در ساعات ابتدایی بامداد روز چهارشنبه ۱۰مردادماه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه، رییس‌جمهوری سیاسی مقاومت اسلامی فلسطین حماس در تهران خبر داد.

مردی در صف نخست مقاومت

آگاه: در اطلاعیه سپاه آمده است: همان‌گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد، در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه ۱۱مردادماه ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ آقای دکتر اسماعیل هنیه، رییس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند.شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰هیات خارجی دعوت شده توسط «مجلس محترم شورای اسلامی» برای شرکت در «آیین تحلیف چهاردهمین ریاست‌جمهوری اسلامی ایران» بودند که طی سالیان اخیر به‌ویژه پس از عملیات تاریخی «طوفان‌الاقصی» سفرهای متعددی به کشورمان داشتند.این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش‌گذاردن بر شکست‌های خفت‌بار ۹ماه جنگ در غزه که منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطینی شده است از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد.بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت به‌ویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.
با محکومیت شدید این اقدام رذیلانه و جنایتکارانه و تسلیت و تبریک شهادت سردار عالیقدر حماس و مقاومت اسلامی فلسطین و محافظ دلاور وی، به آگاهی مردم قدرشناس و انقلابی ایران می‌رساند، برنامه‌های مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گرانقدر توسط «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شهید هنیه که بود؟
اسماعیل هنیه با نام کامل اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه متولد سال۱۹۶۲، از رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و از سال۲۰۱۷ پس از خالد مشعل رییس‌جمهوری سیاسی جنبش حماس بود. وی در روز ۲۹ ژانویه سال ۱۹۶۲ در اردوگاه الشاطی در غزه به دنیا آمد. محل اصلی زندگی خانواده‌اش قبل از آوارگی روستای الجوره در عسقلان در فلسطین اشغالی بود.

تحصیلات
هنیه تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس سازمان آن روا در اردوگاه الشاطی در غزه گذراند. تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر در غزه تکمیل و در سال۱۹۸۱ وارد دانشگاه اسلامی غزه شد و به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه درآمد. وی همچنین از سال۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ عضو شورای دانشجویی دانشگاه و از سال۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را برعهده داشت. وی لیسانس زبان عربی را از دانشکده تربیت دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد. رژیم صهیونیستی در جریان سرکوب اولین انتفاضه فلسطینی در سال ۱۹۸۹ اسماعیل هنیه را برای سه سال زندانی کرد.

دوران تبعید
هنیه همچنین در تاریخ ۱۷دسامبر ۱۹۹۲‬ همراه با ۴۱۵نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد. این مجاهد راه قدس، پیش از این در سال۲۰۰۳ نیز به‌طور مستقیم هدف عملیات ترور اسرائیل قرار گرفته بود.
هنیه خود روایتی شنیدنی از این ترور دارد که آن را اینگونه توصیف می‌کند: «در سپتامبر ۲۰۰۳ میلادی همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابوراس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل کردیم، ناگهان یک هواپیمای اف۱۶ محلی را که در آن بودیم بمباران کرد. سقف فروریخت و همه‌جا را دود و گردوخاک فراگرفت. به شکرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابوراس را نجات داد.»شهید اسماعیل هنیه بعد از پیروزی جنبش حماس در انتخابات مجلس نمایندگان فلسطین در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) از سوی محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب شد که یک سال بعد و در سال۲۰۰۷ میلادی این انتصاب ازسوی محمود عباس ملغی و هنیه توسط وی از نخست‌وزیری تشکیلات خودگردان فلسطین برکنار شد. وی در سال ۲۰۱۷میلادی جایگزین خالد مشعل در جایگاه رییس‌جمهوری سیاسی حماس شد و نقش مهمی را در تحولات جبهه مقاومت فلسطین در طی سال‌های اخیر ایفا می‌کرد.
نزدیکی او با شهید حاج‌قاسم سلیمانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. شهید هنیه پس از شهادت حاج‌قاسم نیز با حضور در مراسم تشییع ایشان در تهران فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شهید قدس معرفی کرد.هنیه در این مراسم گفته بود: این ترورها و شهادت‌ها بر اراده، ثبات و استقامت و اصرار ما خواهد افزود.

فعالیت‌ها و سمت‌ها
از جمله سمت‌های اسماعیل هنیه در طول‌های سال‌های گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
دبیر پیشین هیات امنای دانشگاه اسلامی غزه
مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی غزه
مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه
عضو سابق منای دانشگاه اسلامی غزه
عضو کمیته عالی گفتگوی حماس با بقیه گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان
عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس
عضو رهبری سیاسی جنبش حماس
عضو سابق هیات مدیره جمعیت اسلامی غزه
رییس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ۱۰ سال

همسر اسماعیل هنیه کیست؟
سال‌ها پیش هنیه با امل هنیه ازدواج کردند که حاصل این ازدواج ۱۳فرزند بود. در دوران اوج جنگ غزه شایعه‌ای مبنی بر ازدواج اسماعیل هنیه با دختری جوان در قطر منتشر شد و شایعاتی همچون هفتمین ازدواج اسماعیل هنیه و تعداد همسران هنیه دست‌به‌دست شد که به‌دلیل ساختگی بودن این اخبار، همگی رد شدند.

تعداد فرزندان اسماعیل هنیه
هنیه رهبر تازه به‌شهادت‌رسیده حماس ۱۳فرزند داشت که سه تن از آنها طی حملات صورت‌گرفته رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیدند.در سال ۲۰۰۹، این خانواده در اردوگاه پناهندگان الشطی در شمال نوار غزه زندگی می‌کردند. در سال ۲۰۱۰، این زوج به محله ریملا در شهر غزه نقل‌مکان کردند. وی در سال۲۰۲۰ پس از بازدید از برخی کشورهای دیگر تصمیم گرفت به‌طور دائم در دوحه قطر اقامت کند و خانواده او در سال۲۰۲۱ در آنجا به او پیوستند.

نقش هنیه در طوفان الاقصی
شهید اسماعیل هنیه در کنار مجاهدین مقاومت اسلامی فلسطین در شاخه نظامی حماس و نیروهای جهاد اسلامی نقش مهمی در شکست تاریخی رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی داشت.
این شهید در مقام رییس‌جمهوری سیاسی حماس، طی قریب به ۱۰ماهی که از عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه می‌گذرد، با رایزنی‌های فراوان با سران کشورهای جهان و همچنین سران کشورهای اسلامی، نقش مهمی در آگاهی جهان اسلام در محکومیت جنایات بی‌پایان صهیونیست‌ها در فلسطین و غزه داشت.
اسماعیل هنیه در جریان جنگ اخیر چندین تن از اعضای خانواده خود را در پی جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی از دست داد. وی در واکنش به خبر شهادت پسرانش گفته بود: خداوند را به‌خاطر این افتخار که با شهادت سه پسر و چند نوه‌ام نصیب ما کرد، سپاسگزارم. با این درد و خون، ما برای مردم و ملت خود آرمان و امید به آینده و آزادی می‌آفرینیم. همه مردم ما و همه خانواده‌های ساکنان غزه بهای سنگینی در خون فرزندان خود پرداخته‌اند و من یکی از آنها هستم. نزدیک به ۶۰نفر از اعضای خانواده من مانند همه مردم فلسطین به شهادت رسیدند و هیچ تفاوتی بین آنها نیست.
 

شهادت اعضای خانواده و اقوام اسماعیل هنیه

مردی در صف نخست مقاومت
در ۱۷اکتبر ۲۰۲۳، در جریان جنگ اسرائیل و حماس، در حمله هوایی نیروهای اسرائیلی در محله شیخ رضوان در شهر غزه، ۱۴فلسطینی کشته شدند، برادر و برادرزاده هنیه در میان قربانیان بودند و چند تن دیگر از اعضای خانواده نیز مجروح شدند. در نوامبر همان سال، یک نوه هنیه در یک حمله هوایی دیگر کشته شد. در اواخر همان ماه، نوه بزرگ هنیه نیز در یک حمله اسرائیل جان خود را از دست داد. سه پسر و سه نوه دیگر هنیه نیز در حمله هوایی اسرائیل در نوار غزه در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ کشته شدند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.