گلعلی بابایی، نویسنده نام‌آشنایی در ادبیات مقاومت و دفاع مقدس بوده که بسیار پرکار و پرتلاش است و از وی آثار قلمی بسیاری به جای مانده است. آنچه در ادامه می‌آید نگاهی متفاوت به ۹ماه تحولات فلسطین اشغالی و جنایت‌های رژیم اشغالگر است.

آگاهحدود ۹ماه است که اتفاق طوفان الاقصی رخ داده و جهان شاهد رویدادی بوده که تاپیش از این نبوده است. به گفته آمار، ۳۶هزار انسان بی‌گناه که حدود ۱۶هزار نفر آنها کودک بوده‌اند، به شهادت رسیده‌اند. از جایگاه یک نویسنده و پژوهشگر این رویداد را چگونه تحلیل می‌کنید؟ 
مسئله فلسطین یک موضوع تازه‌ نیست. درد ۷۰ساله‌ای است که یک ملت مظلوم و بی‌دفاع دارد آن را تحمل می‌کند. ملتی که نه فقط سرزمین مادری‌اش به اشغال قومی مغرور و نژادپرست درآمده، بلکه حتی در همان باریکه‌ای که به‌عنوان موطن خود در نظر گرفته‌اند هم امنیت ندارد و آن اشغالگران هر روز با تعرض به خانه و خانواده‌شان، آن حداقل امنیت را هم از او سلب کرده‌اند. در واقع عملیات طوفان الاقصی، پاسخی بود به این ظلم‌ها و نژادپرستی‌ها. اما آن چیزی که در این واقعه، دل انسان را آتش می‌زند، همین وحشی‌گری صهیونیست‌ها و حامیان جانی آنهاست که چون نمی‌توانند با رزمنده‌های فلسطینی مقابله کنند، آن‌طور ناجوانمردانه کودکان و زنان بی‌گناه را شهید می‌کنند. صهیونیست‌ها به‌رغم مظلوم‌نمایی‌هایی که در طول تاریخ داشتند، همواره به فلسطینی‌ها ظلم و تعدی روا داشتند، اما این‌بار جنایت صهیونیست‌ها آنقدر فجیع و دلخراش است که انسان حتی توان دیدن فیلم‌های خبری‌اش را هم ندارد.
اگر بخواهیم اتفاقات این ۹ماه و عجز اسرائیل خونخوار را با موضع حق شهدای مقاومت و در رأس آنها شهید سلیمانی تحلیل کنیم، چه نکاتی به ذهن شما می‌رسد؟ در طول این ۹ماه چقدر منش، اندیشه، شخصیت و گفتمان قاسم سلیمانی و یاران شهیدش حاکم بود؟ 
 آنچه در نبرد طوفان الاقصی بیش از همه مشهود بوده و با دیگر نبردهای فلسطینیان تفاوت داشته، همین اجرای دکترین نبردی است که استاد آن شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است. دکترینی که می‌گوید: باید به دشمن در همان پناهگاه‌ها و سنگرهای لانه عنکبوتی‌شان حمله کرد و آنها را به خفت کشاند؛ کاری که رزمندگان غزه در طوفان الاقصی انجام دادند، این حمله چنان بر صهیونیست‌ها گران آمد که آنها دیوانه‌وار با بمب‌های چند تنی منطق مسکونی و کودکان و زنان را با بدترین شکل کشتار می‌کنند.
رسانه و سینما و تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی در این ۹ماه تا چه میزان توانستند رسالت خود را عملی کنند؟
 به رغم آنکه مافیای رسانه در دنیای امروز تحت سیطره صهیونیست‌ها و حامیان ناجوانمرد آنان است، بحمدالله با تلاش و مجاهدت فعالان آزاداندیش عرصه رسانه صدای مظلومیت مردم غزه به گوش آزادیخواهان جهان رسید. در نتیجه همین تلاش‌هاست که اکنون شاهد خیزش مردمی در جهت حمایت از مردم فلسطین حتی در قلب آمریکا و اروپا هستیم.
این ۹ماه را اگر بخواهید از منظر وجدان جهانی و ظهور منجی با درنظرگرفتن به خروش درآمدن وجدان‌های بیدار انسانی در اقصی‌نقاط جهان به‌خصوص اروپا و آمریکا بررسی کنید چه نکاتی را مدنظر قرار می‌دهید؟ 
آنچه در ماجرای غزه بیش از پیش عیان شد، وابستگی، دریوزگی و ناکارآمدی مجامع بین‌الملل مدعی حقوق انسان‌ها بوده است. اینکه آنها این همه جنایت را می‌بینند و اقدامی نمی‌کنند، واقعا باعث شرمساری و خفت آنان است. درس بزرگی که نبرد طوفان الاقصی به دنیا داد این بود که همه ادعاهای دفاع از حقوق‌بشر ازسوی کشورهای مدعی جز عوام‌فریبی چیز دیگری نیست. درس دیگری که اتفاقات جاری در فلسطین به ملت‌های دنیا داد، این بوده است که اگر می‌خواهید حق حیات داشته باشید، باید به سلاح روز مجهز شوید. چون در دنیایی که زمام امور آن دست گرگ‌صفتانی مثل بایدن، بوش، ترامپ، اوباما، ناتانیاهو و... است که تمام افتخارشان، سر سپردگی هرچه بیشتر نسبت‌به رژیم اشغالگر قدس است و آن رژیم هم به پشتوانه همین حمایت‌ها اعمال هر جنایتی را حق خود می‌داند و به هیچ پروتکلی پایبند نیست، فقط باید قوی بود و قوی بود.
 ‌در حوزه تولید آثار قلمی و تصویری چه کارهایی باید صورت بگیرد که نگرفته است؟ 
 زبان هنر بهترین زبان برای انتقال هر مفهومی به جامعه جهانی است. بایستی هم در زمینه نگارش تاریخ مستند ظلمی که بر مردم فلسطین روا شده، هم نگارش رمان‌های جذاب و متنوع و همچنین ساخت آثار سینمایی و سریال‌هایی با کیفیت بالا اهتمام ورزید تا بتوان آنها را در سطح جهانی عرضه کرد وصدای مظلومیت این ملت دربند به گوش جهانیان برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.