک بود؛ افسر پلیس سفیدپوست، زانوی خود را به مدت هفت دقیقه روی گردن فلوید سیاهپوست قرار داد و موجبات مرگ او را فراهم آورد. بنا بر گفته شاهدان عینی و فیلم ضبط‌شده از این صحنه دردناک، در مدتی که زانوی افسر پلیس سفیدپوست آمریکا روی گردن فلوید سیاهپوست قرار داشت، او مدام این جمله را می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم». انتشار فیلم نحوه کشته شدن دردناک فلویدِ سیاهپوست توسط پلیس‌های سفیدپوست و نژادپرست آمریکا، موجی از خشم و انزجار عمومی را در ایالت‌های مختلف آمریکا ایجاد کرده و مردم به‌ویژه سیاهپوستان آمریکایی برای مقطعی هر روز اقدام به تظاهرات ضدنژادپرستی در شهرها و ایالت‌های مختلف آمریکا کردند و قابل تامل آنکه پاسخ رژیم آمریکا به تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم و سیاهپوستان آمریکا علیه نژادپرستی، «مشت آهنین» بود. در همان مقطع زمانی دونالد ترامپ، رییس وقت رژیم آمریکا، معترضان به نژادپرستی نهادینه در جامعه آمریکا را اراذل و اوباش و چپگرا خواند! پلیس ضدشورش آمریکا نیز با دستور ترامپ مستقیما به‌سوی مردم آتش گشود؛ حتی ارتش تروریستی آمریکا در برخی ایالت‌ها برای سرکوب معترضان آمریکایی به کف خیابان آمد؛ نیروهای امنیتی لباس شخصی در آمریکا با خودرو از روی معترضان عبور کردند؛ نفربرهای نظامی در خیابان‌های آمریکا استقرار یافتند و... در جریان تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا و اعتراض به کشتن فجیع فلوید، مأموران رژیم آمریکا ده‌ها نفر از معترضان را کشتند و ده‌ها هزار تن از آنها را بازداشت کردند؛ همچنین تمام این معترضان بازداشت‌شده به زندان‌هایی در آمریکا منتقل شدند که از هیچ‌گونه شرایط بهداشتی ضدکرونایی برخوردار نبودند. قابل تامل آنکه رژیم آمریکا از اعلام مجروحان این تظاهرات خودداری کرد که همین امر بیانگر کثرت بالای معترضان مضروب‌شده به دست مأموران رژیم آمریکا بود.

جنایت فرگوسن
نهم آگوست۲۰۱۴ (۱۸مرداد ۱۳۹۳)، یک جوان سیاهپوست ۱۸ساله به نام «مایکل براون» در شهر «فرگوسن» ایالت «میزوری» به ضرب گلوله پلیس آمریکا کشته شد. این اتفاق جنایت‌بار تبعات گسترده‌ای برای رژیم آمریکا داشت و موجب شعله‌ورشدن آتش خشم سیاهپوستان و رنگین‌پوستان آمریکایی شد که دهه‌هاست به رفتار نژادپرستانه و آپارتاید رژیم آمریکا اعتراض دارند. در ماجرای فرگوسن، اوج قساوت پلیس فدرال آمریکا در مقابل یک شهروند آمریکایی تنها به سبب سیاهپوست بودن وی، نمایان بود. «دارن ویلسون» پلیس سفیدپوست آمریکایی به ظن اینکه «مایکل براونِ» سیاهپوست، دزد است، او را درحالی‌که بدون هیچ‌گونه سلاحی در حال عبور از خیابان بود، ۶بار هدف شلیک قرار داد! پس از این حادثه ناگوار و جنایت‌بار، شهر فرگوسن ایالت میزوری و اکثر شهرهای آمریکا به‌ویژه شهرهایی که جمعیت سیاهپوست زیادی دارند، صحنه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به رفتار خشن و نژادپرستانه پلیس آمریکا علیه شهروندان سیاهپوست این کشور شد. رژیم آمریکا در واکنش به اعتراضات گسترده سیاهپوستان این کشور علیه جنایت پلیس فدرال، به سرکوب وحشیانه تظاهرات سیاهپوستان آمریکایی روی آورد و حتی در شهرهای مختلف این کشور مقرارت منع رفت‌وآمد در شب وضع کرد و ماموران پلیس را به تسلیحات سنگین ارتش مجهز کرد و به آنها این مجوز را داد که شدیدترین برخورد را با معترضان سیاهپوست داشته باشند. نکته قابل‌تامل آنکه هفت‌ماه پس از جنایت فرگوسن، مقامات پلیس آمریکا پذیرفتند که در این حادثه، پلیس مرتکب تبعیض‌نژادی شده است، اما سیستم قضایی آمریکا طبق روال رایج در این قبیل پرونده‌ها، رأی به برائت پلیس آمریکا داد.

کشتن فجیع «اریک گارنر»
سه هفته پیش از جنایت فرگوسن، پلیس آمریکا جنایت مشابهی را این‌بار در نیویورک علیه یک شهروند سیاهپوست این کشور مرتکب شده بود. در روز ۱۷جولای ۲۰۱۴ (۲۶ تیر ۱۳۹۳) چهار مامور عظیم‌الجثه پلیس شهر نیویورک به «اریک گارنر» سیاهپوست به جرم فروش سیگار! حمله کردند و او را کشتند. البته بعدها مشخص شد که «اریک گارنر» اصلا سیگارفروش نبود، بلکه مامور محافظت از فضاهای تفریحی و پدر ۶کودک بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.